انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رونق پتروشیمی در منطقه آزاد قشم

قشم به دلیل موقعیت اقتصادی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و بر همین اساس به تازگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه آزاد قشم با هدف گسترش همکاری‌های ٢ جانبه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از خبرگزاری شبستان، قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته‌است. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیره قشم را شامل می‌شود. به دلیل بازار پر رونق و ورود کالاهای بسیار مهم از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این جزیره، وجود بنادر مهم و همچنین بنادر اختصاصی بسیار مهم می‌باشند. چنان‌که در قدیم بنادر صیادی و بنادر تجاری در کنار یک دیگر قرار داشته ولی اکنون به دلیل رونق اقتصادی بنادر به صورت اختصاصی و ویژه امور خدمات به کشتی‌های تجاری و صیادان را انجام می‌دهند. بنادر مهم و صیادی شهرستان قشم به ترتیب شامل بهمن، شهید ذاکری، بندرسوزا، مسن، سلخ، کاوه، لافت، درگهان، باسعیدو، فجر، شرکت نفت، رمچاه، کندالو، طبل و هنگام است.

 
بنابراین گزارش، این منطقه به دلیل موقعیت اقتصادی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و بر همین اساس به تازگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه آزاد قشم با هدف گسترش همکاری‌های ٢ جانبه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، عصر امروز (یکشنبه، هفتم آذرماه) تفاهم‎نامه همکاری امضا کردند.

 
این گزارش می افزاید: بر اساس این تفاهم‎نامه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک شرکت مادرتخصصی، در صورتی زمین در اختیار مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد قشم برای توسعه صنعت پتروشیمی قرار خواهد داد که آن‎ها نخست مجوز طرح و مجوز خوراک پتروشیمی‎ها را دریافت کنند. این شرکت‎ها بعد از این که مجوزهای لازم را برای احداث پتروشیمی دریافت کردند خوراک مجتمع‎ها به آن‎ها اختصاص خواهد یافت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز طرح‎های آن‎ها را پایش می کند. بر اساس این تفاهم نامه منطقه آزاد قشم نیز زمین و زیرساخت‎های لازم را در اختیار علاقه مندان به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی قرار می دهد.

 بنابراین گزارش، شانا در این زمینه به نقل از مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نوشته است: “منطقه آزاد قشم به دلیل برخورداری از ذخایر نفت، گاز و امکان انتقال این ذخایر به مناطق دیگر، منطقه‌ای مستعد برای صنعت پتروشیمی است. منطقه آزاد قشم متقاضیان بسیاری برای توسعه صنعت پتروشیمی دارد، یک منطقه به عنوان پارک پتروشیمی در قشم اختصاص یافته که این صنعت در این منطقه توسعه یابد. با توجه به این‌که صنعت پتروشیمی تخصصی است و زیر ساخت‌هایی الزام آور را نیاز دارد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکتی مادرتخصصی و سیاست گذار و برنامه ریز، از توسعه صنعت پتروشیمی حمایت می‌کند. لازم است ارتباط تنگانگی میان مناطق آزاد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد شود، با توجه به این‌که مجوزهای لازم زمین و خوراک برای ساخت چند مجتمع پتروشیمی در جزیره قشم صادر شده است، امیدواریم که انعقاد این تفاهم‌نامه بتواند صنایع بالادستی پتروشیمی را همگام با بخش پایین دستی که دارای ارزش افزوده بالایی است توسعه دهد. تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی می‌تواند صادرات را از منطقه آزاد قشم افزایش دهد.”

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت