انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

صعود دوباره قیمت پلیمرها به مدد بازار جهانی و دلار

قیمت های محصولات پلیمری مورد بررسی در بازارهای مهم آسیایی روندی تقریبا صعودی داشته است، بدین ترتیب در بازار کشور چین کالاهای پلی اتیلن سنگین لوله، سبک فیلم، سنگین فیلم، سنگین تزریقی و سبک خطی به ترتیب 30 دلار، 15 دلار، هفت دلار و پنج دلار افزایش نرخ را تجربه کرده اند.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از پترو تحلیل ، قیمت های محصولات پلیمری مورد بررسی در بازارهای مهم آسیایی روندی تقریبا صعودی داشته است، بدین ترتیب در بازار کشور چین کالاهای پلی اتیلن سنگین لوله، سبک فیلم، سنگین فیلم، سنگین تزریقی و سبک خطی به ترتیب 30 دلار، 15 دلار، هفت دلار و پنج دلار افزایش نرخ را تجربه کرده اند. 

در بازار منطقه GCC هم روند قیمت های محصولات مورد بررسی صعودی بود، در نتیجه در این بازار بیشترین افزایش نرخ برای پلی اتیلن سبک فیلم و با 20 دلار افزایش نرخ بود، کمترین افزایش نرخ هم در این بازار برای سنگین فیلم و با پنج دلار افزایش بود، تنها کالایی که در این بازار در هفته منتهی به 8 مارس روندی ثابت داشت سبک خطی بود. اما بازار ترکیه روندی با ثبات تر از دو بازار مذکور داشت، بدین ترتیب بیشترین افزایش بازار ترکیه مربو ط به سنگین فیلم بوده که با افزایش شدید 55 دلاری مواجه بوده است. 

کالای سبک فیلم هم تنها کالای کاهش این هفته بود که در بازار ترکیه با 5 دلار کاهش رو به رو بوده است. نرخ دلار مبنای محاسبه در هفته گذشته برابر با 87350 ریال بوده است که با توجه به این که نرخ میانگین فروش در سامانه نیما تا روز شنبه 18 اسفند برابر با 89419 بوده است که نسبت به نرخ گذشته افزایشی 2069 ریالی و برابر با نزدیک به 2.5 درصد افزایش است. در نتیجه با توجه به روند صعودی قیمت های جهانی و همینطور رشد قیمت دلار انتظار می رود باز هم تمامی قیمت های پایه افزایش نرخ را در هفته پیش رو تجربه کنند.

در همین حال با نگاهی منطقی به قیمت های سامانه نیما می توان به این نتیجه رسید که همواره میانگین خرید بالاتر از میانگین فروش است، زیرا منطقا دولت برای افزایش جذابیت فروش و عرضه دلار در سامانه نیما باید این ارز را با قیمتی جذابتر خریداری کند و در عوض با قیمتی مناسب تر تا جایی که امکان پذیر است به واردکننده ها عرضه کند تا برخی از کالاها موردنیاز را وارد کنند. در نتیجه منطقی هم این بود که از ابتدا نرخ دلار در بخش فروش سامانه نیما ارزانتر از نرخ خرید می بود و از ابتدا نرخ فروش مبنای قیمت گذاری ها قرار می گرفت. که همانطور که مشخص هم هست بعد از مدت ها همینطور هم شده است.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت