انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

سال ۲۰۱۷؛ اجرای طرح ادغام فرآیندی پالایشگاه و پتروشیمی تبریز

همکاری و تبادل خوراک میان پالایشگاه و پتروشیمی تبریز از گذشته وجود داشته است و در حال حاضر این مجتمع در حال اجرای طرح ادغام فرآیندی با مطالعه ژاپنی ها و تا سال ٢٠١٧ است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، مجتمع پتروشیمی تبریز در زمینی به مساحت 391 هکتار و ارتفاع 1362 متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبریز و در غرب پالایشگاه تبریز احداث شده است. اجرای طرح مجتمع پتروشیمی تبریز در قانون بودجه سال 1366 کل کشور تصویب شد. فعالیت های طراحی و مهندسی در  نیمه دوم سال 1368 و عملیات نصب در سال 1371 آغاز شد. زمینه کار مجتمع عمدتا تولید پلاستیکهای خام (پلی اتیلن، پلی استایرن ها و ABS) می باشد. مواد اولیه اصلی مجتمع، نفتای سبک و سنگین و گاز مایع می باشد که بخش عمده آن از پالایشگاه تبریز و مابقی توسط خط لوله و تانکر از پالایشگاه تهران و جنوب تامین می شود.

 

بنابراین گزارش، واحد الفین که به منزله واحد مادر و تامین کننده خوراک اصلی سایر واحدها می باشد در دی ماه 1375 راه اندازی شده،آخرین واحدهای تولیدی فاز اصلی در فروردین 1377 و واحدهای اولین فاز توسعه (ABS و بوتادین) در تیرماه 1382،واحد پنتان در سال 1384 و واحد پلی استایرن مقاوم2 در بهمن ماه 1389 و واحد هیدرژوناسیون برش C5 ،C4 در اردیبهشت 1392 توسط کارشناسان مجتمع و شرکت های داخلی طراحی، نصب و راه اندازی شده اند. این پالایشگاه در حال حاضر در حال اجرای طرح ادغام فرآیندی با مطالعه ژاپنی ها و تا سال ٢٠١٧ است.

 

این گزارش می افزاید: محمدباقر دخیلی، مدیرعامل پالایشگاه تبریز گفته است: “همکاری و تبادل خوراک میان پالایشگاه و پتروشیمی تبریز از گذشته وجود داشته است. این تفاهمنامه به منظور بررسی قابلیت ها و ظرفیت های پالایشگاه و پتروشیمی تبریز برای ادغام فرآیندی با هدف توسعه ٢ مجتمع با شرکت ژاپنی نیپون اویل امضا شده است. مطالعه این طرح با هدف پیاده‌سازی طرح ها و فناوری های روزآمد دنیا برای استفاده محصولات جانبی ٢ مجتمع و سودآوری متقابل، به شرکت ژاپنی سپرده شده است. اجرای این طرح همگرایی و ادغام فرایندی دو مجتمع را به دنبال خواهد داشت. پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در صورت تایید طرح از سوی شرکت ژاپنی نیپون، نخستین پالایشگاه و پتروشیمی در ایران خواهند بود که در این مسیر گام برداشته‌اند.

 

مطالعات این طرح بیش از یکسال به طول می‌انجامد و ژاپن به عنوان سردمدار پیاده‌سازی این طرح در دنیا مطرح است، به گونه‌ای که در این کشور با مطالعه و طراحی، پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ها کنار یکدیگر ساخته می‌شود. پالایشگاه و پتروشیمی تبریز با اجرای این طرح به‌منظور برقراری ارتباط و همگرایی هر طرح و پروژه‌ای را با هماهنگی و با مطالعه بهره‌مندی و سودآوری دو مجتمع اجرا خواهند کرد. مبنای اجرای پروژه‌های جدید، خرید تجهیزات و تکنولوژی در آینده با اجرای این طرح ها در پالایشگاه و پتروشیمی تبریز براساس رفع نیاز و سودآوری ٢ مجتمع تعریف و اجرا خواهد شد.”

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت