انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تهدید مواد اولیه در صنایع پایین دست پتروشیمی

روزنامه دنیای اقتصاد درقالب یک گزارش تحت عنوان"تهدید مواد اولیه در صنایع پایین دست پتروشیمی" نشست اعضای انجمن در خصوص قراردادهای انتقال رودخانه های مرزی و مشکلات مواد اولیه را منعکس کرده است که در ادامه از نظر می گذرانید.

تولید‌کنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن معتقدند افزایش هزینه‌ها از یک سو و قراردادهای یک طرفه و زیانبار از سوی دیگر شرایط را به سمتی می‌برد که بخش بزرگی از فعالان این صنف در آستانه تعطیلی قرار دارند.

در جلسه هم‌اندیشی اعضای این انجمن که درخصوص وضعیت مواد اولیه پلی‌اتیلن و قراردادهای دولتی به‌ویژه طرح انتقال رودخانه‌های مرزی که با حضور مدیران عامل برخی شرکت‌های عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن برگزار شد، برخی از اعضا حتی پیشنهاد توقف شرکت در مناقصه‌ها را مطرح کردند. به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن، محسن جمالیان، عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت PES با اشاره به مشکلات به وجود آمده درخصوص قراردادهای دولتی به خصوص طرح‌های رودخانه‌های مرزی و نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان، گفت: متاسفانه سازمان‌های دولتی، بدون درنظر گرفتن مشکلات و معضلات حاکم بر اقتصاد کشور از قبیل افزایش بی رویه نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و هزینه حمل، تمامی مشکلات را بر گردن ما صنعتگران قرار داده‌اند و با توجه به اینکه در قراردادها هیچ‌گونه تعدیلی در نظر گرفته نشده است، همواره هر یک از ما را تهدید به ضبط ضمانت نامه می‌کنند، در صورتی‌که کاملا به شرایط موجود آگاهی دارند.وی افزود: آنها می‌دانند که پتروشیمی‌های کشور طی سال‌های اخیر و با هماهنگی یکدیگر چگونه قیمت مواد اولیه را حدود ۱۳۰ درصد افزایش داده و امروز باید شرکت‌های تولیدکننده لوله پلی‌اتیلن،خسارت برخی ضعف مدیریت‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت و خواسته‌های بیش از حد متعارف پتروشیمی‌های کشور را پرداخت کنند.وی با بیان اینکه تاکنون از مکاتبات و مذاکرات متعدد با مسوولان مختلف نتیجه‌ای حاصل نشده، گفت: همواره ما صنعتگران با مشکلات خود دست و پنجه نرم کرده‌ایم و پیشنهاد بنده برای بیرون آمدن از این شرایط این است که با توجه به وضعیت عرضه کم مواد اولیه در بورس کالا، بی‌ثباتی نرخ ارز و با توجه به شرایط قراردادهای دولتی، شرکت‌ها تا تثبیت وضعیت قیمت‌ها و نحوه عرضه مواد اولیه از شرکت در مناقصات خودداری کنند.جمالیان با طرح این سوال که اگر امروز بخواهید یک قرارداد ۶ ماهه امضا کنید که تعدیل نداشته باشد با چه قیمتی لوله می‌دهید، تاکید کرد: امروز بازار با ثبات نیست و آنقدر نوسان دارد که نمی‌توان برای ۶ ماه دیگر تصمیم گرفت؛ بنابراین ما باید صبر کنیم تا وضعیت بازار و ارز و نیز عرضه مواد اولیه مشخص شود. وی با بیان اینکه باید اسناد مناقصه را قبل از امضا بررسی کنیم و جهت رفع ابهامات دور هم جمع شویم و با همفکری با یکدیگر تصمیم بگیریم، گفت: حدود ۴ سال قبل که تصمیم به پایه‌گذاری کمیته حقوقی برای انجمن داشتیم به همه شرکت‌ها نیز نامه زدیم که نماینده بفرستید اما متاسفانه به نتیجه نرسید بنابراین باید حداقل حالا در مورد اسناد مناقصه با هم همفکری کنیم.

وی با بیان اینکه درخصوص قیمت‌گذاری لوله‌های پلی‌اتیلن قبلا از اعضای انجمن نظرسنجی کردیم، تاکید کرد: آن چیزی که متاسفانه در صنعت ما رعایت نمی‌شود، نحوه محاسبه قیمت تمام شده است یعنی استهلاک، هزینه‌های بانکی و سنوات کارگران هیچ کدام در نظر گرفته نمی‌شود. وقتی شرکتی با حاشیه سود کیلویی ۷۰۰ تومان مناقصه را برنده می‌شود، غیر از اینکه از مواد بازیافتی استفاده کند چگونه می‌تواند با یک قیمت پایین لوله تولید کند. این عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن در پایان خاطر‌نشان کرد: از روزی که مواد اولیه تهیه، تولید و حمل می‌‌شود و صورت وضعیت می‌دهیم در خوشبینانه‌ترین حالت ۴ ماه طول می‌کشد اما آیا در قیمت ارائه شده آن را منظور می‌کنیم؟ بر این اساس بنده در هیچ مناقصه‌ای شرکت نمی‌کنم و به سایر شرکت‌ها هم می‌گویم شرکت نکنید تا بازار به ثبات برسد.مدیرعامل آوند پلاست کرمان نیز در این جلسه گفت: بخشی از مشکلات حال حاضر صنعت ما مربوط به فرآیند قیمت دهی است زیرا تا جمع کردن یک پروژه که چندین ماه طول می‌کشد و در این دوره طبیعتا ریسک تمامی نوسانات و هیجاناتی که در بازار هست، متوجه ما است. زمانزاده درخصوص شرکت نکردن در مناقصه‌ها گفت: هماهنگی‌ها در بین افراد یک صنف کار ساده‌ای نیست ولی باید به دنبال راهکار عملیاتی باشیم. ضمن اینکه ما درگیر مناقصه‌های آتی نیستیم و مشکل ما مناقصاتی است که در آن درگیریم و واضح است که دولت شرایط مالی مناسبی ندارد.وی با اشاره به موضوع قراردادهای رودخانه‌‌های مرزی گفت: اکثر این جمع با این موضوع درگیر هستند که باید بتوانیم در این مورد همفکری کنیم. مشکل دیگر مکانیسم قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها است که همیشه به نحوی بوده که هرطور دلشان خواسته قیمت‌گذاری کرده‌اند. در این مورد باید ثابت بودن نرخ‌گذاری مورد بحث ما باشد و نباید اجازه بدهیم که این اتفاق بیفتد. این در حالی است که تضمینی وجود ندارد تحریم‌ها مشمول مواد اولیه نشود.

همچنین در ادامه جلسه یداله صادقی، مدیرعامل شرکت گاز لوله گفت: فکر می‌کنم باید نحوه برخوردمان با تصمیم‌گیران دولتی متعادل شود ما باید در تنظیم قراردادها نقش داشته باشیم. زیرا هیچ کدام از آیتم‌های اقتصادی دست شما نیست و در تعیین نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و نه در بقیه عوامل نقشی ندارید تا بتوانید به کارتان ادامه بدهید. وی با بیان اینکه اگر این مشکلات حل شود نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و در این صورت یکی پس از دیگری تعطیل می‌شویم، افزود: برای حل این مشکلات معتقدم که با وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس و دفتر ریاست جمهوری باید جلسه بگذاریم و اساسا این مسائل در بدنه بالایی دولت پیگیری شود. در همین حال رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن با انتقاد از اینکه همبستگی درست بین تولید‌کننده‌ها وجود ندارد، گفت: یک زمانی با تلاش هیات مدیره برای مناقصه‌ها شرکت گاز کف قیمت تعیین کردیم و در دو سه قرارداد توانستیم این کار را ادامه دهیم ولی در نهایت برخی تولید‌کننده‌ها قیمت‌ها را رعایت نکردند.

صحاف امین گفت: وقتی قیمت مواد پتروشیمی بی‌دلیل افزایش یافت، تصمیم گرفتیم که خرید نکنیم اما اعضا متعهد نماندند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن با اشاره به اینکه آمار عرضه پتروشیمی‌ها از یکم تا ۱۵ تیر نشان می‌دهد در این دوره ۱۲ هزار تن مواد عرضه شده که از این مقدار نزدیک ۲۸۰۰ تن را تعاونی‌ها گرفتند که هیچ‌کدام لوله ساز نیستند، اظهار داشت: بنده چون هم در انجمن ملی و انجمن پلی‌اتیلن در جریان عرضه‌ها هستم، می‌گویم شفافیت بورس کالا به نفع ماست منتها باید بدانیم که مواد پایپ گرید را چه کسانی می‌گیرند و چرا به کسی که در این صنعت فعال نیست مواد می‌دهند، حتی بعضی از تعاونی‌ها بیشتر از تولیدکنندگان لوله مواد می‌گیرند که صورت آن موجود است. وی در پایان خاطر‌نشان کرد: با همکاری هیات مدیره، نزدیک به ۵۰۰ صفحه گزارش تهیه کردیم که قیمت‌های بورس چگونه بالا رفته و همه اینها را به‌صورت مدوّن به سازمان برنامه و بودجه دادیم و رسیدگی کردند و گفتند که حق با شماست و با نظر مساعد به دفتر آقای نوبخت ارجاع دادند و باید با پیگیری از معاون اول رئیس‌جمهوری این موضوعات پیگیری شود. در ادامه جلسه عضوهیات مدیره انجمن و مدیرعامل فراز پلیمرفردوس با تاکید بر اینکه درست نیست که بگوییم در مناقصه‌ها شرکت نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: مشکلات یکی است اما گرفتاری‌ها یکی نیست، یک تولید‌کننده کارخانه اش را با دلار ۷ تومانی ساخته و سرمایه‌گذاری‌اش را جواب گرفته اما تولیدکننده دیگر با دلار ۴ تا ۵ هزار تومانی کارخانه ساخته است، بنابراین گرفتاری واحدها یکسان نیست. عدم شرکت در مناقصات به منظور نمایش اتحاد ما خیلی خوب است ولی افراد حاضر نمی‌توانند برای کل صنعت تصمیم‌گیری کنند، اگر ما در مناقصه‌ها شرکت نکنیم چگونه حقوق‌هایمان را بپردازیم یا چگونه اقساطمان را بدهیم؟

مهدوی افزود: ما در استان خراسان اتحادی ایجاد کردیم و مناقصات را شرکت نکردیم ولی چند شرکت دیگر آمدند و ما بازار را از دست دادیم پس این کار راهکار مناسبی نیست. این در حالی است که در حال حاضر مشکل ما گرفتاری قراردادهای گذشته است، اقدامات خوبی هم انجام شده، تقریبا تعدیل قراردادها تایید شده ولی بحث بودجه است و باید شخص رئیس‌جمهوری و آقای نوبخت تصمیم بگیرند.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت