انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تجهیز 1.6 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه های نوین کشاورزی گفت: یک میلیون و 600 هزار هکتار از مجموع هشت میلیون و 700 هزار هکتار اراضی آبی کشور مجهز به سامانه های نوین آبیاری هستند.

عباس زارع دراین رابطه افزود: در هر هکتار از اراضی کشاورزی که از سامانه های نوین آبیاری استفاده شود می توان شاهد صرفه جویی چهار هزار و 700 متر مکعبی در مصرف آب بود.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح ها حداقل 30 درصد افزایش راندمان تولید را به همراه دارد، اضافه کرد: با استفاده از سامانه های نوین در کشاورزی 25 درصد در مصرف کود، سموم شیمیایی و بذر صرفه جویی می شود.
وی اظهار کرد: در زمین هایی که از آب های زیرزمینی استفاده می شود با اجرایی شدن سامانه های نوین آبیاری حدود 25 درصد کاهش مصرف انرژی رخ می دهد.
وی ادامه داد: طبق تصمیم مجلس و وزارت جهاد کشاورزی در 10 سال آینده باید سالانه 400 هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند.
زارع گفت: در دولت یازدهم برای نخستین بار اعتباراتی از صندوق توسعه ملی به سامانه های نوین کشاورزی اختصاص یافت که این امر، روند توسعه این سامانه ها را فراهم کرده است.
وی بیان کرد: در ارتباط با آبیاری های تحت فشار در سال 94 برای نخستین بار 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تجهیز اراضی کشور به این سامانه ها اختصاص داده شد و این روند در سال آینده نیز ادامه دارد.
وی افزود: این طرح ها در همه استان های کشور اجرا می شود ولی به علت بحران دریاچه ارومیه اعتبار خاصی نیز برای این استان لحاظ شده که نسبت به سایر استان ها از شاخص بیشتری برخوردار است. 
وی درباره بهره گیری از آبیاری های نوین در برنامه ششم توسعه نیز گفت: در برنامه ششم مقرر شده تا 11 میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب انجام شود.
به گفته زارع وزارت نیرو جهت تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی و وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری در راستای تحقق اهداف برنامه فعالیت خواهد کرد.
گفتنی است اجرای سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی پس از انقلاب اسلامی شروع شد اما روند اجرایی آن با تخصیص اعتبارات خاص در دولت یازدهم سرعت پیدا کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت