انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

وضعیت نابسامان عرضه مواد پلی پروپیلن پایپ گرید در بورس کالا

در بازه زمانی دو ماهه اخیر عرضه ناکافی پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر توسط پتروشیمی ها از سویی و عدم سقف رقابت برای این گرید در بورس کالا ، باعث شده تا نتایجی شگفت آور را در آمار و ارقام قیمتی این گرید شاهد باشیم تا جایی که در هفته سوم مهر ماه سال جاری رکورد 112 درصد رقابت برای پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر یکی از پتروشیمی ها ثبت شد، از این رو برای بررسی اتفاقات اخیر و مسائل پیش رو به سراغ تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن رفتیم و نظرات آن ها را در پیرامون مشکلات عرضه و تقاضای این گرید پایپ جویا شدیم. در این مصاحبه با مهندس ابوالفضل تواره مدیرعامل شرکت اتصالات کاوه گستر به گفتگو پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید:

• لطفا ابتدا خود را معرفی نمایید؟
اینجانب ابوالفضل تواره مدیرعامل شرکت اتصالات کاوه گستر با 40،000 مترمربع واحد تولیدی در شهرصنعتی کاوه از سال 1368 در زمینه تولید انواع اتصالات لوله های پلی اتیلن مشغول به فعالیت می باشم.

• با توجه به رقابت های سنگین و قیمت های نجومی بی سابقه در خصوص گرید پلی پروپیلن شیمیایی پایپ گرید ، تحلیل جنابعالی از وضعیت عرضه و تقاضای این گرید در بورس کالا چیست؟
تحلیل بنده این است، یکی از عواملی که باعث تشدید تقاضا می شود، عدم اطمینان از تداوم عرضه ها به صورت هفتگی و عرضه قطره چکانی می باشد. در کل، شرکت ها مجبورند برای اطمینان نسبی از سر پا نگه داشتن مجموعه شان موجودی مواد خود را تا حدودی حفظ کنند و این یعنی افزایش تقاضا.

• نظر شما در خصوص تقسیم بندی بورس کالا در حوزه پلی پروپیلن به دودسته گرید نساجی و شیمیایی چیست؟
این نوع تقسیم بندی بیشتر باعث جو روانی در بورس و تحریک تقاضا است و ضرورتی ندارد.

 

مبنای قیمت گذاری مواد در بورس کالا بر اساس نرخ دلار نیمایی هفتگی یا ماهیانه می باشد آیا این مبنا با واقعیت های امروز اقتصاد کشور همخوانی دارد ؟
قیمت گذاری نیمایی یا شناور، خود باعث عطش و تشدید تقاضا و حرص و ولع و نوسان قیمت ها شده است. و با هیچ منطقی قابل دفاع نیست و فقط کارخانه های پایین دستی و بی پناه را نابود و ویران کرده است. در کدام کشور سراغ دارید که مواد اولیه یک واحد تولیدی مثل پتروشیمی با قیمت حدوداً 25000 تومان عرضه و وارد بورس شود و جلو چشم همه به مبلغ 45000 تومان به صنایعی که قرار است اشتغال ایجاد کنند به صورت نقد فروخته شود. بعد همین مواد در صنایع پایین دستی با انبوهی از مشکلات و قوانین و با سود لب مرز و چک های مدت دار به تولید و فروش برسد.

• همانطور که مستحضرید بر اساس مصوبه چهل و هفتمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی مورخ 24 آبان 99، مجوز واردات پلی پروپیلن شیمیایی صادر شده است که این امر به واسطه برخی از مجتمع های پتروشیمی انجام خواهد گرفت ، اساساً چالش های پیش روی این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟
نا امید کننده است. ما هیچ چیز در داخل کشور کم نداریم و با مدیریت و برنامه ریزی می توانیم راه حل های خوبی برای حل مشکلات پیدا کنیم. برای مثال اگر چند هفته P.P R60 از طرف پتروشیمی شازند عرضه شود مشکل 332 نوید زرشیمی فروکش می کند و هیچ نیازی به واردات نیست ضمن اینکه کسی باید مواد را وارد کند که با پتروشیمی ها رقابت کند نه رفاقت

پیشنهاد جنابعالی به تولیدکنندگان این بخش از صنعت در خصوص برون رفت از بحران فعلی چیست؟
دعا، توکل بر خدا، صبوری و تلاش خستگی ناپذیر. پیشنهاد بنده به بالا دستی ها و پایین دستی ها این است که جزیره ای فکر نکنیم. محصولی که در پتروشیمی ها تولید می شود در انتها به دست آن هموطن بی پناهی می رسد که برای امورات معمولی زندگی خود لنگ مانده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت