انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

اهرم ارزی تقاضای پتروشیمی

با وجود افت قیمت‌های جهانی ناشی از افت تقاضا در دنیا، بازار معاملات داخلی پتروشیمی‌‌‌ها پررونق است.

رشد بهای ارز آزاد و واهمه از افزایش قیمت محصولات سبب شده است تا تقاضا برای محصولات پلیمری و شیمیایی در رینگ داخلی همچون هفته گذشته پرطرفدار باشد. اما کاهش عرضه‌‌‌ها سبب شد تا از حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کمی کاسته شود. با وجود اینکه قیمت پایه محصولات پتروشیمی با بهای نیمایی ارز تعیین می‌شود، نوسان قیمت آزاد ارز بر نرخ نیمایی بسیار اثر‌گذار است. قیمت‌های پایه نیز با ترکیبی از افزایش و کاهش اعلام شدند. در واقع رشد بهای نیمایی ارز از طرفی موجب افزایش قیمت‌ها و افت نرخ‌های جهانی و از طرف دیگر موجب کاهش نرخ‌ها شده است تا یک بازار نامتوازن داشته باشیم. واهمه از رکود نیز همچنان بر معاملات جهانی حکمفرماست و افت خرید و قیمت‌ها سبب شده است تا برخی واحد‌‌‌های تولیدی از حجم تولید خود بکاهند.

بررسی روند معاملات بازار پتروشیمی در بورس‌کالا نشان می‌دهد که با وجود بالا بودن تقاضا همچون هفته گذشته، کاهش عرضه‌‌‌ها از رونق معاملات در رینگ داخلی پتروشیمی کاست. در حالی که بازارهای جهانی پتروشیمی به‌‌‌دلیل افزایش هزینه‌‌‌ خوراک و واهمه از رکود، با افت نرخ و کاهش حجم معاملات رو‌‌‌به‌‌‌رو هستند، بازار داخلی به‌‌‌دلیل واهمه از جهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارزی به صورت متوالی و افزایش و مثبت‌شدن انتظارات تورمی همچنان با رشد تقاضا رو‌‌‌به‌‌‌روست. هفته گذشته خریداران محصولات پلیمری به میزان 149‌هزار و 852تن تقاضا برای محصولات پلیمری به ثبت رساندند که بعد از شکستن میزان رکورد تقاضا در نیمه اردیبهشت‌ماه، در دومین جایگاه در سال‌جاری به سر می‌‌‌برد.

با این حال، عرضه پلیمری‌‌‌ها با کاهش حدود 15‌هزار تنی سبب شد تا حجم معاملات با بیش از 6‌درصد کاهش نسبت به هفته قبل به بیش از 84‌هزار تن برسد. در بازار شیمیایی‌‌‌ها اما به دلیل افت جزئی تقاضا، کاهش عرضه‌‌‌ها اثر محسوسی بر حجم معاملات نداشت و حجم معاملات همچون هفته گذشته بود. به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت کالا‌‌‌ها و خدمات همواره در حال افزایش است و با وجود افت نرخ‌های جهانی، رشد ارزی اجازه کاهش قیمت را در بازار داخلی نمی‌‌‌دهد. به همین دلیل باوجود جو حاکم رکودی در دنیا، ذهنیت خریداران داخلی همواره افزایشی بوده و به همین‌‌‌دلیل تجار نیز به‌خاطر واهمه از رشد قیمت‌ها در آینده میزان خرید خود را افزایش می‌دهند. درست است که بهای محصولات پتروشیمی با بهای نیمایی ارز قیمت‌گذاری می‌شود، اما بهای نیمایی ارز تابع نرخ آزاد ارز بوده و در طول سال‌جاری همواره با رشد آرام اما پیوسته در حال افزایش بوده است.

اعلام ترکیبی قیمت‌های پایه

قیمت‌های پایه برای عرضه مواد اولیه محصولات پتروشیمی تا تاریخ 29آبان به صورت ترکیبی از نرخ‌های کاهشی و افزایشی اعلام شدند. دفتر توسعه صنایع تکمیلی بهای ارز نیمایی برای محاسبه قیمت‌ها در هفته پیش‌رو را 275‌هزار و 338 ریال اعلام کرد که نسبت به هفته گذشته 2/ 0‌درصد افزایش داشته است. در قیمت‌های پایه جدید، پت‌‌‌های بطری با 1/ 3‌درصد کاهش بین 743 تا 762تومان کمتر از هفته قبل قیمت‌گذاری شدند. استایرن‌بوتادین با 605تومان کاهش جایگاه بعدی بیشترین کاهش را برای خود ثبت کرد و پ‌‌‌پ‌‌‌های نساجی نیز حدود 4/ 1‌درصد نسبت به هفته قبل کمتر قیمت‌گذاری شدند. در طرف مقابل و در زیرگروه افزایشی‌‌‌ها، استایرن‌منومر بیش از 5‌درصد افزایش قیمت داشته‌‌‌ است.

بازار نفت و نفتا

بهای محصولات پتروشیمی در زنجیره تولید متاثر از بهای نفت و نفتاست و قیمت این دو حامل انرژی بر تعیین نرخ و میزان تقاضای محصولات پتروشیمی بسیار اثر‌گذار است. انتشار اخباری مبنی بر کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین موجب افزایش تقاضا و رشد قیمت نفت شد. همچنین چشم‌‌‌اندازی مبنی بر کاهش عرضه به رشد قیمتی نفت خام کمک کرد. اوپک‌پلاس اخیرا اعلام کرد که تولید خود را در ماه نوامبر به میزان 2میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. بهای نفتا نیز در روزهای گذشته افزایشی شد و با افزایش حدود 20دلاری به 688دلار به ازای هر تن رسید.

اثر منفی نفتا بر بازارهای جهانی

کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها همچنان مانع اصلی فروشندگان برای فروش محصولات پتروشیمی‌‌‌ هستند. پالایشگاه‌‌‌های آسیایی نیز به دلیل حاشیه سود منفی حاصل از فروش نفتا و با تقاضای ضعیف برای محصولات پتروشیمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در همین راستا شرکت پتروشیمی ال‌‌‌جی کره‌جنوبی نیز از احتمال تمدید دوره انجام عملیات تعمیر و نگهداری واحد نفتا به‌‌‌د‌‌‌لیل کاهش حاشیه سود خبر داد. حاشیه سود شکست نفتا در منطقه روز سه‌‌‌شنبه (۱۷ آبان‌‌‌ماه) در برابر نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال به ۲۲دلار و ۸۵سنت به ازای هر تن کاهش یافت.

به گزارش پلتس، در بازار آسیا نیز در هفته اول نوامبر، تقاضای ضعیف موجب شد تا بهای پلی‌پروپیلن کاهش پیدا کند. اختلاف قیمت پروپیلن و پلی‌پروپیلن در چین در این مدت 50دلار در متریک تن بود که بسیار پایین‌تر از حد معمول 150دلاری است. به گفته برخی منابع، فروشندگان با تاثیرپذیری از افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌ها قصد داشتند هرچه زودتر قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند. مازاد عرضه پلی‌پروپیلن اشتهای خرید پروپیلن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا تامین‌کنندگان در پی تقاضای ضعیف بین‌المللی برای فروش بیشتر تلاش می‌کنند. تقاضا در چین در طول هفته جاری، هم برای محموله‌‌‌های وارداتی و هم محموله‌‌‌های داخلی، بسیار کاهش یافته است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت