انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ژاپن و ایتالیا علاقمند به همکاری در پتروشیمی جم

پتروشیمی جم یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات پلیمری ایران محسوب می شود و بسیاری از کشورها خواهان سرمایه گذاری در آن هستند و به تازگی ژاپن و ایتالیا نیز به جمع علاقمندان سرمایه گذاری در پتروشیمی جم پیوسته اند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، به نقل از خبرگزاری شبستان، شرکت پتروشیمی جم که به اختصار JPC نامیده می شود، بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، یکی از طرح های توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1378 در منطقه آزاد پتروشیمی پارس در عسلویه بوده‌است که عمدتا به منظور تولید الفین ها و پلی اتیلن های سبک خطی و سنگین تاسیس شده است. شرکت پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحدهای الفین، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-1 را نام برد که ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان کسب و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

بنابراین گزارش، پتروشیمی جم یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات پلیمری ایران محسوب می شود. درگروه محصولات پلی اتیلن سنگین این شرکت رتبه نخست صادرات را از آن خود کرده است. 80 درصد محصولات تولیدی این شرکت به بیش از 20 مقصد تجاری دنیا صادر می شود. چین یکی از بزرگترین بازارهای هدف جم در شرایط فعلی و مقصد 75 درصد محصولات این شرکت است. در حال حاضر به جز چین کشورهای ترکیه، پاکستان، کشورهای CIS وخاور دور، بنادر اروپایی و آمریکای جنوبی نیز دروازه ورود محصولات شرکت به بازارهای بین المللی می باشند.

 

جم تلاش می کند تا با کاسته شدن از فشارهای ناشی از تحریم ها، جای خود را در بازارهای اروپایی بیش از گذشته باز کند و از این رو یکی از اعضای فعال اتحادیه اروپایی صادرکنندگان پلیمر به شمار می رود. صادرت مستقیم محصولات شرکت پتروشیمی جم به اروپا، به روش سی بالک از مهمترین دستاوردهای شرکت جم در ورود به بازارهای مهم اروپایی بوده است و در حال حاضر سرمایه گذاران ژاپنی و ایتالیایی برای مشارکت در پتروشیمی جم علاقمندی خود را اعلام کرده اند.

این گزارش می افزاید: شانا در این زمینه به نقل از حسین میرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم نوشته است: “برای ایجاد واحدهای جدید و توسعه شرکت، مذاکرات خوبی با سرمایه گذاران ژاپنی و ایتالیایی انجام شده است و آنان برای همکاری با ما ابراز تمایل کرده اند. در آینده نزدیک مذاکره با شرکت‌های خارجی در راستای توسعه فعالیت‌های این شرکت شتاب بگیرد. متاسفانه در شرایط فعلی قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی کاهش یافته است که این موضوع شرکت‌های پتروشیمی را با مسائل زیادی مواجه کرده است و در صورت نبود افزایش بهره‌وری حاشیه سود با گذشته متفاوت خواهد بود. باید با تسریع امور، هدف عالی شرکت را برای ایجاد مجتمع پتروشیمی جم ٢ محقق کنیم تا با توسعه و افزایش ظرفیت تولید حاشیه سود شرکت را نیز افزایش دهیم.”

 
یادآور می شود: پتروشیمی جم به لحاظ  ظرفیت یک از بزرگترین تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی کشور است. این مجتمع دارای ویژگی‌های  منحصر به فردی است که آن را در اقتصاد ایران متمایز  می‌سازد:

واحد الفین مجتمع پتروشیمی جم با ظرفیت تولید 1.320.000 تن اتیلن و 306 هزار تن پروپیلن در سال، یکی از بزرگترین واحدهای الفین درکشور و جهان  است. در ساخت این واحد از تکنولوژی‌های روز استفاده شده و در انتخاب ظرفیت‌ها هم، مقیاس جهانی  رعایت شده است. از خصوصیات منحصر به فرد واحد الفین مجتمع پتروشیمی جم، نسبت به دیگر واحدها، ظرفیت بالای تولید و امکان بهره‌وری از کوره‌های دو منظوره است که آن را قادر می‌سازد تا  از هر دو خوراک مایع و گاز استفاده نماید.

 
واحد HDPE شرکت  پتروشیمی جم با تولید سالانه 300.000 تن محصول، یکی از بزرگترین واحدهای پلیمری در ایران  است.  این واحد علاوه بر قابلیت تولید 26 گرید اصلی، توانایی تولید گرید‌های مشکی، زرد، آبی و نرمال را نیز دارد. این ویژگی ها در داخل کشور منحصر به پتروشیمی جم و سطح جهان کم نظیر است. واحد LLDPE پتروشیمی جم با تولید سالانه 300.000 تن محصول، یکی از بزرگترین واحدهای پلیمری در ایران است. ظرفیت اکسترودر این واحد 42 تن در ساعت بوده و توانایی تولید بیش از 54 گرید متفاوت محصول را داراست. واحد بوتادین با ظرفیت تولید  115.000 تن در سال از  نظر تولید، درجه خلوص و کیفیت محصول یک واحد نمونه در سطح کشور می‌باشد. و جزء واحدهای بسیار  با ارزش پتروشیمی جم می‌باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت