انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

بورس کالا در سال 95 رشد 34درصدی معامله انواع محصولات پتروشیمی را تجربه کرد

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران از رشد ارزش معامله محصولات پتروشیمی در سال گذشته خبر داد و اظهارکرد: پارسال در این بخش رشد 34درصدی را تجربه کردیم.

وی تصریح کرد: در سال 95 شاهد قراردادهای بلندمدت و کمک به صنایع پایین‌دست برای خرید محصولات بودیم و بسیاری از محدودیت‌های بازار مرتفع شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: در بازار معاملات آتی نیز با رشد 89 درصدی در مقدار و 134 درصدی در ارزش مواجه شدیم. همچنین بازار مشتقه نیز رشد 91 درصدی در مقدار و 134درصدی در ارزش را شاهد بود.

وی از رشد 26درصدی حجم معاملات بازارهای بورس کالا و رشد 73درصدی ارزش معاملات در این بازار خبر داد و عنوان کرد: رشد بازار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا را پیش‌بینی می‌کردیم که این مهم در سال 95 تحقق یافت. بر این اساس ارزش این بازار بر 44هزار و 600میلیارد تومان بالغ شد که بزرگتر از بازار فیزیکی است.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: اکنون مجموع ارزش کل بازار سرمایه 1959هزار میلیارد ریال است که بورس کالا 817 هزار میلیارد ریال از آن را شامل می‌شود. از سوی دیگر 55درصد بازار به معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و 455 درصد به بازار فیزیکی تعلق دارد.

وی با بیان این که بورس کالا نقش قابل توجهی در تامین مالی دارد، تاکید کرد: معاملات سلف به نوعی تامین مالی کوتاه‌مدت را برای شرکت‌هایی انجام می‌دهند که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و در همین راستا در سال 95 شاهد تامین مالی 15هزار میلیارد تومانی برای صنایع بودیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران ابراز کرد: در حوزه سلف موازی نیز در سال 95 رشد 457درصدی را شاهد بودیم و تامین مالی آن به 3180میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه رکورد ارزش معاملات آتی و مشتقه در سال 95 شکسته شد، گفت: ارزش معاملات مشتقه در سال گذشته 39هزار میلیارد تومان رسید.

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت