انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رونق صادرات در محصولات پتروشیمی

رونق صادرات در محصولات پتروشیمی، تصویب قانون جدید بانکداری اسلامی تا پایان امسال، توتال در فکر حضور در بخش پتروشیمی ایران، تلاش فرانسه برای توسعه روابط اقتصادی با ایران برخی از سرتیترهای اخبار اقتصادی در هفته گذشته بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، رونق صادرات در محصولات پتروشیمی، تصویب قانون جدید بانکداری اسلامی تا پایان امسال، توتال در فکر حضور در بخش پتروشیمی ایران، تلاش فرانسه برای توسعه روابط اقتصادی با ایران برخی از سرتیترهای اخبار اقتصادی در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

 

 

 

 

رونق صادرات در محصولات پتروشیمی/۱۱ میلیون صدور در ۷ ماه

صادرات محصولات پتروشیمی ایران از دیرباز سهم قابل توجهی در اقتصاد ایران داشته است اما با تحریم های ظالمانه علیه ایران این سهم کاهش چشم گیری داشت اما از اجرایی شدن برجام صادرات این محصولات رونق ویژه ای گرفت که به طور مثال روز گذشته خبری از پتروشیمی مهاباد مبنی بر صادرات ۹۰ درصدی محصولات این پتروشیمی منتشر شد.

 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه امسال 90 درصد محصولات تولیدی این پتروشیمی صادر شده است، گفت: ایجاد صنایع پائین دستی ارزش صادرات پتروشیمی را 10 برابر می کند.

 

محسن مجیدی اظهار کرد: بر این اساس توسعه صادرات باید از خام فروشی به طرف تولید در صنایع پائین دستی و افزایش ارزش افزوده پیش رود تا ارزش صادرات کشور چندین برابر شده و در رونق اقتصادی و صنعتی کشور نقش بیشتری را ایفا کند.

 

وی با اشاره به تولید 80 هزار تن پلی اتیلن و سه هزار و 500 تن ‘بوتن یک’ در پتروشیمی مهاباد، بیان کرد: 71 هزار و 500 تن از این تولیدات صادر شده و افزون بر 11 هزار تن به مصرف داخلی از جمله در صنایع پلاستیکی ایران رسیده است که با این وجود با ایجاد صنایع پائین دستی می توان با حفظ منابع و ثروت طبیعی کشور صاحب سود صادراتی بیشتری شد.

 

مجیدی با اشاره به اینکه در پتروشیمی مهاباد 2 محصول پلی اتیلن سبک و سنگین تولید می شود و قابلیت تنوع تا 300 گرید در پلی اتیلن خطی سبک و سنگین وجود دارد، گفت: امسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی مهاباد چین بوده که در واقع نقش واسط را داشته اما در چند ماه گذشته و پس از توافق برجام با کشورهایی مثل آلمان نیز مبادلات صادراتی داشته ایم و کشورهایی همچون ایتالیا نیز ابراز تمایل به برقراری مبادلات تجاری و صادراتی با پتروشیمی مهاباد از خود نشان داده اند.

 

وی همچنین ارزش صادرات پتروشیمی مهاباد را امسال حدود 85 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این تولیدات بیشتر به کشور چین صادر شده و در مواردی به کشورهای آلمان، ترکیه، ازبکستان و هندوستان هم صادرات انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد همچنین با تاکید بر اینکه صنایع پائین دستی کاربردهای فراوانی در صنایع پزشکی، کشاورزی، لوازم خانگی و صنایع پلاستیکی دارد، گفت: با کاهش صادرات مواد خام و افزایش تولید و صادرات و توسعه صنایع پائین دستی علاوه بر قطع وابستگی در بخش های مختلف و رفع نیازهای داخلی، تولیدات و صادرات کشور بیشتر بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری منطبق خواهد شد.

 

مجیدی با بیان اینکه ایجاد صنایع پایین دستی می تواند سه تا چهار هزار شغل در منطقه ایجاد کند، اظهار کرد: اهمیت دادن به تولید داخلی و بسترسازی برای تحقق این موضوع با بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای امکان تحقق این هدف را ممکن می کند.

 

مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یک هزار و 600کیلومتر ساخته شده است.

 

اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می دهد، از عسلویه به این مجتمع منتقل و تزریق می شود.

 

در مسیر این خط انتقال 6 واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندواب و سنندج ساخته شده و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای پتروشیمی است.

 

این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 88 آغاز شده، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه ساخته شده است.

 

مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

 

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از کاویان عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.

 

این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود برای یکهزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.

 

شهرستان مهاباد با بیش از 215 هزار نفر جمعیت در 125 کیلومتری جنوب ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع است.

 

انواع محصولات پتروشیمی به میزان 11 میلیون و 742 هزار تن از ابتدای امسال تا پایان مهرماه به بازارهای هدف صادر شده است.

 

ایران از ظرفیت تولید سالانه بیش از 63 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی برخوردار است و در نظر دارد تا سال 1404 به 130 میلیون تن افزایش دهد.

 

در سال های اخیر به دلیل رفع تحریم ها و تسهیل در صادرات و افزایش تامین خوراک، میزان تولید انواع محصولات پتروشیمی رو به گسترش بوده است.

 

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تولید واقعی صنعت پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود 28 میلیون و 753 هزار تن بوده است.

 

سهم 20 مجتمع پتروشیمی در منطقه ماهشهر از مجموع تولید این صنعت، بیش از 10 میلیون و 228 هزارتن، سهم 14 مجتمع پتروشیمی در منطقه عسلویه 12 میلیون و 866 هزار تن و سهم 19 مجتمع پتروشیمی در سایر مناطق کشور پنج میلیون و 658 هزار تن بوده است.

 

تولید محصولات پتروشیمی در مهرماه امسال به بیش از سه میلیون و هشتصد هزار تن رسید که از این میزان یک میلیون و 124 هزار تن به فروش داخلی (به ارزش 22904.3 میلیارد ریال) و یک میلیون و 557 هزار تن (به ارزش584.4 میلیون دلار) به صادرات اختصاص یافته است.

 

تصویب قانون جدید بانکداری اسلامی تا پایان امسال

قانون عملیات بانکداری غیر ربوی کشور در سال 1362 اجرایی شد و قرار بود بعد از 5 سال تجدید نظر شود که تاکنون تحقق نیافته است و در حال حاضر دو لایحه از طرف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و البته مجلس هم طرحی را در این زمینه تایید کرده است. یک فوریت طرح مجلس اردیبهشت سال گذشته به تصویب نمایندگان رسید و به کمیسیون مربوطه رفت تا بررسی ها بر روی آن ادامه یابد.

 

بنابراین گزارش، در تازه ترین خبر درباره قانون جدید بانکداری اسلامی محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است: “قانون پیشین بانکداری اسلامی مصوب سال 1362 است و تاکنون باید بارها اصلاح می شد اما این امر محقق نشده و ما قصد داریم با همراهی دولت، قانون جدید را بررسی و تا پایان سال تصویب کنیم.

 

اصلاح این قانون دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر روحانی رئیس جمهوری، مراجع عظام تقلید، فعالان اقتصادی و مردم است و سعی می کنیم این دغدغه ها را در قانون جدید جواب دهیم. لایحه این قانون در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از تصویب در دولت، به مجلس می آید که امیدواریم دولت نیز در این خصوص اقدامات تسریعی لازم را انجام دهد.”

 

این گزارش می افزاید: در خصوص طرح نمایندگان مجلس می توان به جزئیات زیر اشاره کرد:

 

فصل اول: تعریف، اهداف و وظایف نظام بانکی

فصل دوم: تجهیز منابع پولی

فصل سوم: تخصیص منابع

فصل چهارم: وصول مطالباتپ

فصل پنجم: بانک مرکزی

فصل ششم: موضوعات متفرقه که این شش فصل در نهایت ۶۷ ماده دارند.

 

توتال در فکر حضور در بخش پتروشیمی ایران

توتال (Total) شرکت نفت و گاز فرانسوی است که در سال ۱۹۲۴ توسط ارنست مرسی‌یر تاسیس شد. این شرکت، یکی از شش کمپانی بزرگ نفتی جهان است، که تحت عنوان “سوپرمیجر”، طبقه‌بندی می‌شوند.

 

شرکت توتال درحال‌حاضر چهارمین شرکت نفتی و هشتمین شرکت بزرگ جهان می‌باشد، که در ۳۰ کشور، دارای شعبه بوده و بیش از ۹۵٫۰۰۰ کارمند، از مجموع ۱۳۰ کشور، در آن اشتغال دارند. کمپانی توتال در تمامی حوزه‌های صنایع نفت و گاز، فعالیت می کند. این شرکت فرانسوی در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی و نیز تولید برق، احداث خطوط لوله، پالایش و بازاریابی نفت خام و گاز طبیعی فعالیت می‌کند.

 

بنابراین گزارش، توتال همچنین طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی را، در کارخانجات خود، در مقیاس عمده تولید و به سراسر جهان، عرضه می کند. دفتر مرکزی شرکت توتال، در غرب پاریس و در برج تور توتال قرار دارد. سهام این شرکت، در بازار بورس نیویورک و همچنین بورس یورونکست، مبادله می‌شود.

 

شرکت فرانسوی توتال همکار ایران در زمینه های نفت و گاز است که توافق کرده پرداخت های خود را به یورو انجام دهد. این شرکت در راستای توسعه همکاری های خود با ایران در حال حاضر درحال مذاکره با ایران برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی است.

 

 این گزارش می افزاید: سرژ لورک، معاون مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در توسعه تجاری بخش های پالایش و پتروشیمی  در این زمینه به ایرنا گفته است: “ایران در تولید محصولات پتروشیمی هم اکنون پس از کشورهای چین، آمریکا، عربستان سعودی، کره جنوبی، ژاپن، هند و آلمان قرار دارد در حالی که هدفش ایستادن در جایگاه سوم جهان است.

 

گر چه ایران از منابع غنی نفت و گاز برخوردار است، اما دستیابی به چنین هدفی نیازمند سرمایه گذاری به ویژه در بخش بالادست، انتقال فناوری و تلاش فراوان است. شرکت توتال در حال حاضر مشغول مذاکره با مقام های ایرانی برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی است. شرکت توتال، تامین مالی پروژه ها توسط بانک های بزرگ نیز بخش مهمی از تلاش ها است که باید صورت بگیرد. این بانک ها نیز بسیار مایلند با شرکت های بزرگ کارکنند.”

 

بنابراین گزارش، شرکت توتال در ابتدای سال جاری نیز مذاکراتی را با مقامات کشورمان برای ساخت تاسیسات پتروشیمی انجام داده است. امیرحسین فلاح، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره گفته بود: “در سفر هیئت فرانسوی به تهران به منظور نهایی شدن توافقات ساخت پتروشیمی ایرانی مذاکراتی صورت گرفته است.”

 

توسعه روابط بانکی ایران و سنگاپور

سنگاپور با مساحت ۷۱۸ کیلومتر مربع کمی کوچکتر از بحرین است. این کشور که از تعدادی جزیره تشکیل شده، در جنوب شرقی آسیا واقع شده و یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان است.

 

سنگاپور و یکی از ۳ کشور-شهر مستقل کنونی در جهان است. از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از پرترددترین بندرهای دنیاست. سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده‌است.

 

به نحوی که هم‌اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا، دومین بازار بزرگ قمار و کازینو و سومین مرکز بزرگ پالایش نفت در دنیا به شمار می‌آید.

 

بنابراین گزارش، در حال حاضر این کشور خواهان همکاری با ایران در زمینه بانکی است. ایرنا در این زمینه به نقل از ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای حمایت از بانک های دو کشور به منظور شروع همکاری های بانکی با بانک های سنگاپور را دارد. تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برای استفاده از خدمات بانکی به منظور تسویه معاملات تجاری فی مابین وی تقاضاهای فزاینده دارند.”

 

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با همکاری شرکت های خارجی

اواخر سال 93 از فاز 11 پارس جنوبی به عنوان یکی از پروژه های قابل معرفی در کنفرانس لندن یاد شد، شرکت مپنا که توسعه میدان گازی فروز B را به عهده داشت که در دولت یازدهم با توجه به اولویت بندی صورت گرفته مبنی بر توسعه میادین مشترک، از فوریت خارج شد، اکنون برای انجام عملیات حفاری فاز 11 فعالیت می کند.

 

بنابراین گزارش، علاوه بر این شرکت؛ شرکت های خارجی نیز آمادگی خود را برای توسعه این میدان گازی اعلام کرده اند. توتال و شرکت هایی از روسیه و چین نیز برای مشارکت در توسعه این فاز اعلام آمادگی کرده اند.

 

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه به ایرنا گفته است: “در ماه های آتی، کار این فاز را تمام می کنیم. چند شرکت تاکنون تمایل خود را برای حضور در این فاز اعلام کرده اند، اما حضور آنها هنوز قطعی و مشخص نشده است.”

 

تلاش فرانسه برای توسعه روابط اقتصادی با ایران

روابط ایران و فرانسه یکی روابط بین‌المللی بین فرانسه و ایران است. ایران به طور کلی از قرون وسطی یک رابطه دوستانه با فرانسه داشته‌است. با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، وزارت امور خارجه فرانسه همراه با وزارت‌خانه‌های امور خارجه اغلب کشورهای اروپایی، ضمن تبریک این پیروزی، ابراز امیدواری جهت بهبود روابط با ایران را مطرح کردند.

 

روز بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار سفیر ایران در پاریس، ضمن ابراز خرسندی از ریاست‌جمهوری حسن روحانی، ابراز داشت همان‌طور که مردم ایران خواستار تغییر در سیاست‌های خارجی ایران هستند، فرانسه نیز امیدوار است ایران در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، جنگ داخلی سوریه و حقوق بشر در ایران اقدامات عینی انجام دهد.

 

بنابراین گزارش، فرانسه در حال حاضر تلاش هایی را برای گسترش روابط اقتصادی با ایران انجامی می دهد تا جایی که فرانسوا سی نمو، سفیر فرانسه در ایران بر گسترش همکاری کشورش با ایران آمادگی کشورش را برای تعامل بیشتر اعلام کرده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه به نقل از فرانسوا سی نمو، سفیر فرانسه در سمینار مشترک ایران و فرانسه نوشته است: “دولت روحانی برای نوسازی زیرساخت های ایران عزم جدی دارد. همکاری های ایران و فرانسه پس از توافق برجام در سال گذشته رشد بسیار داشته و در زمینه های مختلف پژوهشی، فنی، دانشگاهی و تجاری تعامل داشته ایم. فرانسه برای تقویت روابط ایران و فرانسه تلاش دارد. در ماه های گذشته سمینارها و همایش های آموزشی و کاربردی متعددی انجام شده و در آتی نیز ادامه خواهد داشت.”

 

رونق صادرات پسته/صادرات ۴۰ هزار تن در شش ماه

تولید پسته در ایران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰٬۰۰۰ تن بوده که ایران را در مقام یکم در جهان قرار می‌دهد. بعد از ایران آمریکا با تولید ۱۴۰٬۰۰۰ و ترکیه با تولید ۶۰٬۰۰۰ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند.

 

تولید پسته اغلب در شهرهای شهرستان انار، رفسنجان، دامغان، قزوین، یزد، سیرجان،شهربابک کاشت می‌شود. تولید و صادرات پسته ایرانی، سالانه در حدود ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیارد دلار برای ایران، درآمدزایی می‌کند. استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران به‌شمار می‌آیند و ۸۰ درصد پسته تولیدشده در ایران از این منطقه به‌دست می‌آید.

 

بنابراین گزارش، در حالیکه در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، تولید پسته ایران بالغ بر ۲۵۰ هزارتن بوده است، این میزان در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی، به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

 

خشکسالی‌های پی‌درپی و عدم برنامه‌ریزی برای تامین آب مورد نیاز باغ‌های پسته و نیز قوانین و مقررات دست و پاگیر صادراتی باعث شده که میزان صادرات پسته ایران، افت چشمگیری را در سال‌های اخیر تجربه کند و در همین زمان با افزایش تولید پسته در ایالت کالیفرنیای آمریکا، این کشور در حال تبدیل شدن به اولین صادرکننده این محصول در سطح جهان شده است.

 

این گزارش می افزاید: صادرات کشورمان در این زمینه به میزان چشمگیری نبود لغو تحریم ها امکان رونق صادرات این محصول را فراهم کرد به طوری که در سال گذشته بیش از 250 میلیون دلار انواع پسته صادر شد و در در 6 ماه نخست امسال بیش از 40 هزار تن و به ارزش 381 میلیون و 647 هزار دلار صادرات داشته ایم.

 

بنابراین گزارش، پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی در این زمینه نوشته است: “در سال 1394 از 407 هزار هکتار سطح بارور و غیربارور باغ های پسته کشور 261 هزار تن پسته برداشت و 130 هزار تن آن به صورت پسته خشک و با پوست تازه و مغز پسته به ارزش 1.2 میلیارد دلار به 70 کشور جهان صادر شد.

 

هم اکنون پسته در 29 استان کشور کشت می شود، استان کرمان با 212 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 96 هزارتن تولید سالیانه، استان خراسان رضوی با 73 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 50 هزارتن تولید سالیانه و استان یزد با 32 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 42 هزارتن تولید سالیانه، بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید پسته را در کشور به خود اختصاص داده اند.”

 

دور جدید مذاکرات ایران و شرکت UOP آمریکا

یواوپی (UOP) که قبلا با نام یونیورسال اویل پروداکتس شناخته می‌شد، یک شرکت چندملیتی است که در زمینه توسعه و انتقال فن‌آوری‌های مرتبط با پالایش نفت، پردازش گاز، تولید محصولات پتروشیمی و صنایع تولیدی بزرگ فعالیت می‌ کند.

 

ریشه‌های تاسیس این شرکت به سال ۱۹۱۴ بازمی‌گردد، زمانی‌که فرآیند انقلابی کراکینگ حرارتی را، معرفی نمود، که سرآغازی بود برای ابداع و بکارگیری روش‌های پالایش مدرن، که امروزه در پالایشگاه‌های پیشرفته از آنها استفاده می‌شود. در دهه‌های بعد، مهندسان یواوپی هزاران اختراع را به ثبت رساندند، که منجر به پیشرفت‌های مهمی در زمینه تکنولوژی فرآیند، مشاوره سودآوری و طراحی تجهیزات پالایشگاهی شد.

 

بنابراین گزارش، در حال حاضر این شرکت مذاکراتی را به منظور سرمایه گذاری و تامین تکنولوژی‌های نوین در صنعت پتروشیمی آغاز کرده است. انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در این زمینه نوشته است: “دور جدید مذاکرات مسئولان صنایع پتروشیمی ایران و سه شرکت بزرگ نفتی و پتروشیمیایی آمریکا و اروپا با هدف ساخت واحدهای جدید پلیمری، انتقال دانش، فنآوری‌های نوین و تامین لایسنس طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی آغاز شد.

 

در حاشیه برگزاری نمایشگاه پلیمر و پلاستیک K آلمان، مدیران ارشد صنعت پتروشیمی ایران با مقامات و مسئولان سه شرکت توتال، ایرلکویید فرانسه و UOP آمریکا دیدار و گفتگو کرده‌اند. در این بین نمایندگان شرکت UOP آمریکا که پیش از اعمال تحریم‌ها، فعالیت گسترده‌ای به ویژه در حوزه تامین لایسنس و دانش فنی روز طرح‌ها و مجتمع های پتروشیمی ایران داشت، با مقامات ایرانی به منظور از سرگیری فعالیت‌ها در صنایع پتروشیمی ایران گفتگوهایی را آغاز کرده اند.

 

مهمترین محور گفتگوهای مسئولان شرکت UOP آمریکا در حاشیه نمایشگاه K آلمان، تامین تکنولوژی و فنآوری‌های جدید صنایع پتروشیمی به ویژه در زمینه تولید پروپیلن، همکاری و ارایه تکنولوژی در زمینه MTO و تبدیل متانول به انواع اتیلن و پلیمرها بوده است. یکی دیگر از محورهای گفتگوهای دوجانبه مقامات ایرانی و این شرکت صاحب دانش آمریکایی نحوه استفاده از تکنولوژی PDH و استفاده از پروپان در تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی کشور بوده است.

 

این گفتگوها درحالی با نمایندگان شرکت UOP آمریکا انجام گرفته است که در راستای اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور افزایش ظرفیت تولید پروپیلن و پلی پروپیلن با هدف تامین نیاز صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی به عنوان یک سیاست کلیدی در دستور کار قرار گرفته است.

 

هم اکنون ظرفیت تولید پروپیلن ایران حدود یک میلیون تن در سال بوده در صورت تحقق برنامه‌های موجود به ویژه تبدیل متانول به پروپیلن این ظرفیت تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود چهار میلیون تن و تا پایان برنامه هفتم توسعه به حدود هشت میلیون تن قابل افزایش خواهد بود.”

 

کاهش ۸۰ درصدی واردات برنج/صادرات اینترنتی شد

گمرک جمهوری اسلامی ایران در دو خبر مهمی که امروز اعلام کرده هم از اینترنتی شدن صادرات خبر داده و هم نسبت واردات برنج در دولت یازدهم به سال ۹۲ را سنجیده است.

 

بنابراین گزارش طبق اخبار گمرک،‌ بررسی آمار واردات برخی از کالاهای اساسی در سال‌های 1392 تا هفت ماهه امسال بیانگر کاهش واردات برخی از کالاهای اساسی است.

 

در سال 1393 به میزان 2 میلیارد و 420 میلیون دلار گندم به کشورمان وارد شد در حالی که این رقم در سال 1394 به 862 میلیون دلار و در هفت ماهه سال 1395 به 280 میلیون دلار رسید که به میزان چشمگیری کاهش نشان می دهد.

 

برپایه این گزارش، میزان واردات برنج در سال 1392 به میزان دو میلیارد و 308 میلیون دلار بوده که با سیر نزولی این میزان به یک میلیارد و 431 میلیون دلار در سال 1393 و 680 میلیون دلار در سال 1394 و 508 میلیون دلار در هفت ماهه امسال رسید.

 

همچنین، واردات ذرت دامی از یک میلیارد و 803 میلیون دلار در سال 1391 به یک میلیارد و 527 میلیون دلار در سال 1392 کاهش یافت. واردات این محصول از یک میلیارد و 799 میلیون دلار در سال 1393 به یک میلیارد و 405 میلیون دلار در سال 1394 تنزل کرد.

 

میزان واردات ذرت دامی در هفت ماهه امسال به 679 میلیون دلار رسیده که حاکی از ادامه روند نزولی واردات آن در دولت یازدهم است.

 

کنجاله سویا دیگر نهاده دامی است که در چند سال گذشته ارزبری بالایی داشته و واردات آن کاهش یافته است.

 

این محصول در سال 1393 به میزان یک میلیارد و 263 میلیون دلار وارد کشور شد. واردات آن در سال 1394 به 672 میلیون دلار کاهش یافته و تا پایان مهرماه امسال به 356 میلیون دلار تنزل یافت.

 

علاوه براین، گمرک جمهوری اسلامی ایران با اعلام الکترونیکی شدن مراحل مختلف تشریفات صادرات کالا اعلام کرد: تمامی عملیات صادرات در بستر اینترنت انجام می شود.

 

صادرکننده پس از اظهار کالای خود از طریق اینترنت، از گمرک ارزیابی کالا در محل را درخواست کرده و بدون مراجعه حضوری همه مراحل تشریفات صادرات انجام می‌شود.

 

همچنین در صورت نیاز به مجوزهای موردی مراحل انجام کار از طریق پنجره واحد مجازی انجام می‌شود.

 

اینک تشریفات صادرات در بستر فضای مجازی به آدرس اینترنتی www.epl.irica.ir صورت می‌گیرد. این اقدام گمرک به دنبال تکمیل پنجره واحد تجاری در بخش صادرات صورت می‌پذیرد.

 

گمرک ایران در اقدام دیگری اسناد مورد نیاز برای صادرات کالا را از هفت به سه سند کاهش داد.

 

دفتر برنامه‌ریزی و بهبود فرآیندهای گمرکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: این برنامه پیاده‌سازی و برخی از تشریفات زاید برای صادرات کالا حذف شده است. براساس طرح جدید، صادرکنندگان می‌توانند با حداقل اسناد و بدون حضور فیزیکی تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی را انجام دهند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت