انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ضرورت مدیریت صادرات پی وی سی و بازنگری تعاونی ها

بر اساس عرف جهانی، هنگامی که 90 درصد یک محصول در اختیار 7 بازیگر باشد، رقابت شدید است و مستلزم احکام حکومتی است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، روز گذشته 12 تیر ماه، اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، جلسه ای را با حضور مسدولان ذیربط در خصوص ساماندهی نوسانات جاری بازار pvc در دفتر اتحادیه برگزار کرد.
در این نشست مسئولانی از تعاونی های فعال در حوزه pvc، شرکت ملی پتروشیمی، بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات و… حضور داشتند.

این نشست یک پرسش مهم را بدون پاسخی قطعی پر رنگ کرد؛ این که آیا سقف پی وی سی باز خواهد گشت؟ تا جایی که حسین در در پایان نشست و بدون دریافت پاسخ سوال خود عنوان کرد: برداشتن سقف، گذاشتن پوست خربزه زیر پای بورس توسط پتروشیمی ها است!
اما فارغ از این موضوع، نشست با مباحث مهمی در خصوص عرضه پی وی سی و همچنین ارائه پیشنهادهایی همراه بود.

واردات پی وی سی توسط دلال مقرون به صرفه نیست
روح اله کیانی نماینده دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی در این جلسه گفت: وارد کردن pvc توسط دلال مقرون به صرفه نیست و آنها این کار را انجام نمی دهند؛ مگر این که واردات توسط مصرف کننده انجام شود.

وی ادامه داد: ما کنترل کننده مواردی مانند؛ سایت بهین یاب و صدور قارچ گونه پروانه ها نیستیم. به طور مثال یک پروانه ظرف 3 ماه 4 بار اصلاح شده و 30 درصد تقاضای آن افزایش یافته است. انجام این موارد خارج از حیطه قانونی ما است.

وی ادامه داد: باید شورای رقابت قاعده گذاری کند ما در حال حاضر با ابزار غیرقانونی در حال کنترل هستیم.
کیانی گفت: نباید از پتروشیمی و همچنین از بورس انتظار داشت که عرضه کننده ای برای واردات پیدا کند، بهتر است این کار توسط مصرف کننده صورت گیرد.

طهماسبی هم در ادامه سخنان کیانی اظهار داشت: بهترین وارد کننده می تواند خود پتروشیمی ها باشند.

برای هر گرید تنها 4 تولیدکننده وجود دارد
حسین در معاون اجرایی اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، گفت: بر اساس عرف جهانی، هنگامی که 90 درصد یک محصول در اختیار 7 بازیگر باشد، رقابت شدید است و مستلزم احکام حکومتی است. بر اساس بررسی های صورت گرفته، مشاهده می شود به طور ماکسیمم برای هر گرید، 4 تولیدکننده وجود دارد.
وی افزود: بر اساس آخرین مصوبه تنها 5 درصد رقابت است، با کدام مجوز و مصوبه، سقف رقابت باز شد؟

واحدهای تولیدی در حال نابودی هستند
خرازی از اعضای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نیز گفت: پتروشیمی ها سقف عرضه را برداشته اند. 95 درصد ظرفیت، تولید، فروش و صادارت در اختیار اعضای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی قرار دارد.

وی ادامه داد: با این کار فعلی، واحدهای تولیدی در حال نابودی هستند. ما نمی دانیم که مواد با چه قیمتی به دست ما می رسد.

باید صادرات مدیریت و تعاونی ها مورد بازنگری قرار گیرند
یعقوبی مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالا، اظهار داشت: یک واحد تولیدی نمی تواند در عرض یک ماه 30 درصد افزایش داشته باشد. از زمان آغاز به کار ما، سقف به زیر 10 درصد برگشت.

وی ادامه داد: اکنون تولید پی وی سی کم نیست. باید صادرات مدیریت شود و در برخی تعاونی ها نیز بازنگری انجام گیرد. موضوع دیگر مدیریت عرضه است که  این مسئله نیز باید رصد شود. بورس کالا تنها عیوب کار را نشان می دهد.

یعقوبی گفت: با هماهنگی اروند تلاش کردیم تا عرضه در این هفته افزایش یابد.

معمار زاده نیز اظهار داشت: به غیر از عرضه و تقاضا، چه کسی باید مدیریت تولید را انجام دهد؟ ما در ماه نیاز به 6 هزار تن داریم. تشکیل یک کارگروه برای مدیریت عرضه، تقاضا، تولید و برنامه ریزی برای تولید ضروری است.

 

اشتباه درباره 5 درصد تخفیف
مسعود میرزایی برزی مدیر عامل اتحادیه نیز با اظهار این که همه یک درد را مطرح می کنند، اما چاره عنوان نمی شود؛ گفت: نباید وزارت صنعت ارز مبادله ای را به ارز آزاد تبدیل می کرد.

پیرزاد در ادامه این نشست، گفت: عنوان می شود که با طرح بحث سقف، پتروشیمی ها عرضه نمی کنند. همین حالا با وجود بحران در pvc، پتروشیمی اروند به قیمت 800 دلار صادر می کند.

وی افزود: اگر چه دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی قیمت پایه را تعیین می کند، اما پایه برای پتروشیمی یک بهانه است و این بهانه را باید از آنها گرفت. آنها موضوع 5 درصد تخفیف را مطرح می کنند.

حسین در نیز گفت: برخی به اشتباه تصور می کنند که این 5 درصد تخفیف است؛ در حالی که این میزان اختلاف بین اس ورک و فوب است.
کیانی نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: اگر در پی وی سی ثبات وجود داشته باشد به هنگام ضرورت باید واردات انجام شود؛ اما زمان واردات نباید هنگامی باشد که شما ضرر کنید.

بنده آمادگی برگزاری یک جلسه مشترک با پتروشیمی ها جهت پیشنهاد واردات پی وی سی مورد نیاز را دارم.
وی از تعاونی درخواست کرد تا تعهد کف خود را ارائه دهند.

حسین در نیز اظهار کرد: ما به چند پتروشیمی تعهد کف را ارائه دادیم اما آنها مواد ندادند و اکنون ما آمادگی تعهد داریم.
میرزایی پیشنهاد تشکیل یک کارگروه تخصصی را داد و گفت: ما هم به عنوان ستاد با وزارتخانه پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

احتمال بهبود بازار پی وی سی
یعقوبی با بیان این که برای عرضه در این هفته هم برای سلف و هم نقدی، احتمال افزایش عرضه وجود دارد، گفت: این کار برای این انجام می شود تا جو روانی شکسته شود. این هفته شرایط بازار پی وی سی، شرایط با ثبات تری خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما با تمام ابزارهای نداشته خود تلاش کردیم که عرضه افزایش یابد و تا جایی که امکان داشته باشد در این هفته افزایش خواهیم داشت.

یعقوبی گفت: بهین یاب مشروط به بازنگری خوب است، چون در حال حاضر به صورت مداوم تقاضا بر تقاضا افزوده می شود و در این حالت ما وظیفه بازرسی نداریم. ما با بستن کدها می خواستیم موضوع را مدیریت کنیم.
حسین در نیز رقابت کنونی را روی 36 درصد عنوان کرد.

آیا سقف رقابت 10 درصد باز می گردد؟
کیانی نیز در ادامه از سه گروه تشکر کرد و اظهار داشت:بنده سه تشکر ویژه دارم؛ اول از بورس به دلیل همکاری مستمر، دوم از غدیر به دلیل افزایش عرضه و سوم از دوستان که به عنوان ابزاری برای رصد بازار عمل می کنند.

وی افزود: ما کدهای منطقه آزاد را بستیم و با یک ابزار قانونی همه آنها را رصد و بررسی می کنیم؛ این کار هم بدون مشارکت متولی اصلی آن صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: برگزاری یک جلسه مشترک با مدیران عامل پی وی سی ضرورت دارد؛ اما این نشست مستلزم یک پیش نیاز اولیه است و آن هم اعلام نیاز آنها در فصول مختلف و اندازه آن است.

حسین در بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا سقف رقابت 10 درصد باز می گردد یا خیر؟

کیانی نیز در همین ارتباط تصریح کرد: من موافق برداشتن سقف نیستم و در این زمینه باید همکاران بورس پاسخ بدهند.
یعقوبی نیز اظهار داشت:  برداشتن سقف، بحث تعهد عرضه بوده است. قبل از برداشتن سقف هم تنش ایجاد شده بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت