انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

توپ‌های نگهبان آب در ایران ساخته می‌شود

مسئول کارگروه کشاورزی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان زنجان از اتمام فاز مطالعاتی پروژه توپ ‌های نگهبان آب دریاچه سدها در این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از مهر، دکتر بابک مولایی در خصوص طرح «توپ های نگهبان آب در زنجان» گفت: مشکلات زیست محیطی، گرم شدن هوا و در پی آن افزایش گازهای گلخانه‌ای موجب شده مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

وی ادامه داد: در این میان، مشکل اصلی کشورهایی همچون ایران که در منطقه گرم و خشک قرار دارند، مهار تبخیر آب است، به همین دلیل، چاره‌ای نداریم جز اینکه در سطح آب لایه پوششی ایجاد کنیم.

مولایی افزود: برای این کار هم نمی‌توان از هر پوششی استفاده کرد، چرا که در سطوح دریاچه‌ها، تالاب‌ها و یا دریاچه ی سدها، فعالیت‌های اکوسیستمی و محیط ‌زیستی صورت می گیرد و به همین دلیل نیاز به پوششی داریم که علاوه بر پوشاندن سطح آب مزاحمتی برای کارهای عادی ایجاد نکند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از گوی های متحرک این مشکل را حل می کند، عنوان کرد: در طرح «توپ های نگهبان آب در زنجان»، پوششی متشکل از توپ هایی به رنگ سیاه از جنس پلی اتیلن سطح آب را می پوشانند و مانع از تابش مستقیم نور خورشید به سطح آب می شوند و نور خورشید پس از برخورد به گوی ها بازتاب پیدا می کند، این توپ ها میزان تبخیر سطحی آب به شدت کاهش پیدا می کند.

مسئول کارگروه کشاورزی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری زنجان افزود: البته این توپ ها به‌ طور کامل سطح آب را نمی‌پوشانند و فضای خالی بین توپ‌ها باعث می‌شود نور و اکسیژن مورد نیاز موجوداتی که در آب زندگی می‌کنند تأمین شود.

وی عنوان کرد: همچنین این طرح در حوضچه‌ های پرورش ماهی هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد، چون در زمستان از یخ‌زدگی سطح آب جلوگیری و روند پرورش ‌آبزیان را بهتر خواهد کرد.

مولایی با اشاره به اینکه این طرح در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا و ۸٠ تا ۹٠‌ درصد توانسته، میزان تبخیر آب را کاهش دهد، گفت: جنس ماده‌ای که این توپ‌ها از آن ساخته شده در برابر اشعه ماورای بنفش و تجزیه پذیری فوق‌العاده بالاست و به مدت ١٠‌ سال به شکل اولیه باقی می مانند، بعد از ١٠‌ سال می‌توان این توپ‌ها را جمع‌آوری و بازیافت کرد تا در چرخه تولید قرار بگیرند.

وی گفت: باتوجه به وجود صنایع پتروشیمی در کشور هزینه تولید این توپ ها بسیار پایین و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و از طرف دیگر در استان زنجان ۴۸ دریاچه های مصنوعی بوسیله احداث سد ایجاد شده که با یک محاسبه کوچک می توان دریافت که با اجرای این طرح صرفه جویی عظیمی در ذخایر آبی استان صورت می گیرد.

مولایی ضمن اشاره به اینکه مبدع این طرح یک مخترع و مبتکر ایرانی است، افزود: باتوجه به اجرای موفق این طرح در اروپا و امریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اجرای این طرح در ایران می تواند به جلوگیری تبخیر شدید آب دریاچه سدها، تالاب ها و استخرهای بزرگ منجر شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت