انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران: با تخصیص آب به طرح 550 هکتاری کشاورزی خوزستان موافقم

مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت منابع آب ایران موافقت خود را با تخصیص آب مرحله دوم طرح کشاورزی رهبری در خوزستان اعلام کرد.

مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت منابع آب ایران موافقت خود را با تخصیص آب مرحله دوم طرح کشاورزی رهبری در خوزستان اعلام کرد.

محمد حاج رسولی ها سه شنبه در حاشیه دهمین همایش مهندسی رودخانه که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با تخصیص آب 220 هزار هکتار از اراضی طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری موسوم به طرح رهبری که مرحله دوم این طرح است، موافق هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مکاتبه وزارت نیرو با استانداری مبنی بر توقف تخصیص آب به مرحله دوم این طرح افزود: مخالف ادامه این طرح نیستیم و این طرح به صورت مرحله بندی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری اراضی جدید کشاورزی نیست به همین دلیل است که داریم تعامل می کنیم.

وی اضافه کرد: بخشی از آنها از گذشته زیرپوشش شبکه های توسعه ای آب بوده و بخشی دیگر از زمین ها نیز که پیش از این به صورت سنتی برداشت آب انجام می دادند در حال شناسایی هستند.

* سد بهشت آباد فعال است

حاج رسولی ها همچنین در پاسخ به اینکه وی جزو هیات سه نفره انتقال آب کارون به فلات مرکزی است و این طرح ها پشت درهای بسته اجرا می شود، هرگونه مخفی کاری در اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون را رد کرد.

وی با بیان اینکه تمام آمارهای مربوط به طرح ها روی میز آمده و هیچ چیزی پنهان نیست اظهار کرد: منابع و مصارف هر حوضه آبریز ثبت شده، و نمایندگان سازمان آب و برق، کشاورزی و استانداران در جلسات حضور دارند و نسبت به این ارقام آگاه هستند.

وی افزود: 38 حوضه آبریز در کشور داریم و این موضوع مختص خوزستان نیست و منابع و مصارف سایر حوضه ها نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه تمام طرح ها دارای گزارش ارزیابی زیست محیطی است گفت: هیچ طرح انتقال آب جدیدی مطرح نکردیم و ردیف اعتباری طرح های کرمان، یزد و اصفهان مربوط به سال 89 بوده که پیش از این در قالب یک طرح بوده و اکنون به سه خط تفکیک شده، و همه آنها ارزیابی زیست محیطی دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور افزود: پروژه سد بهشت آباد (طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی) فعال است و مجوز ارزیابی زیست محیطی دارد اما مطالعات تونل بهشت آباد در حال بازنگری است.

به گفته وی، طرح های یزد و کرمان طرح های آبرسانی هستند و طرح های آبرسانی مجوز زیست محیطی دارند.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست عضو شورای عالی آب است و هر طرحی را که تایید نکند متوقف می کنیم.

حاج رسولی ها افزود: مصارف آب تا افق سال 1425در دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا برای آب شرب مشخص شده است.

وی اظهار کرد: در بحث تامین آب مورد نیازبخش صنعت، سیاست وزارت نیرو جایگزینی پساب است و هم اکنون در این راستا نیروگاه همدان دارد از پساب تصفیه شده استفاده می کند.

حاج رسولی ها ادامه داد: نیازهای مصارف بر اساس مدلی که دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا ارائه داده پیش بینی می شود و جایگاه تخصیص آن در مدیریت منابع آب نیست.

در پی سفر رهبر معظم انقلاب در اواخر سال 1375 به خوزستان دستور اجرای طرح توسعه 800 هزار هکتار اراضی خوزستان صادر شد که این طرح به 550 هزار هکتار (حدود 500 هزار هکتار در خوزستان و 50 هزار هکتار در استان ایلام) کاهش یافت. وزارت نیرو در چند سال گذشته با تخصیص آب به مرحله دوم این طرح به مساحت 220 هزار هکتار مخالفت کرده است.

خوزستان بیش از سه میلیون هکتار زمین حاصلخیز و قابل کشت دارد که به دلیل کمبود آب کمتر حدود یک میلیون هکتار از آن به زیر کشت می رود. این در حالیست که تاکنون 12 طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون بزرگ به فلات مرکزی اجرایی شده و یا در مراحل مطالعاتی است. این طرح ها با وجود اعتراض شدید مردم و کارشناسان خوزستان و چهارحال و بختیاری همچنان توسط وزارت نیرو در حال اجراست.

منبع: ایرنا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت