انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

نظرسنجی در خصوص سامانه مالیات بر ارزش افزوده

مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس با هدف خروج از ممیزمحوری، افزایش اعتماد به مودیان، بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع مشکلات تولدکنندگان پیشنهاد استقرار سامانه مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس با هدف خروج از ممیزمحوری، افزایش اعتماد به مودیان، بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع مشکلات تولدکنندگان پیشنهاد استقرار سامانه مالیات بر ارزش افزوده را مطرح نموده‌اند.

 این سامانه که براساس اعلام طراحان و پیشهاددهندگان آن جایگزین گزارش‌های فصلی موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد ، مشخصات محتوایی آن را در ادامه مشاهده می کنید. 

 

بنابر فراخوان معاونت تشکلهای اتاق بازرگانی ایران، اعضای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن نیز می‌توانند جهت مشارکت دراین نظرسنجی ، نظرات خود را در خصوص این سامانه جهت بررسی و جمع‌بندی در اسرع وقت برای کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران ارسال نمایند . 

1- مؤدی موظف است خریدها و فروش های خود را تاحدی که توسط سازمان مشخص می شود در سامانه مؤدیان ثبت نماید.

2- هر معامله‌ای که مؤدی در سامانه مؤدیان ثبت می‌کند، عیناً به کارپوشه طرف مقابل منتقل می گردد.

3- مؤدی، موظف است معاملاتی را که توسط دیگران ثبت شده و به وسیله سامانه مؤدیان به کارپوشه وی انتقال یافته است، تأیید کند. در صورتی که معامله مزبور در واقع اتفاق افتاده باشد اما فروشنده از تأیید آن خودداری کند، این کار به منزله «کتمان معامله انجام شده» تلقی خواهدشد.

4- سامانه مؤدیان پس از ثبت یا تأیید هر معامله توسط مؤدی، «مانده اعتبار» و «مانده بدهی مالیاتی» وی را که مستند به اظهار خود او است، محاسبه و به روزرسانی می کند. «مانده اعتبار» و «مانده بدهی مالیاتی» مؤدی در هر لحظه  باید برای وی قابل مشاهده باشد.

5- فروش هایی که مؤدی در سامانه مؤدیان ثبت می کند، در هر حال معتبر است و سامانه مزبور از آن ها در محاسبه بدهی مالیاتی آنان استفاده می کند.

6- خریدهایی که مؤدی در سامانه مؤدیان ثبت می کنند، پس از تأیید فروشنده معتبر است و توسط سامانه مزبور برای محاسبه اعتبار مالیاتی آنان مورد استفاده قرار می گیرد.

7- خریدهایی که مؤدی در سامانه مؤدیان ثبت کرده اما هنوز توسط فروشنده تأیید نشده است، به عنوان «اعتبار مالیاتی در انتظار تأیید» شناخته می شود. اعتبار مزبور با دو شرط زیر از مالیات مؤدی در آن دوره کسر می گردد:

جمع «اعتبار مالیاتی در انتظار تأیید» مؤدی در پایان دوره مورد نظر، از جمع فروش های ثبت یا تأیید شده توسط وی در همان دوره بیشتر نباشد.

استفاده از این حکم منجر به کاهش مالیات مؤدی نسبت به دوره قبل نشود.

8- سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که اطلاعات ثبت شده در سامانه مؤدیان به صورت خودکار و سیستمی به سایر سامانه‌های سازمان منتقل شود. مؤدی تکلیفی برای ثبت مجدد این اطلاعات در سایر سامانه‌ها از جمله سامانه های موضوع مواد 169 و 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم نخواهد داشت.

9- مؤدیان می توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را نیز از طریق سامانه مؤدیان ارائه کنند. سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خرید و فروش های مؤدی عیناً به اظهارنامه مالیات بر عملکرد وی منتقل گردد و مؤدی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی موردنیاز برای محاسبه عملکرد، نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات باشد. مؤدی در صورت ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد در سامانه مؤدیان، از مزیت مذکور در این قانون و احکام مترتب بر آن برخوردار خواهد بود.

10- چنانچه سازمان به مدارک و اسناد مثبته ای دال بر تخلف مؤدی دست یابد، موظف است موضوع را از طریق هیأت های حل اختلاف مالیاتی دنبال کند و در هرحال، سازمان نمی تواند رأساً اقدام به تشخیص و مطالبه مالیات از مؤدیان عضو سامانه مؤدیان نماید.

شایان ذکر است سازمان مالیاتی به جهت بیم از کاهش درآمدهای مالیاتی و حذف قدرت ممیز در تعیین مالیات منتقد جدی تصوبب و اجرایی شدن این سامانه می باشد.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت