انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بورس کالا باید به بزرگترین بازار پتروشیمی خاورمیانه تبدیل شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز و همچنین تولید متنوع محصولات پتروشیمی باعث شده است صنعت پتروشیمی در خط مقدم توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اسدالله قره خانی گفت : سرمایه گذاری در کشور باید در حوزه هایی اتفاق بیفتد که مزیت نسبی بالاتری نسبت به دیگر حوزه ها دارد و هم اکنون این مزیت در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی بیش از دیگر بخش هاست.

قره خانی افزود: همزمان با رشد سرمایه گذاری ها در صنعت پتروشیمی و به خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی، لازم است برای تاثیرگذاری بر بازارهای منطقه ای و جهانی، محصولات پتروشیمی در بازار نظامند، متمرکز و آشنا برای سرمایه گذاران بین المللی همچون بورس کالا به فروش برسد که این امر به بین المللی شدن بورس کالای ایران کمک شایانی خواهد کرد.

قره خانی با بیان اینکه عده ای برای چندمین بار بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را مطرح کرده اند، گفت: در صورت خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، شرایط برای رانت خواری شرکت های بزرگ پتروشیمی و محرومیت صنایع پایین دستی که بیشترین گردش سرمایه و اشتغال زایی در این بخش صورت می گیرد، مهیا می شود. وی با بیان اینکه دولت باید حامی کل صنایع پتروشیمی باشد نه فقط صنایع بالا دستی گفت: در حال حاضر شاهد حمایت عادلانه ای میان بخش بالا دستی و پایین دستی پتروشیمی ها نیستیم که دولت باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

قره خانی افزود : ورود دلالان به بازار پتروشیمی و بی توجهی به متقاضیان می تواند به صنایع پایین دستی آسیب جدی وارد کند؛ همچنین وقتی مواد اولیه در بورس کالا با ضوابط و مقرراتی تعیین شده به فروش می رسد، مشخص است که چه کسی باید بخرد و چه کسی فروشنده است که در این صورت منافع عده‌ای خاص که منفعت آنها در هرج و مرج بازار است، به خطر می‌افتد؛ در حالی که اگر همین مواد در بیرون با حضور واسطه ها به فروش برسد، منافع آن عده خاص نیز برآورده می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مصلحت کشور و صنعت پتروشیمی در فروش محصولاتشان در بورس کالاست و مجلس به طور حتم مدافع شفافیت خواهد بود، در این بین مقصود و اهداف عده‌ای که همواره موضوع فروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس را عنوان می‌کنند، واضح و مشخص است و نباید گذاشت تا این افراد به خواسته هایشان برسند.

وی در پایان افزود: به جای این هرج و مرج ها بهتر است به عنوان کشوری که 100 سال در تولید نفت قدمت دارد اما تاثیری در قیمت های جهانی نداشته و امروز به دنبال احیای جایگاه خود است، حداقل با مدیریت و جهت دهی درست بازار پتروشیمی از طریق ورود کلیه محصولات به بورس کالا، به بزرگترین بازار پتروشیمی در خاورمیانه تبدیل شویم تا بتوانیم در سال های آینده در بازارهای بین المللی نقش پررنگی داشته باشیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت