انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

طرح فاضلاب تا کجا نیمه تمام ماند؟

بر اساس آخرین آمار حدود ۴۴.۵ درصد جمعیت شهری و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی یعنی حدود ۷۰ هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب و ۴۸ هزار نفر تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری ایسنا، تا پایان سال ۱۳۹۴ حدود ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری تحت پوشش سامانه‌های تاسیسات فاضلاب و حدود ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر صرفا تحت پوشش تصفیه خانه‌های فاضلاب قرار گرفتند.

 

در حال حاضر نیز حدود ۱۶۰ تصفیه خانه فاضلاب برای پوشش بخش دیگری از جمعیت شهری در حال بهره برداری قرار دارد که طول شبکه های فاضلاب کشور حدود ۵۶ هزار کیلومتر برای ۲۸۶ شهر است که دارای شبکه فاضلاب هستند.

 

همچنین ۳۵ تصفیه خانه فاضلاب روستایی فعال در کشور وجود دارد که کمبود منابع اعتباری باعث شد تا اجرای سامانه های تصفیه فاضلاب در روستاها با تاخیر آغاز شود اما شهرهای ساحلی دارای سامانه فاضلاب فعال هستند و قرار است که مابقی شهرها نیز در برنامه‌های آتی تحت پوشش این شبکه قرار می گیرند.

 

بیش از ۹۹.۵ درصد از جمعیت شهری ایران تحت پوشش شبکه های مدرن توزیع آب هستند و در بیش از ۱۱۰۰ شهر کشور خدمات آب و فاضلاب ارائه می شود اما با این وجود آن طور که باید ایران در صنعت فاضلاب پیشرفت نداشته است. جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این باره می گوید در بخش فاضلاب یک مقدار طرح های مدرن فاضلاب را دیر شروع کرده ایم که در یک برنامه ریزی منسجم جمعیت تحت پوشش فضالب در کشور قرار است به بیش از ۵۰ درصد ارتقا یابد.

 

به گفته وی در ایران بیش از ۵۷ درصد تأمین آب شرب از آبهای زیرزمینی و مابقی از آبهای سطحی صورت می گیرد و مشکلاتی را در خصوص تأمین آب سالم در کشور داریم که عمده این مشکلات به بحث تغییر اقلیم و خشکسالی باز می گردد.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می گوید بیش از ۱۵ سال است که درگیر مسئله خشکسالی و افت شدید بارش ها شده ایم و مشکلاتی در بخش آب داریم که بخشی از آن به اضافه برداشت ها از منابع زیرزمینی و سطحی، بخشی به آلودگی منابع آبی کشور و بخشی به تعرفه های آب و فاضلاب مربوط می شود چراکه این تعرفه ها جوابگوی هزینه های تعمیرات، نگهداری و توسعه آن نیست.

 

جانباز با بیان اینکه “ایران نیازمند سرمایه گذاری در بخش زیرساختهای آب است”، گفت: در زمینه موضوعاتی چون بازچرخانی ساب فاضلاب به عنوان یک منبع جدید آبی، حذف آلایندها از جمله فلزات سنگین، نمک زدایی و انتقال آب به مناطق کم آب و استفاده مطلوب‌تر از آبهای توزیعی با کاهش آب بدون درآمد ورود کرده ایم و با وجود اینکه تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه ها انجام شده، نیازمند استفاده از دانش روز جهانی در تعامل با مجامع بین المللی و جذب سرمایه هستیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت