انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تجهیز 6.3 هزار هکتار زمین کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه به آبیاری تحت فشار

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: 6 هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

فرهاد سرخوش با اشاره به اینکه یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز این دریاچه است، افزود: تجهیز سه هزار هکتار از اراضی به سیستم های آبیاری تحت فشار در حال اجرا و 12 هزار هکتار دیگر در دست مطالعه است. 
وی اضافه کرد: در افق برنامه 10 ساله احیای دریاچه ارومیه بیش از 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی 9 شهرستان آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد، به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز می شوند.
سرخوش اظهار کرد: با اجرای طرح تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار تاکنون نزدیک به 30 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده و راندمان بهره برداری از آب در این زمین ها حدود 50 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: راندمـان بالای مصرف آب تا 90 درصد و افزایش رشد گیاه و عملکرد آن، کاهش هزینه در آبیاری، کاهش علف هـای هرز و مدیریت صحیح منابع موجود از مزایای آبیاری تحت فشار به شمار می رود.
وی گفت: آبیاری تحت فشار به دلیل صرفه جویی در مصرف آب و امکان آبیاری در زمین های شیبدار بدون نیاز به تسطیح و جلوگیری از جریان سطحی آب، فرسایش خاک و محافظت از گیاه در مقابل یخبندان ناشی از سرمای زودرس می تواند به عنوان یک راهبرد اصولی در حوزه کشاورزی استفاده شود.
 گفتنی است ، حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به 2 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 40 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد. 
412
کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است که 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
همچنین طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال 96 به بهره برداری رسیده و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون علاوه بر اقدامات فوق، 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت