انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

جزئیات انفجار خطوط لوله پلی اتیلن پلدختر

شامگاه جمعه بود که هوشنگ بازوند، استاندار لرستان با اشاره به انفجار گاز در خطوط لوله منطقه پران پرویز پلدختر گفت: این حادثه ساعت 16:20 روز 1 مرداد اتفاق افتاد و خوشبختانه در کمتر از 4 ساعت به صورت کامل مهار شده است.

سینا تفنگ چیانجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن: آتش سوزی در خط انتقال گاز پلی اتیلن غرب کشور ساعت 16:20 نخستین روز مرداد بر اثر شکستگی در خط لوله‌ای که خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی پلیمرکرمانشاه، پتروشیمی کردستان، پتروشیمی میاندوآب وپتروشیمی مهاباد (از جنوب غرب به سمت کرمانشاه) را تغذیه می‌کند روی داد.

 

 

 

 

 

 

دلایل و گمانه زنی ها در مورد انفجار لوله


در این مسیر یک خط تغذیه به سمت منطقه پلدختر لرستان (در 130 کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان) ایجاد شده که اقدامات پیمانکار برای عملیات خط لوله ۵۶ اینج سراسری گاز خط ششم، موجب رانش زمین شده و باعث ترکیدگی لوله و در نهایت انفجار و آتش سوزی شده است؛ این در حالی است که برخی منابع علت اصلی حادثه را فرسودگی و ایمن نبودن خطوط اعلام کردند.

آسیب دیدگان


در اثر این آتش سوزی 12 نفر که 2 نفرشان از بانوان بودند دچار مسمومیت گازی و یا سوختگی سطحی 5 تا 25 درصد در نواحی دست، پا، شکم و سینه شدند و به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

اقدامات مهار


در اولین اقدام بلافاصله پس از این حادثه با وجود اینکه این خط به سیستم کنترل شونده هوشمند مجهز بوده و سریعاً گاز در آن قطع می‌شود با مدیرعامل شرکت تماس گرفته شده تا شیر انتقال گاز به صورت کامل مسدود شود؛ با این حال به علت فاصله 20 کیلومتری محل قطع شدن تا محل آتش سوزی و خطرات ناشی از نشت برای اهالی منطقه، منتظر ماندند تا مقدار اندک گاز باقی مانده در لوله‌ها سوزانده شود.

همین امر باعث شد تا مسئولین پیشنهاد دهند تا به جهت جلوگیری از اتفاقات این چنینی به فاصله هر ۱۰ کیلومتر یک شیر قطع کن خودکار نصب شود.

مهار آتش


بعد از وقوع حادثه، مدیریت بحران استان و شهرستان به منطقه اعزام شدند. همچنین به دلیل بالا گرفتن آتش تا ارتفاع 35 متری، یک فروند بالگرد، سه دستگاه آمبولانس 115 و 12 دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین آتش نشانی نیز به محل جهت عملیات امداد و نجات و انتقال  مصدومان از ارتفاعات کوه به پایین به دلیل صعب العبوربودن منطقه اعزام شد و در نهایت این آتش سوزی در 15 کیلومتری شمال پلدختر در لرستان و در کمتر از 4 ساعت مهار شد.

با وجود اینکه محل وقوع حادثه تا مناطق مسکونی فاصله دارد ولی برای اطمینان بیشتر روستای «پران پرویز» تخلیه شد.

خسارات زیست محیطی


بر اثر این حادثه خساراتی به محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی وارد شده که هنوز برآورد نشد و در آینده نزدیک خسارات وارده اعلام می‌شود ولی مسئولین امر با بیان عدم تعمدی بودن آتش سوزی تأکید کردند که هم اکنون نیروهای مستقر در منطقه در حال ترمیم خط لوله هستند و این خط تا عصر امروز (شنبه 2 مرداد) بازسازی خواهد شد.

 

 

 

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت