انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

وضعیت نابسامان عرضه مواد پلی پروپیلن پایپ گرید در بورس کالا

در بازه زمانی دو ماهه اخیر عرضه ناکافی پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر توسط پتروشیمی ها از سویی و عدم سقف رقابت برای این گرید در بورس کالا ، باعث شده تا نتایجی شگفت آور را در آمار و ارقام قیمتی این گرید شاهد باشیم تا جایی که در هفته سوم مهر ماه سال جاری رکورد 112 درصد رقابت برای پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر یکی از پتروشیمی ها ثبت شد، از این رو برای بررسی اتفاقات اخیر و مسائل پیش رو به سراغ تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن رفتیم و نظرات آن ها را در پیرامون مشکلات عرضه و تقاضای این گرید پایپ جویا شدیم. در این مصاحبه با مهندس علیرضا صحاف امین مدیرشرکت گروه صنعتی وحید به گفتگو پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید:

  • با توجه به رقابت های سنگین و قیمت های نجومی بی سابقه در خصوص گرید پلی پروپیلن شیمیایی پایپ گرید ، تحلیل جنابعالی از وضعیت عرضه و تقاضای این گرید در بورس کالا چیست؟

با بررسی وضعیت بورس در مورد گرید پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر در 2 ماهه گذشته از نیمه شهریور تا نیمه آبانماه سال 99 ، حدود 110 میلیارد تومان که بیش از 40 درصد ارزشکل معاملات این گرید می باشد توسط تولید کنندگان صنایع تکمیلی فقط برای رقابت قیمتی این گرید پرداخته شده است که این عدد برای یک گرید در دو ماه که معاملات یک هفته آن هم باطل شده است عدد بسیار هنگفتی است و نشان دهنده عدم وجود توازن در عرضه و تقاضای این کالا می باشد . مشکل اصلی گرید های پایپ گرید پلی پروپیلن که شامل گرید های راندوم و بلاک کوپلیمر می باشد کمبود میزان عرضه از طرف پتروشیمی ها و وجود تقاضای کاذب ناشی از سفته بازی می باشد.

  • نظر شما در خصوص تقسیم بندی بورس کالا در حوزه پلی پروپیلن به دودسته گرید نساجی و شیمیایی چیست؟

این دسته بندی از منظر کارشناسی صحیح نمی باشد . تقسیم بندی گریدها در بازار می بایست بر مبنای کاربرد محصول نهایی و یا بر مبنای ساختار پلیمری صورت پذیرد که متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از این دو نوع نمی باشد و دسته بندی فعلی بسیار کلی و فاقد دقت لازم برای رصد وضعیت بازار هست . برای کنترل خواص فنی و ایجاد بستر گفتگو بین صنایع تکمیلی و پتروشیمی ها برای توسعه محصولات جدید و روان سازی تبادل اطلاعات می بایست حتما تقسیم بندی دقیق تری در این حوزه صورت پذیرد .

  • مبنای قیمت گذاری مواد در بورس کالا بر اساس نرخ دلار نیمایی هفتگی یا ماهیانه می باشد آیا این مبنا با واقعیت های امروز اقتصاد کشور همخوانی دارد ؟

این مبنا متاسفانه از منظر شاخص های اقتصادی کشور دارای مشکلات عدیده ای هست و می بایست در مورد مشکلات آن گفتگو و به دنبال راه حل بود  . در 6 ماهه نخست سال 99 با افزایش سرسام آور نرخ ارز هر هفته ، قیمتهای مواد اولیه در بورس افزایش یافت ولی در قراردادهای منعقده شرکت های تولید کننده لوله و اتصالات  در بخش های زیرساختی کشور مانند شبکه های انتقال و توزیع آب و فاضلاب ، شبکه گازرسانی شهری و شبکه های آبیاری و کشاورزی عمده قراردادها فاقد تعدیل بوده و عملا تولید کنندگان روز به روز در حال ضرر و زیان و غرق شدن در این موج افزایشی قیمت های مواد اولیه می باشند و با ادامه این وضع ، بسیاری از زیرساخت های اشتغال کشور در معرض خطر و تعطیلی می باشد. متاسفانه سازمان برنامه هم که متولی اعلام دستورالعمل تعدیل جدید برای قراردادهای فاقد تعدیل می باشد نیز دستورالعملی رو پس از چند بار مکاتبه از طرف انجمن اخیرا برای قراردادهای منعقده تا تاریخ 30/4/97 اعلام نموده و تکلیف تولید کنندگانی که پس از این تاریخ قرارداد بسته اند معین نگشته است . در وضعیت تحریم های ظالمانه فعلی که بخش تولید کشور علیرغم تحمل فشارهای موجود مسئولیت سنگینی را از منظر اشتغال و امنیت اجتماعی بر دوش می کشد شایسته است بخش های قانون گذار با نگاهی متعادل به کل زنجیره ارزش و نه فقط قسمت بالادست آن ، توجهی واقع بینانه به قسمت صنایع تکمیلی و اشتغال ساز و ارزش آفرین هم داشته باشند تا تولید ملی در سال که بنام آن نامگذاری گردیده است آسیب نبیند .

 

  • همانطور که مستحضرید بر اساس مصوبه چهل و هفتمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی مورخ 24 آبان 99، مجوز واردات پلی پروپیلن شیمیایی صادر شده است که این امر به واسطه برخی از مجتمع های پتروشیمی انجام خواهد گرفت ، اساساً چالش های پیش روی این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به نرخ فزاینده نرخ ارز در ماه های اخیر همچنین زمان بر بودن واردات از آسیای جنوب شرقی که مبدا اصلی واردات این نوع مواد می باشد ، این راهکار به تنهایی به نظر من راهگشا نمی باشد .. پیشنهاد انجمن مبنی بر استفاده از پول حاصل از رقابت قیمتی در بورس جهت واردات مواد اولیه و متعادل سازی عرضه مواد دارای التهاب تقاضا بود ولی در راه کار فعلی اگر صنایع تکمیلی بخواهد با منابع خود نسبت به انجام واردات اقدام نمایند از منظر مدت زمان خواب پول و قیمت تمام شده مزیتی نخواهد داشت و می بایست بدنبال راه حل هایی عملی تر برای متعادل سازی وضعیت عرضه در بازار پلی پروپیلن بود.

  • پیشنهاد جنابعالی به تولیدکنندگان این بخش از صنعت در خصوص برون رفت از بحران فعلی چیست؟

پیشنهاد اول من تعیین کف عرضه بصورت تخصصی برای گریدهای دارای التهاب و رقابت قیمتی بالای 25 درصد هست . یکی از مشکلات موجود فعلی، گزارش کف عرضه برای کل پلی پروپیلن های شیمیایی هست که به اندازه کافی روشنگرانه نیست چون گریدهای بدون رقابت و مشتری هم داخل این آمار وجود دارد . بنابراین می بایست کف عرضه ها برای مثال بصورت هفتگی برای گریدهای راندوم و بلاک کوپلیمر پایپ گرید مشخص و اعلام گردد و در صورت عدم رعایت کف این میزان عرضه توسط پتروشیمی، سقف رقابت بسته شود تا امکان مهندسی عرضه ها گریدها وجود نداشته باشد . پیشنهاد دوم این است که بطور موازی انجمن های صنفی فعال در این حوزه با مشارکت و همفکری با انجمن ملی می بایست نسبت به پایش طرف تقاضا و بررسی خریداران مواد اولیه و حذف واسطه ها و سفته بازان اقدام نمایند . همچنین در دراز مدت می بایست صنایع تکمیلی با مشارکت و همفکری با پتروشیمی های دارای پتانسیل تولید گریدهای پرتقاضا نسبت به افزایش تولید گریدهای پرمصرف در بازار اقدام نمایند تا عرضه در گریدهای مورد نیاز تقویت گردد.

یکی از مشکلات تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلنی در حال حاضر نبود محلی صنفی جهت پیگیری مطالبات و حقوق این دسته از تولید کنندگان می باشد .اخیرا کارگروهی تخصصی در انجمن با عنوان کارگروه پلی پروپیلن تشکیل گردیده است که تا بحال دو جلسه بهمراه تولیدکنندگان لوله و اتصالات بصورت فیزیکی- مجازی برگزار گردیده و هدف از انجام پیگیری مشکلات تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن و حل آنها می باشد. امید است تولیدکنندگان این نوع محصولات با مشارکت فعالانه و راهبری این کارگروه ، نسبت به اقدامی فعالانه در جهت حفظ منافع صنفی خود اقدام نمایند .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت