انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

سبز و قرمز پوشی قیمت‌های پایه پتروشیمی

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی همچون هفته‌‌‌های گذشته ترکیبی از قیمت‌های افزایشی و کاهشی اعلام شد.

نکته قابل‌توجه در این جدول افزایش قیمت بیش از ۵۰‌درصدی چند نوع از پی‌‌‌وی‌‌‌سی‌‌‌ها بود. همچنین معاملات هفته گذشته بورس کالا با افزایش عرضه محصولات شیمیایی موجب افزایش تقاضا و رونق معاملات در هفته گذشته شد. بازار پلی‌‌‌استایرن‌‌‌ها همچنان ملتهب است. خبرها نیز حاکی از آن است که محصولاتی که در آنها پلی‌استایرن‌‌‌ها به عنوان ماده اولیه به کار می‌روند با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. البته پیش‌بینی می‌شود با افزایش واردات و بازگشایی پتروشیمی پارس در اواسط دی‌ماه، التهاب تا دوماه آینده از این بازار رخت ببندد. بازار جهانی همچنان تحت‌تاثیر تقاضای ضعیف کاهشی است. البته با کاهش قرنطینه‌‌‌ها در چین در پی تظاهرات علیه سیاست کرونای صفر احتمال بهبود نسبی تقاضا در شرق آسیا وجود دارد.

هفته منتهی به یکشنبه 13 آذر، رینگ داخلی بورس کالا میزبان عرضه 131‌هزار و 380 تن محصول پتروشیمی بود و بیش از 111‌هزار تن از این عرضه‌‌‌ها معامله شد. بررسی آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد که حجم معاملات حدود 8‌هزار تن افزایش داشته که دلیل آن نیز افزایش عرضه در زیر گروه شیمیایی‌‌‌ها بوده است. در هفته آغازین آذر به دلیل عدم‌عرضه دوده‌صنعتی در گرید‌‌‌های مختلف، بخشی از خریداران بورس کالا از رقابت‌‌‌ها دست کشیدند که منجر به ریزش حجم معاملات تا میزان 18‌هزار تن در این زیرگروه شد، درصورتی که به طور معمول میزان حجم معاملات شیمیایی‌‌‌ها بیش از 30‌هزار تن است. در نتیجه با افزایش عرضه‌‌‌ها، تقاضا نیز رشد محسوسی داشته است. تقاضا برای محصولات شیمیایی در هفته گذشته بیش از 42‌هزار تن ثبت شده است، همچنین خریداران تقاضایی معادل 135‌هزار تن را برای محصولات پلیمری به ثبت رساندند.

قیمت‌های پایه؛ همچنان ترکیبی

دفتر توسعه صنایع تکمیلی سی و دومین جدول قیمت‌های پایه سال جاری را همچون هفته‌‌‌های گذشته به صورت ترکیبی از قیمت‌های افزایشی و کاهشی اعلام کرد. میانگین هفتگی نرخ ارز نیمایی محاسبه‌شده در قیمت‌های پایه نیز با رشد حدود2/ 0‌درصدی نسبت به هفته پیشین به 27‌هزار و 800 تومان رسید. نکته قابل‌توجه در این جدول افزایش چشمگیر قیمت PVC-S57 و PVC-S7042 بوده است. این دو محصول با حدود 50‌درصد افزایش قیمت از رنج 22 هزارتومانی به حدود قیمت 32‌هزار تومان رسیده‌اند؛ یعنی بیش از 10‌هزار تومان افزایش قیمت داشته‌‌‌اند که برای این محصول رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. در بخش محصولات شیمیایی زایلین مخلوط با 6‌درصد کاهش و بنزن نیز با 4‌درصد در صدر زیرگروه کاهشی‌‌‌ها قرار دارند. اوره پریل نیز با 5‌درصد کاهش قیمت در رتبه سوم قرار دارد.

اثرات پلی‌‌‌استایرن‌‌‌ها بر بازار

توقف تولید پتروشیمی پارس در ماه‌‌‌های گذشته به‌‌‌دلیل تمدید مدت اورهال موجب شد تا در بازار پلی استایرن‌‌‌ها شاهد رخداد التهاباتی حیرت انگیز باشیم. به‌‌‌دلیل کاهش عرضه این محصولات طی هفته پایانی آبان، رقابت‌‌‌های قیمتی بی‌‌‌سابقه برای برخی از انواع پلی استایرن‌ها در معاملات بورس کالا رخ داد. این کاهش عرضه بر قیمت محصولاتی که در ساخت آنها از پلی استایرن‌‌‌ها به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود اثر گذاشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم در اواخر مهر امسال، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان از افزایش قیمت پلاستوفوم (یونولیت سقفی) خبر داد و دلیل آن را عدم‌ عرضه مناسب مواد اولیه پتروشیمی‌‌‌ها عنوان‌کرد. مواد اولیه یونولیت سقفی، پلی استایرن انبساطی است. حال نیز بررسی قیمت‌های بازار نشان می‌دهد که نه تنها از التهابات کاسته نشده بلکه قیمت‌ها به طور چشمگیری رشد کرده است.

در اواخر مهرماه قیمت پلاستوفوم با افزایش حدود 50‌درصدی به 230‌هزار تومان رسید، روند قیمتی با جهش‌‌‌های چشمگیر بیشتر نیز شده است و بررسی بازار نشان می‌دهد درحال حاضر هر واحد بلوک یونولیت سقفی با احتساب هزینه حمل‌ونقل به 500‌هزار تومان رسیده است. روند افزایش قیمت پلاستوفوم در حالی ادامه دارد که سازندگان از نایاب شدن این نهاده ساختمانی خبر می‌دهند. به‌‌‌گفته فعالان این بخش، همزمان با گران شدن یونولیت سقفی، عرضه آن در بازار مصرف به شدت کاهش یافته و بسیاری از پروژه‌‌‌های ساختمانی به همین دلیل متوقف شده‌‌‌اند. در صورت تداوم، این افزایش قیمت‌ها در نهایت بر بازار مسکن نیز می‌تواند اثر‌گذار باشد.

خبرها حاکی از آن است که تا انتهای آذر ماه حدود 22‌هزار تن محموله استایرن منومر وارد کشور می‌شود. بورس کالا نیز وعده عرضه 12‌هزار تن استایرن منومر پتروشیمی پارس را به صورت سلف برای هفته جاری داده است. همچنین زمان اعلام شده برای شروع فعالیت پتروشیمی پارس نیز اواسط دی ماه اعلام شده است. بنابراین انتظار می‌رود تا در اواسط آذر ماه در صورت عدم‌رخداد اتفاقات غیر‌منتظره التهابات این بازار فروکش کند.

بازار جهانی و نفت

بازار جهانی پتروشیمی همچنان تحت‌تاثیر تقاضای ضعیف ناشی از رکود قرار دارد. در‌‌‌آستانه اتمام سال میلادی نیز تمایل چندانی برای خرید و ذخیره‌‌‌سازی توسط خریداران دیده ‌‌‌نمی‌شود، چراکه در بعضی ‌‌‌بازارها تولید‌‌‌کنندگان احتمال کاهش قیمت‌‌‌ را می‌دهند. از طرفی بهای نفت و نفتا نیز در مسیر کاهشی قرار گرفته است. باتوجه به اینکه نفت خوراک صنایع پتروشیمی است، طبیعتا تثبیت بازار آن می‌تواند در ‌‌‌ماه‌‌‌‌‌‌های آتی از تقاضای هیجانی بکاهد. با این حال افزایش اخبار متناقض در این بازار پیش‌بینی برای آینده را دشوار کرده است. روز گذشته بهای نفت خام برنت به 85 دلار برای هر بشکه رسید که کاهش 12‌درصدی نسبت به ابتدای نوامبر داشته است. کاهش تقاضای جهانی موجب شده تا بهای نفت نیز در هفته‌‌‌های گذشته کاهشی شود. با این وجود زمزمه‌‌‌هایی مبنی بر کاهش تولید اوپک‌پلاس، رفتار معامله‌گران در این بازار را محتاط کرده است. اوپک‌پلاس در نشست روز یکشنبه به آخرین هدف خود یعنی تولید دو‌میلیون بشکه در روز پایبند بود.

کاهش تولید نفت به دو‌میلیون بشکه در روز نیز تصمیمی بود که اوپک به‌‌‌دلیل افت تقاضا گرفته بود. از طرفی احتمال کاهش تولید نفت روسیه نیز وجود دارد. دو منبع آگاه در تولیدکنندگان بزرگ روسیه اعلام کردند، تولید نفت روسی به‌‌‌دلیل ممنوعیت اتحادیه اروپا به واردات نفت دریابرد این کشور ممکن است باعث کاهش تولید بین 500‌هزار تا یک‌میلیون بشکه در روز شود. با این حال سرانجام لهستان با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای سقف قیمت 60 دلار برای هر بشکه نفت دریابرد روسیه موافقت کرد و زمینه برای تصویب رسمی این مکانیزم هموار شد؛ مساله‌ای که می‌تواند موجب افزایش تولید روسیه شود.

البته بازگشایی اکثر شهرهای چین پس از تظاهرات گسترده علیه سیاست کرونا صفر می‌تواند به بهبود تقاضا در آسیا کمک کند و سیگنالی افزایشی برای قیمت نفت باشد. بازار نفتا نیز تحت‌تاثیر کاهش بهای نفت، از ابتدای نوامبر مسیر کاهشی را در پیش‌‌‌گرفته است. درحال حاضر بهای هر تن نفتا بیش از 620 دلار به ازای هر تن است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت