انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

استاندار خوزستان: برخی واحدهای پتروشیمی در ماهشهر جزیره ای عمل می کنند

استاندار خوزستان گفت: برخی واحدهای پتروشیمی در منطقه اقتصادی ماهشهر به صورت جزیره ای عمل می کنند و همین امر باعث پایین آمدن راندمان کاری و نیز سخت کردن تصمیم گیریها در زمان بحران می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، غلامرضا شریعتی دوشنبه شب در نشست بررسی حادثه آتش سوزی اخیر مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر که با حضور مدیران پتروشیمی، نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیران شهرستان در ماهشهر برگزار شد گفت: اگر این واحدها به صورت جزیره ای عمل نمی کردند در حادثه اخیر آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینای این شهر مدیران این پتروشیمی خود را ملزم به اجرای دستورات صرفا سازمانی خود نمی کردند.

وی با اشاره به این که در مدیریت بحران حادثه اخیر آتش سوزی در پتروشیمی تجربه خاصی وجود نداشت گفت: در زمان بروز چنین حوادثی باید از جزیره ای عمل کردن پرهیز شود تا از خسارات کلان جلوگیری شود.

استاندار خوزستان گفت: مدیران پتروشیمی ها مسئول حفظ و نگهداری 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری این بخش هستند و باید بتوانند در مواقع بحرانی از این سرمایه عظیم حفاظت کنند.

وی با اشاره به خصوصی سازی شرکتها به خصوص شرکتهای پتروشیمی اضافه کرد : متاسفانه در برخی شرکتهای خصوصی از بعضی کارها مانند ایمنی کار چشم پوشی می شود و نمونه آن در آتش سوزی اخیر پتروشیمی ماهشهر مشاهده شد.

وی گفت برخی شرکتهای خصوصی به خاطر پایین آوردن هزینه های مالی خود بحث ایمنی را کنار می گذارند و این در حالی است که یک حادثه به تنهایی می تواند درآمد بیست ساله همان شرکت را از بین ببرد.

وی گفت توجه نکردن به ایمن سازی شرکتها تبعات زیست محیطی و اجتماعی به دنبال می آورد و سرمایه اجتماعی آن صنعت را از بین می برد که با هیچ هزینه و درآمدی قابل جبران نیست.

استاندار خوزستان گفت به همین جهت لازم است در زمینه مدیریت بحران در صنایع پتروشیمی آموزش لازم داده شود و برخوردها عالمانه تر باشد تا در زمان بروز چنین حوادثی آمادگی وجود داشته باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه باید در هنگام انجام تعمیرات امکانات ایمنی نیز فراهم باشد افزود: از مدیرانی که کشور هزینه هایی در خصوص آن ها متحمل می شود و به صورت پروازی مدیریت می کنند، در قبال این هزینه ها باید دستاوردهای بیشتری وجود داشه باشد.

استاندار خوزستان گفت: صنایع پتروشیمی ماهشهر سالانه هفت میلیارد دلار بعلاوه چهار میلیارد یورو تولیدات دارد که این حجم بالا وظیفه سنگینی را بر مدیران عامل صنایع پتروشیمی قرار داده و انتظار می رود مدیران عامل این پتروشیمیها به مسایل کلان بپردازند و امنیت منطقه را فراهم کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه صنایع پتروشیمی به مسئولیت های اجتماعی گفت:بودجه سالانه یک کشور همسایه 10میلیارد دلار است و از سوی دیگر میزان تولید پتروشیمی در ماهشهر سالانه هفت میلیارد دلار است که در این حال باید مدیریت راهبردی منطقه وظیفه صنایع پتروشیمی باشد.

وی در ادامه گفت: با وجود این همه صنایع پتروشیمی چرا باید در ماهشهر و بندرامام بیکار وجود داشته باشد یا افراد در جست و جوی شغل باشند.

شریعتی با انتقاد از این که صنایع پتروشیمی در تقویت صنایع پایین دست ضعیف عمل کرده اند افزود:باید این سوال مطرح شود که صنایع پتروشیمی و مدیران عامل این صنایع پس از این همه سال و با این میزان درآمد، چه اقدامات موثری در خصوص تقویت صنایع پایین دستی انجام داده اند.

وی گفت: چرا صنایع پتروشیمی، صنایع لاستیک سازی را در دیگر مناطق کشور ایجاد می کنند در حالی که استان خود از این صنایع محروم باشد.

وی گفت: مدیران صنایع پتروشیمی باید به این موارد توجه کرده و آن ها را مدیریت کنند و برای توسعه و تقویت صنایع پایین دستی در منطقه کمک کنند.

شریعتی بیان کرد: آنچه که کشور را تهدید می کند بیکاری و عدم اشتغال جوانان است که موجب از بین رفتن سرمایه های اجتماعی می شود بنا بر این نباید اجازه داده شود که بیکاری همانند موریانه آرام آرام سرمایه اجتماعی کشور را از بین ببرد.

وی ادامه داد: به گفته وزیر نفت شهرستان ماهشهر از بهترین نقاط برای توسعه صنایع است زیرا هم زیرساخت های لازم را دارد و هم زمین به اندازه کافی دارد.

استاندار خوزستان گفت: توسعه پتروشیمی می تواند اولویت نخست برای ایجاد اشتغال باشد و با یک میلیارد و 500میلیون دلار که صرف راه اندازی پتروشیمی می شود می توان هزاران شغل ایجاد کرد.

شریعتی عنوان کرد:برای احداث صنایع پایین دست و شهرک های صنعتی تخصصی پتروشیمی زمین های کافی بین ماهشهر و امیدیه و همچنین امکانات وجود دارد و آمادگی داریم در این زمینه حمایت کنیم و انتظار داریم که صنایع پتروشیمی در این خصوص اقدام جدی انجام دهد.

پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر آبادان دو هفته پیش طعمه حریق شد که بیش از 60 میلیون یورو خسارت برجای گذاشت.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت