انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

همه چیز درباره پتروشیمی نوری/ صادرات یک میلیون و هفتصد هزار تن در 6 ماه

شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت (چهار میلیون و پانصد هزار تن) 4/5 میلیون تن در سال در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات امسال به عنوان صادرکننده نمونه ملی سال 95 انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) در تیرماه ۱۳۸۶ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری حدود ۸ هزار میلیارد ریال راه‌اندازی شد. پتروشیمی نوری به پاس قدردانی از زحمات سید محمود نوری که از پایه‌گذاران و طراحان بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی آروماتیک جهان در عسلویه بود و همه کسانی که برای پیشرفت کشور جان‌فشانی می‌کنند، تغییر نام یافت. «سید محمود نوری» در فروردین ماه 1385 در مجتمع پتروشیمی نوری دار فانی را وداع گفت.

 

بنابراین گزارش، از نظر جغرافیایی، مجتمع پتروشیمی نوری در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در حاشیه شمالی خلیج فارس به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده است و در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان، با ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن در سال محسوب می‌شود. سهام‌داران اصلی شرکت پتروشیمی نوری، شامل: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۷۶٫۵۵ درصد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (17 درصد) و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور (۶٫۴۵ درصد) می‌باشند.

 

این گزارش می افزاید: شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت (چهار میلیون و پانصد هزار تن) 4/5 میلیون تن در سال، از جمله مجتمع های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ خلیج فارس) در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات امسال به عنوان صادرکننده نمونه ملی سال ۹۵ انتخاب شد.

 

بنابراین گزارش، روابط عمومی شرکت پتروشیمی نوری در این زمینه نوشته است: “در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات، وزیر صنعت، معدن و تجارت، تندیس و لوح تقدیر صادر کننده نمونه ملی سال ۱۳۹۵ (بر مبنای عملکرد سال ۱۳۹۴) را به مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری اهدا کرد. متولی انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی، سازمان توسعه تجارت ایران است. مهم‌ترین معیارهای انتخاب از دیدگاه این سازمان، ارزش صادرات، روند صعودی صادرات در سه سال اخیر، تنوع بازار هدف و پایداری صادرات به آنها، سابقه فعالیت صادراتی، مهارت فنی و تخصصی در صادرات و عضویت در تشکل‌های صادراتی تخصصی و همچنین حضور مؤثر در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین المللی بوده است.”

 

پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آروماتیک جهان است که با ظرفیت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال، نقش بسزایی در بازار محصولات پتروشیمیایی کشور و خاورمیانه دارد. هم‌اکنون سهامدار عمده پتروشیمی نوری ، شرکت صنایع پتروشیمی (هلدینگ) خلیج فارس است.

 

این گزارش می افزاید: بنزن، ارتوزایلین، پارازایلین، برش سنگین، رافینیت و نفتای تصفیه شده (HTN) ، از محصولات صادراتی این شرکت به شمار می آید. مقصد این محصولات، کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی، شمال آفریقا، حاشیه جنوبی خلیج فارس، هند و دیگر کشورهای دنیا است. بخشی از تولیدات این مجتمع نیز به عنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی همجوار و دیگر کارخانه‌های داخل کشور مصرف می شود. این محصولات در تولید پلی استرها، الیاف مصنوعی، رنگ‌ها، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، تهیه نایلون، ترکیبات دارویی، سموم دفع آفات و حلال های صنعتی کاربرد دارد. مواد اولیه و خوراک غالب این مجتمع سالانه چهار و نیم میلیون تن میعانات گازی است که از مجتمع گاز پارس جنوبی دریافت می‌کند.

 

یادآور می شود: صادرات پارسال شرکت پتروشیمی نوری بیش از ٢ میلیون و ۶٠٠ هزار تن ( ۲.۶۲۱.۱۶۲ تن ) به ارزش حدود یک میلیارد و ٢٠٠میلیون دلار بود که ۶۵ درصد میزان تولید و ۷۰ درصد کل فروش شرکت را شامل می شود. این شرکت در ۶ ماه نخست امسال، با دستیابی به رکورد صادرات نزدیک به یک میلیون و هفتصد هزار تن (۱.۶۸۲.۴۷۷ تن) با ارزش حدود ٨٧٠ میلیون دلار (۸۶۸.۸۷۴.۹۶۴ دلار) توانسته است، در صادرات محصولات پتروشیمی های منطقه پارس پیشرو باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت