میزان معاملات محصولات پلیمری و پتروشیمی در هفته سوم مردادماه به کمترین سطح خود از ابتدای سال‌جاری رسید. هفته گذشته در رینگ داخلی بورس‌کالا تقاضا برای محصولات پلیمری به حدود ۶۶‌هزار و ۱۰۰تن رسید که با کاهش ۳۵درصدی مواجه شد. سقوط بی‌‌‌سابقه تقاضا نیز به معامله تنها ۵۴‌درصد از عرضه‌ها منجر شد. کاهش خرید نیز به افت رقابت‌‌‌های قیمتی دامن زد و سبب معامله بیشتر کالاها با قیمت پایه شد. برخی تحلیلگران معتقدند اعتبار دوهفته‌‌‌ای قیمت‌های پایه به‌‌‌دلیل تعطیلی‌های هفته گذشته، دلیل عدم‌استقبال خریداران بوده است و تولیدکنندگان به‌‌‌دنبال خرید در هفته جاری با قیمت‌های پایه جدید هستند. البته افت بازارهای جهانی از دیگر عوامل کاهش استقبال متقاضیان است.

آمارها نشان می‌دهند که در شرق آسیا نیز کاهش نرخ تولید در تمامی بخش‌‌‌های زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی رخ داده؛ چرا که نگرانی‌ها از رکود موجب افت محسوس تقاضا در این نواحی شده است. همچنین عقبگرد تقاضا عامل اصلی افت قیمت‌های جهانی بوده است. برخی فعالان صنعت نیز این مساله را هشداری برای صنایع تکمیلی در داخل و خارج می‌‌‌دانند. نرخ نیمایی ارز نیز شیب ملایم صعودی خود را حفظ کرده است. بهای این ارز از ابتدای ماه جاری با افزایش ۲۰۰تومانی به بیش از ۲۶‌هزار و ۶۰۰تومان رسید و قیمت آن بیش از هروقت دیگری به نرخ آزاد ارز نزدیک شده است. البته احتمال موفقیت مذاکرات برجام در هفته گذشته باعث ریزش نرخ آزاد ارز نیز شد و بهای این ارز با کاهش ۲هزارتومانی به کانال ۳۰هزارتومانی سقوط کرد. برخی فعالان حتی احتمال کاهش مجدد نرخ ارز آزاد درصورت اعلام نتایج مثبت در مورد مذاکرات برجام را می‌دهند. حال باید دید که کاهش نرخ آزاد ارز اثری بر کاهش قیمت دلار نیمایی نیز خواهد گذاشت یا خیر.

قرمزپوشی یکپارچه نرخ‌های پایه

روز گذشته قیمت‌های پایه بورس‌کالا برای عرضه مواد اولیه محصولات پتروشیمی تا تاریخ ۳۰مرداد با نرخ نیمایی ارز ۲۶‌هزار و ۴۰۰تومان اعلام شد. با وجود افزایش ۱۱۳تومانی ارز نیمایی تمامی قیمت‌ها در محصولات پلیمری و بیشتر پلیمری‌‌‌ها قرمزپوش شدند. تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی به حدی زیاد بود که افزایش جزئی بهای نیمایی ارز را نیز خنثی کرد. کاهش قیمت‌های پایه داخلی نتیجه دوهفته کاهشی‌شدن قیمت‌های جهانی است؛ چراکه بازارهای جهانی از رکود سنگین و کمبود تقاضا رنج می‌‌‌برند.

پت‌‌‌های فیلم و نساجی در زیرگروه پلیمری‌‌‌ها با ۹‌درصد کاهش قیمت در صدر جدول قرار دارند. پت‌‌‌های بطری نیز با کاهش ۸درصدی در قیمت در مقام بعدی قرار دارند. پی‌‌‌وی‌‌‌‌‌‌سی‌ها نیز کاهشی بودند؛ اما کاهش قیمت کمتر و حدود ۴درصدی را تجربه کردند و در محدوده قیمتی ۲۳ تا ۳۵‌هزار تومانی قرار گرفتند. شیمیایی‌ها وضعیت بهتری داشتند و تنها حدود نیمی از آنها کاهش قیمت را تجربه کردند. در این زیرگروه، آمونیاک نیز جزو محصولات افزایشی بود و با افزایش ۷درصدی قیمت مواجه شد. نکته دیگر، غیبت قیمت‌های پایه ABS‌ها از جدول روز گذشته بود و به‌نظر می‌رسد دفتر صنایع پایین‌دستی قیمت این محصولات را در این هفته اعلام نکرده است.