انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

دولت باید پاسخگوی دادن رانت به پتروشیمی ها باشد/ چرا بهای خوراک را با ارز پرداخت نمی‌کنند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشخص نیست چرا دولت در شرایطی که کشور نیازمند مدیریت صحیح اقتصاد است به پتروشیمی ها رانت خوراک می دهد.

 

هدایت‌الله خادمی با اشاره به نامه نوروززاده معاون وزیر نفت درباره تحویل خوراک با ارز 3800 تومانی به پتروشیمی‌ها، گفت: اولا باید صریح اعلام کنم مگر فرمول خوراک پتروشیمی ها براساس ارز تعیین نمی شود پس چرا در شرایطی که کشور نیازمند ارز است و پتروشیمی‌ها نیز صادرات محصولاتشان ارزی است باید نرخ خوراک را با ریال پرداخت کنند؟

وی ادامه داد: موضوع بعد آن است که چه معنا دارد در شرایطی که کشور شرایطش خاص است دولت باید به پتروشیمی‌ها رانت بدهد و با این شرایط جفا است که دولت با پتروشیمی‌ها که دارای سود سرشارند نرخ تسعیر را پایین حساب کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت:  وقتی نرخ دلار برای خرید کالاهای اساسی ما بیش تر از 3800 تومان است چرا باید برای عده ای این رانت را قائل شویم.

خادمی تصریح کرد: در گذشته مگر همین نرخ را تحویل نمی گرفتند و قرار نبود دلارشان را وارد سامانه نیما کنند؟ چرا این کار را نکردند؟ دولت باید به جای دادن رانت مضاعف از این متخلفان پاسخ بخواهد نه اینکه دوباره به آنها رانت بدهد.

وی ادامه داد: مردم باید درجریان باشند که دولت دارد در این شرایط اقتصادی به مجتمع های پتروشیمی رانت می دهد و آنها که خوراک را به قیمت مفت می گیرند هیچ تلاشی نمی کنند برای تبدیل محصولات خودشان به محصولات باارزش تر و همانطور محصولات تولیدی خود را به صورت خام به دیگر کشور ها صادر می کنند.

* پتروشیمی‌ها هم رانت خوراک می‌گیرند و هم ارزشان را وارد کشور نمی‌کنند

خادمی تصریح کرد: جالب اینجا است که مجتمع های پتروشیمی خوراک را با قیمت رانتی و مفت دریافت می کنند و محصولات را هم با دلار و درهم صادر می کنند و زمانی که کشور نیازمند ارز آنها است این ارز را وارد کشور نمی کنند و باز دولت به آنها رانت خوراک می دهد که قطعا یک جای کار اشکال دارد.

وی تصریح کرد: این کار دولت عملا ظلمی است که به صنایع پایین دستی پتروشیمی می شود و اجازه نمی دهد که صنایع پایین دستی که اشتغال زا است رشد پیدا کند و دولت باید پاسخگوی این رفتار نابخردانه خود باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: آن موقع که دولت مجوز داد تا نرخ خوراک پتروشیمی ها با قیمت 3800 تومان تعیین شود نامه و شکوائیه ای را تهیه و تنظیم کردم و به هیات رییسه مجلس دادم تا در دستور کار قرار گیرد اما این نامه اخیر موجب شده است تا سریعتر به این موضوع رسیدگی کنم.

خادمی خاطرنشان کرد: دولت در این شرایط که باید به فکر اقتصاد و مردم باشد نباید رانتی را برای پتروشیمی ها قائل شود و دولت باید پاسخ گوی این رفتار باشد که چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

 نوروززاده مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نامه‌ای خطاب به صادق‌آبادی مدیرعامل پالایش و پخش اعلام کرده است نرخ خوراک پتروشیمی ها باید با نرخ 3800 تومان محاسبه شود.

برای مطالعه نامه نوروز زاده مدیرعامل شرکت پتروشیمی

امروز نیز مهدوی ابهری دبیر کل انجمن کارفرمایان پتروشیمی اعلام کرده است نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در ایران بیشتر از دیگر کشور ها است و کاهش قیمت نرخ خوراک رانت محسوب نمی شود.

وی ادامه داده است: زمانی که دولت، پتروشیمی ها را مجاز می کند تا درآمد خود را به نرخ بازار ثانویه به فروش برسانند، قطعا نرخ خوراک آنها نیز تغییر می کند.

 

منبع: فارس

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت