انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

معاملات پتروشیمی ‏‏‌رکورد زد

رشد انتظارات تورمی دوباره موجب ترغیب خریداران به افزایش خریدهای خود از رینگ داخلی پتروشیمی شد. در حالی که نرخ آزاد ارز کانال ۴۵‌هزار تومانی را نیز فتح کرد، افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی رکورد حجم معاملات در سال‌جاری را شکست. جدول قیمت‌های پایه با وجود ثبات نرخ نیما در دوهفته اخیر افزایشی اعلام شد. در واقع رشد قیمت‌های جهانی تنها محرک افزایش قیمت‌های پایه بود.

هم‌‌‌نوایی بهای ارز و حجم معاملات

همزمان با رکوردشکنی بهای ارز در بازار آزاد تقاضا برای محصولات پتروشیمی در رینگ داخلی بورس‌کالا نیز رکورد خود در سال‌جاری را شکست. در حالی که در هفته‌‌‌های گذشته بستر بورس‌کالا با کاهش نسبی خرید برای محصولات پتروشیمی مواجه شد، به نظر می‌رسد فتح قله 45‌هزار تومانی برای ارز آزاد، دوباره هیجان را به این رینگ بازگردانده است. هفته گذشته خریداران در گروه پلیمری‌‌‌‌‌‌ها تقاضایی معادل 192‌هزار تن را به ثبت رساندند که در بیشترین سطح در سال 1401 قرار دارد. همچنین در گروه شیمیایی‌‌‌ها تقاضا برای این محصولات به بیش از 48‌هزار تن رسید که در رتبه دوم پس از هفته میانی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری قرار می‌گیرد. بررسی معاملات نشان می‌دهد که حجم کل تقاضا نسبت به عرضه حدود 70‌درصد بیشتر بوده است.

این درحالی است که به‌‌‌دلیل جبران عرضه پتروشیمی‌‌‌ باختر حجم عرضه به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و به بیش از 168‌هزار تن رسید که نسبت به میزان معمول عرضه‌‌‌های محصولات پتروشیمی در رینگ داخلی بورس در سطح بالایی قرار دارد. افزایش عرضه‌‌‌ها در سطح نزدیک به 140‌هزار تن با وجود این حجم از تقاضا را می‌‌‌توان از دلایلی دانست که رقابت‌‌‌های قیمتی چشمگیر در بورس‌کالا مشاهده نمی‌شود و بسیاری از محصولات در زیرگروه شیمیایی و پلیمری با رقابت قیمتی پایین یا در سطح قیمت پایه معامله می‌‌‌شوند. در صورتی که حجم عرضه به سطوحی همچون تابستان سال‌جاری برسد می‌‌‌توان انتظار داشت که اختلاف قیمت‌های پایه و میانگین قیمت پایانی به سطوحی بسیار بالاتر از میزانی که اکنون در بررسی معاملات دیده می‌شود، برسد.

 

در نتیجه برتری تقاضا به عرضه، حجم معاملات نیز به بیش از 140‌هزار تن رسید که نسبت به هفته پایانی دی‌ماه رشد بیش از 14درصدی داشته است. به‌‌‌نظر می‌رسد افزایش انتظارات تورمی و واهمه از رشد قیمت‌ها در آینده به دلیل جهش نرخ آزاد ارز و به تبع آن نیمایی به پله‌‌‌های‌‌ بعدی انگیزه اصلی خریداران برای افزایش حجم معاملات است. البته به‌طور مرسوم در هفته ابتدایی هرماه به‌‌‌دلیل شارژ مجدد سهمیه‌‌‌ بهین‌یاب خریداران، تقاضا افزایش نسبی را تجربه می‌کند؛ اما نمی‌‌‌توان تاثیر آن بر حجم دادوستد را چشمگیر دانست.

جدول قیمت‌های پایه افزایشی شد

سی و نهمین جدول قیمت‌های پایه در سال‌جاری در حالی افزایشی اعلام شد که بهای ارز نیمایی برای دومین هفته متوالی ثابت بوده و در سطح 28‌هزار و 371تومان قرار دارد. در نتیجه ثبات ارز نیمایی می‌‌‌توان گفت تنها قیمت‌ جهانی در تعیین قیمت‌های پایه اثر‌گذار بود؛ گرچه در برخی کالا‌‌‌ها افزایش قیمت‌های پایه از میزان رشد جهانی آن بیشتر بوده است. در گروه پلیمری‌‌‌ها پلی‌استایرن مقاوم و معمولی با بیش از 5‌درصد رشد قیمتی در صدر جدول قرار گرفتند. زیرگروه شیمیایی‌‌‌ها اما افزایش قیمت بیشتری را تجربه کردند و به ترتیب ارتوزایلن، بنزن و زایلین مخلوط 6، 4 و 3‌درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند. با این حال قیمت بسیاری از کالاها در این زیرگروه از جمله آمونیاک و استایرن‌منومر بدون تغییر نسبت به هفته گذشته ماند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت