انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

سرمایه گذاری شرکت هلدینگ باختر در صنعت پتروشیمی

شرکت پتروشیمی باختر در آبان ۱۳۸۱ در راستای تصمیم دولت برای انتقال گاز اتیلن بوسیله خط لوله ای تاسیس شد و این شرکت تاکنون چهارمیلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، در آبانماه سال 1381 دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی مبنی بر انتقال گاز اتیلن بوسیله خط لوله ای به طول 2200 کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد به منظور ایجاد ارزش افزوده بر گاز طبیعی به عنوان ماده خام، تولید محصولات باارزش جهت مصرف در بازارهای داخلی و صادرات به بازارهای خارجی، جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است، تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته، اشتغالزایی در مناطق مزبور و ارتقای فن آوری در بخش پتروشیمی را اتخاذ و اجرای آن را به وزارت نفت واگذار کرد تا با مشارکت فعال بخش خصوصی نسبت به احداث و بهره برداری از واحدهای پتروشیمی در استانهای غرب کشور اقدام نماید. در این راستا و در جهت نیل به اهداف ملی و اقتصادی حاصل از اجرای پروژه های مزبور شرکت پتروشیمی باختر (سهامی خاص) به عنوان یک شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) با هدف سرمایه گذاری در شرکتها، مجتمع ها، طرحها و واحدهای تولیدی و صنعتی عموماً و صنایع پتروشیمی خصوصاً در 17/11/83 تأسیس و آغاز به کار کرد.

 

تشویق و تسهیل امر سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری درطرحهای پتروشیمی و سایر طرحها و واحدهای تولیدی، مدیریت و نظارت بر طرحهای در دست اجرا، مدیریت و نظارت بر واحدهای تولیدی در دوران بهره برداری، مشارکت با بخش خصوصی فعال داخلی و خارجی در جهت ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی در بخش صنایع پایین دستی و جذب تکنولوژیهای روز دنیا مأموریت اصلی این شرکت است.

 

پتروشیمی باختر در جهت نیل به اهداف بالا 6 شرکت زیر مجموعه خود را به نام شرکتهای پتروشیمی کاویان (واحد تولید اتیلن)، لرستان و مهاباد (پلی اتیلن سنگین و سبک خطی)، کردستان (پلی اتیلن سبک خطی)، کرمانشاه (پلی اتیلن سنگین) و گچساران (واحد تولید اتیلن ثانویه) را تأسیس و سازماندهی کرده است.

 

بنابراین گزارش، شرکت هلدینگ باختر تاکنون چهارمیلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده است.  شانا در این رابطه به نقل از محسن نجفی، سرمایه‌گذار هلدینگ باختر نوشته است: “حجم تولیدات مجتمع های درحال بهره‌برداری این شرکت به ترتیب پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید ٢ میلیون تن اتیلن، پلیمر کرمانشاه ٣٠٠ هزار تن، پتروشیمی لرستان ٣٣٠ هزار تن پلی اتیلن سنگین و خطی، پتروشیمی مهاباد ٣٣٠ هزار تن پلی اتیلن سنگین و خطی، پتروشیمی کردستان ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سنگین است.  مجموع ظرفیت بهره‌برداری شده فعلی این شرکت سه میلیون و ٢۶٠ هزار تن و ارزش کل سرمایه‌گذاریهای انجام شده برای مجتمعهای در حال بهره برداری سه میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار و سرمایه‌گذاریهای طرحهای در دست احداث یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار است و براین اساس کل سرمایه‌گذاریهای انجام شده به چهار میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار می رسد.

 

درحال حاضر پنج هزار نفر به طور مستقیم در مجتمعهای در حال بهره‌برداری این شرکت مشغول به کار هستند. با بهره‌برداری از پروژههای در دست احداث سه هزار شغل جدید دیگر ایجاد خواهد شد. مجموع اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم پروژههای این شرکت ۴٠ هزار نفر برآورد و پیشرفت زمان تحویل پروژه به سرمایه گذار ١٧ درصد و پیشرفت فیزیکی طرحهای در دست اجرا ٩٠ درصد است و مجموع سهام کنسرسیوم بخش خصوصی در این شرکت ٧٨ درصد و بقیه متعلق به صندوق بازنشستگی نفت و نهادهای دولتی نظیر شستا است.”

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت