انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بررسی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص واردات PE100

با مذاکرات صورت گرفته با شرکت پتروشیمی جم، مشکل کمبود PE80 تا حدودی حل شده و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص واردات PE100 نیز بزودی تصمیم‌گیری خواهد نمود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پلی اتیلن این جلسه که با حضور مهندس جمالیان رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن برگزار شدبه بحث در خصوص کمبود این محصول در بازار پرداخته شد و نماینده‌ی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام نمود که پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن در کشور به دلیل کمبود کاتالیست‌های مورد نیاز احتمالاً تا انتهای بهار 1396با مشکل مواجه خواهد بود که در خصوص تامین پلی اتیلن سنگین گریدلوله پس از نشست های مختلف در شورای رقابت و انجمن کارفرمایی توسط رییس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، نمایندگان پتروشیمی ، نمایندگان بورس ، نماینده اتاق بازرگانی ایران و مسولان انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی مقرر گردید تا عرضه سه پتروشیمی شازند ، جم و امیرکبیر عرضه پلی اتیلن اکستروژن با مجموع کف 6000تن به صورت هفتگی انجام شود وPE 100 پتروشیمی جم نیز از نیمه دوم اردیبهشت وارد چرخه عرضه گردد همچنین گفتنی است پتروشیمی مارون نیز از خرداد ماه وارد بازار داخلی این محصول خواهد شد.

 

 

متن کامل صورتجلسات به شرح ذیل می باشد:

 

صورتجلسه شماره هجده کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی

به پیشنهاد نماینده‌ی شرکت تجارت صنعت و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، دستورالعمل ذیل به منظور اجازه‌ی فروش خارج از بورس محصولات پتروشیمی در شرایط خاص، تصویب شد:

 

  1. به پیشنهاد نماینده‌ی شرکت تجارت صنعت و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی، دستورالعمل ذیل به منظور اجازه‌ی فروش خارج از بورس محصولات پتروشیمی در شرایط خاص، تصویب شد:
  2. در صورت عرضه‌ی محصولات پتروشیمی حداکثر تا 120 درصد کف اعلام شده و عدم فروش حداقل 70 درصد کف عرضه‌ی اعلامی طی سه هفته‌ی متوالی، شرکت بورس بنابه تقاضای عرضه کننده، ابتدا مچینگ و سپس عرضه را به غیر بهین‌یابی تغییر خواهد داد. در صورت انتخاب 3 درصد کاهش قیمت یا فروش اعتباری در هفته چهارم به میزان کالای فروش نرفته در سه هفته‌ی گذشته، عرضه‌کننده مجاز به فروش خارج از بورس می‌باشد. گزارش فروش خارج از بورس به کارگروه عرضه و در بورس کالا ثبت می‌گردد (4 رأی از 8 رأی).
  1. از ابتدای اردیبهشت ماه 1396، در صورت افزایش رقابت در یک کالا به بیش از 8 درصد، ظرف سه هفته، مبنای ثبت تقاضا، تقاضای بهین یابی شرکت‌ها خواهد بود و در صورت رعایت کف عرضه‌ی شرکت‌ها در این سه هفته، سقف رقابت آزاد می‌شود. این مکانیزم پس از سه هفته کاهش به 5 درصد و کمتر، به روال عادی  باز خواهد گشت(5 رأی از 8 رأی).
صورتجلسه شماره نوزده کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
  1. پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تعیین قیمت محصولات پتروشیمی بر مبنای متوسط دو هفته‌ی گذشته و اعلام آن به صورت دو هفته یک بار، با 2 رأی از 8 رأی رد شد.
  1. قیمت پایه محصولات پتروشیمی به صورت هفتگی محاسبه و اعلام خواهد شد. این بند از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1396 اجرا خواهد گردید (تصویب با 4 رأی از 8 رأی).

 

در ادامه جلسه سامانه سایا که توسط اتحادیه سراسری تعاونی‌های پایین‌دستی پتروشیمی طراحی و اجرا شده است، ارائه شده و موارد ذیل تصویب شد که از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1396 لازم‌الاجرا خواهد بود.

 

  1. ثبت درخواست خرید و تأیید صلاحیت خریدارانی که از طریق تعاونی‌های خرید خود را انجام می‌دهند، تنها از طریقسامانه سایا صورت می‌پذیرد. سهمیه این خریداران بر اساس سامانه بهین‌یاب تعیین می‌شود. سهمیه بهین‌یابی این شرکت‌ها در زمان عضویت در تعاونی صفر خواهد بود (8 رأی از 8 رأی).
  1. در صورت ثبت عضویت در یک تعاونی، حداقل تا یک ماه امکان تغییر وضعیت برای خریداران وجود ندارد (7 رأی از 8 رأی).
  1. نام کاربری و کلمه عبور سامانه سایا صرفاً به صاحب واحد داده خواهد شد (8 رأی از 8 رأی).
  1. عضویت و خاتمه عضویت شرکت‌ها در تعاونی با نظارت اتحادیه سراسری تعاونی‌های پایین‌دستی و پس از تسویه حساب خواهد بود (8 رأی از 8 رأی).
  1. در ادامه با حضور رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به بحث در خصوص کمبود این محصول در بازار پرداخته شد و نماینده‌ی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام نمود که پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن در کشور به دلیل کمبود کاتالیست‌های مورد نیاز احتمالاً تا انتهای بهار 1396با مشکل مواجه خواهد بود. مقرر گردید طرفین نسبت به این موضوع تحقیق کنند و ادامه بحث در این خصوص در جلسه آتی مطرح خواهد گردید.
صورتجلسه شماره بیست کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی

دو پیشنهاد زیر در خصوص مجوز تقاضای تعاونی‌های تأمین نیاز پایین‌دستی تصویب نشد.

 

  1. کلیه‌ی شرکت‌های تعاونی تا 200 درصد ظرفیت ثبت شده‌ی بهین‌یابی دارند که از اول خرداد 96 هر ماه این ضریب 5 درصد کاهش می‌یابد تا به 120 درصد ظرفیت بهین‌یابی برسد (با 3 رأی از 8 رأی تصویب نشد).
  1. ظرفیت شرکت‌های تعاونی از امروز به 100 درصد ظرفیت ثبت‌شده‌ی بهین‌یابی آن‌ها کاهش می‌یابد (1 رأی از 8 رأی تصویب نشد).

بندهای ذیل با اکثریت آرا به تصویب رسید.

  1. تعاونی‌ها از اول اردیبهشت‌ماه 1396 به مدت 6 ماه می‌توانند معادل 100 درصد تقاضای بهین‌یابی زیرمجموعه رابه‌صورت مازاد برای تخصیص به سایر اعضای تعاونی تقاضا کنند. در پایان شهریورماه اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز پایین‌دستی و شرکت بورس کالا گزارش عملکرد این بند و نحوه‌ی توزیع سهمیه در گروه‌های کالایی را به کارگروه ارائه خواهد نمود. این مجوز در پایان مهرماه به پایان رسیده و تصمیم‌گیری لازم در مورد آن در کارگروه صورت خواهد گردفت (5 رأی از 8 رأی).
  1. اتحادیه سراسری موظف است از طریق سامانه سایا اطلاعات ثبت سفارش و تخصیص کالاها را به صورت آنلاین به بورس ارائه نماید (7 رأی از 8 رأی).
  1. در پایان جلسه در خصوص مشکل کمبود پلی اتیلن سنگین اکستروژن در کشور بحث شد که با توجه به بحث‌های گذشته و کمبود کاتالیست در کشور، اعلام شد که با مذاکرات صورت گرفته با شرکت پتروشیمی جم، مشکل کمبود PE80 تا حدودی حل شده و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص واردات PE100 نیز بزودی تصمیم‌گیری خواهد نمود.
  1. بحث درباره‌ی امکان قراردادهای بلندمدت در بورس کالا در جلسه آتی مطرح خواهد گردید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت