انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بازار پلیمرها تحت‌الشعاع بهای ارز

حجم معاملات در بازار پتروشیمی بورس‌کالا هفته گذشته کاهش یافت و باز هم به سطوح نگران‌کننده‌ای رسید. کاهش قیمت دلار آزاد در طول هفته گذشته و جو روانی نزولی در بازار را هم باید در نظر گرفت اگرچه هنوز نمی‌توان این سیگنال‌ها را به‌عنوان جریان عمومی نرخ در بازار داخلی مورد ارزیابی قرار داد. اعلام رسمی قیمت‌های پایه در هفته جاری می‌تواند بخش اعظم واقعیت‌ها را در بورس و بازار شفاف‌سازی کند.

حجم معاملات در بازار پتروشیمی بورس‌کالا هفته گذشته کاهش یافت و باز هم به سطوح نگران‌کننده‌ای رسید. کاهش قیمت دلار آزاد در طول هفته گذشته و جو روانی نزولی در بازار را هم باید در نظر گرفت اگرچه هنوز نمی‌توان این سیگنال‌ها را به‌عنوان جریان عمومی نرخ در بازار داخلی مورد ارزیابی قرار داد. اعلام رسمی قیمت‌های پایه در هفته جاری می‌تواند بخش اعظم واقعیت‌ها را در بورس و بازار شفاف‌سازی کند.

رشد یک درصدی شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد

شاخص پلیمرهای دنیای اقتصاد در هفته گذشته با یک درصد رشد نرخ به ۱۱ هزار و ۱۸۸ تومان رسید که بالاترین رقم ثبت‌شده از هفته منتهی به ۱۷ خرداد تاکنون است. مهم‌ترین دلیل این رشد نرخ را باید در افزایش ۱۳/ ۲ درصدی قیمت دلار نیمایی و ثبت نرخ ۱۱ هزار و ۵۷۷ تومان برای متوسط هفتگی آن در نرخ‌های پایه در بورس‌کالا دانست؛ یعنی افزایش قیمت‌های پایه دلیل اصلی این رشد قیمت‌ها بوده است. تا هفته گذشته روند افزایشی قیمت‌ها با اهرم دلار نیمایی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ در بورس‌کالا بوده است اگرچه روند صعودی نیما اندکی تعدیل شده و تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. قیمت دلار روزانه هم اندکی بالاتر از این نرخ بود. همین داده یعنی هنوز قیمت‌های پایه از احتمال رشد محدودی برخوردار است اما تا زمان اعلام رسمی این قیمت‌ها نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. این درحالی است که جریان عمومی در بازار محصولات پتروشیمی در جهان هم به نسبت صعودی است و ممکن است قیمت‌های بورس‌کالا از این مسیر هم پتانسیل رشد محدودی داشته باشد. البته جریان‌های قیمتی در بازار آزاد ارز احتمال عدم رشد قیمت دلار نیمایی را مطرح می‌کند ولی همین انتظار نیز به ثبت رسمی در سامانه نیما نیاز دارد.

عقبگرد معاملاتی در بورس‌کالا

هفته گذشته هر دو بازار پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا با کاهش حجم معاملات روبه‌رو بود اگرچه باز هم وضعیت عرضه نسبتا (و نه کاملا) متعادل بوده است؛ یعنی عقب‌نشینی تقاضا را باید دلیل اصلی کاهش حجم معاملات به‌شمار آورد. هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا با ۵/ ۷ درصد کاهش روبه‌‌رو شد و به نزدیکی ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید آن‌هم در شرایطی که متوسط عرضه سال گذشته بیش از ۷۱ هزار و ۸۰۰ تن بود یعنی عرضه‌ها به‌صورت کلی در شرایط قابل قبولی قرار داشته‌اند. در همین زمان تقاضای هفتگی با ۴/ ۱۲ درصد افت به نسبت هفته قبل از آن همراه شد که در نهایت به افت ۴/ ۱۰ درصدی حجم معاملات منتهی شد. در هفته گذشته شاهد داد و ستد ۴۵ هزار و ۳۸۸تن پلیمر در بورس‌کالا بودیم آن‌هم در شرایطی که متوسط معاملات سال قبل بیش از ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است. از سوی دیگر حجم معاملات بازار پلیمرهای بورس‌کالا در هفته گذشته باز هم به کمتر از ۵۰ هزار تن رسید که به معنی ورود بازار به یک فاز رکود خشن ارزیابی می شود آن هم در شرایطی که با کاهش قیمت دلار آزاد، میل به خرید ناخودآگاه کاهش یافته است. این شرایط از روزهای نه چندان متعادل در بورس‌کالا حکایت دارد.افت قیمت‌ دلار در بازار آزاد محرک روانی مهمی برای عقبگرد خریداران به شمار می‌رود به‌ویژه در وضعیتی که احتمال کاهش قیمت دلار نیمایی و افت قیمت‌ها در بورس‌کالا را به این جو روانی بیفزاییم. این روند به این معنی است که اهالی بازار از ترس افت قیمت‌ها تمایل خود را به خرید از دست داده و تقاضای خود را به آینده موکول کنند. حال در شرایطی که جو روانی در بازار برای همه محصولات کاهشی شده؛ احتمال عقب‌نشینی تقاضا در بازار محصولات نهایی یا کاهش سودآوری در بازارهای صادراتی برای محموله‌های کوچک هم مطرح می‌شود بنابراین جو روانی افت نرخ را باید جدی گرفت. البته احتمال کاهش قیمت‌های پایه برای هفته جاری اگرچه وجود دارد ولی ضعیف است اما روزهای آینده واقعیت‌های این نرخ شفاف‌تر خواهد شد. اینکه بازار آزاد در روزهای پایانی هفته گذشته هم وارد یک فاز نزولی شد یک داده دیگر و البته مهم است که می‌تواند برای دورنمای بازار مهم ارزیابی شود. از هم‌اکنون نمی‌توان اظهارنظر قاطعی در مورد بازار داشت و روزهای آینده باز هم به این موارد می‌پردازیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت