انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

دلایل حوادث سریالی پتروشیمی ها

یک مقام مسئول با تشریح دلایل حوادث سریالی اخیر در سطح صنایع پتروشیمی از خطای انسانی و نادیده گرفتن ضوابط ایمنی به عنوان دو عامل اصلی آتش‌سوزی‌های اخیر صنعت پتروشیمی نام برد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا عجمی در یک نشست خبری در تشریح مهمترین عوامل تاثیر گذار در افزایش تعداد حوادث در سطح صنایع پتروشیمی ایران، گفت: در اکثر حوادث به وقوع پیوسته بیشتر خسارت‌ها مالی بوده و تلفات انسانی گزارش نشده است.

 

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در وقوع آتش سوزی‌ها و حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی، عوامل مختلفی دخالت دارند از جمله پیش از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، حوادث کوچک فنی رخ داده بود که به سرعت با آنها مقابله شد، تصریح کرد: علت وقوع حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بیستون هم عدم رعایت دستورالعمل های ایمنی بوده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه حادثه خط اتیلن غرب، متفاوت از سایر حوادث بود، زیرا پیمانکار شرکت ملی گاز در کنار این خط لوله انتقال اتیلن، مشغول کار بود که بر اثر بی احتیاطی، باعث وقوع این حادثه می‌شود، در خصوص ادعای وجود نداشتن مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث در صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: براساس دستورالعمل‌های موجود، فرماندهی بحران در سطوح مختلف تعریف شده و بر این اساس، در سطح یک مسئولان ارشد مجتمع پتروشیمی حضور دارند.

 

وی با یادآوری اینکه در صورت ناتوانی برای کنترل حادثه، در سطح دو مسئولان ارشد منطقه ویژه اقتصادی و در سطح سه مسئولان استانی فرماندهی بحران را بر عهده می‌گیرند، درباره ادعای سایبری بودن علت حوادث پتروشیمی هم توضیح داد: در این باره باید نهادهای مسئول پاسخ بدهند، اما در مجموع ما با این نهادها همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می دهیم.

 

عجمی در مورد نظارت بیشتر در نحوه اجرای الزامات و ضوابط ایمنی، بهداشت و محیط زیست در مجتمع‌های پتروشیمی کشور، یادآور شد: دو نوع نظارت مستمر و نظارت تصادفی بر مجتمع های پتروشیمی اعمال می شود.

 

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی توجه بیشتر هلدینگ ها بر نظارت بر مجتمع های زیرمجموعه خود را خواستار شد و گفت: پیش از وقوع این حوادث، از هلدینگ‌ها خواسته بودیم برنامه های خود را برای ارتقای ایمنی ارایه کنند.

 

وی نقش اصلی در مدیریت حوادث را متوجه مجتمع های پتروشیمی دانست و تصریح کرد: مدیریت‌های مناطق ویژه پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر، نقش پشتیبان را در این حوادث دارند.

 

به گفته این مقام مسئول پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکرات با شرکت‌های خارجی درباره بحث‌های ایمنی تسهیل شده و همچنین بازنگری هایی نیز در مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی انجام شده است.

وی در پایان با اشاره به استقرار مدیریت یکپارچه در سطح منطقه نفتی و پتروشیمی عسلویه، خاطرنشان کرد: هم اکنون با تجهیز سه ایستگاه آتش نشانی پیشرفته و اعمال مدیریت یکپارچه احتمال وقوع حوادث گسترده در بین صنایع پتروشیمی مستقر در عسلویه منتفی است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت