انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

کمپین طبیعت پاک برای کمک به روز طبیعت/ دغدغه های صنعت پلاستیک در یک کمپین

محمد هاشمی؛ مدیرعامل پایدارپلاستیک: برای اینکه در روز 13 فروردین کار کوچکی برای طبیعت انجام داده باشیم، با حمایت سازمان محیط زیست و چند بنگاه تولیدی، اقدام به تولید کیسه های زباله برای توزیع در خروجی و بوستان های تهران کردیم.

هر چند روز 13 فروردین در تقویم ما، روز طبیعت نامگذاری شده، اما بیشترین تخریب و آسیب در این روز ایجاد شده و مقدار زیادی زباله در روز 13 بدر در طبیعت رها می شود؛ درست مثل روز هوای پاک (29 دی) که دست بر قضا از آلوده ترین روزهای هر سال است. برای اینکه در روز 13 فروردین کار کوچکی برای طبیعت انجام داده باشیم، با حمایت سازمان محیط زیست و چند بنگاه تولیدی، اقدام به تولید کیسه های زباله برای توزیع در خروجی و بوستان های تهران کردیم.

این ها بخشی از صحبت های محمد هاشمی، مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی صنعت پلاستیک است. به گفته هاشمی، دلیل صدماتی که به طبیعت وارد می شود، نه خود پلاستیک یا سایر زباله ها، بلکه فرهنگ استفاده از آن هاست. محمد هاشمی، که از تولیدکنندگان نایلون و نایلکس است می گوید: سرانه مصرف پلاستیک در اروپا 135 کیلو به ازای هر نفر است اما در ایران این سرانه کمتر از 35 کیلوست ولی طبیعت آن ها پاک و زیبا و توریست پسند است.

*به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پلی اتیلن،سایت اطلاع رسانی انجمن ملی صنایع پلاستیک(اینپیا)با یکی از تولیدکنندگان صنعت پلاستیک ،گفتگویی را در پیرامون کمپین طبیعت پاک انجام داده است که از نظر می گذرانید.

کمپین طبیعت پاک قرار است چه کاری انجام دهد؟
ما تولیدکننده نایلون و نایلکس و کیسه های زباله هستیم و خودمان تولیدکننده محصولاتی هستیم که واسطه تولید آن در مظان اتهام آلوده کردن محیط زیست قرار داریم. از بین بردن این ذهنیت که تولید پلاستیک برای صدمه به طبیعت نیست بلکه خدمت به خانواده ها و طبیعت است از یک طرف و مسئولیت اجتماعی مان برای حفظ محیط زیست باعث شکل گیری این ایده شد که کیسه هایی را با هزینه خودمان تولید کنیم و در روز 13 فروردین بین شهروندانی که جهت 13 بدر به طبیعت می روند، توزیع کنیم.

یعنی پلاستیک طبیعت را تهدید نمی کند؟
اجازه میخواهم برای پاسخ به این سوال تان چند نکته را مرور کنم. به جز کیسه های پلاستیکی چه چیزهایی طبیعت را آلوده کرده؟ بطری های پلاستیکی و فلزی، ظروف بسته بندی آبمیوه، کاغذ، باتری، ته سیگار و …! ببنید، آلوده شدن طبیعت نه به خاطر تولید پلاستیک یا محصولات دیگر، بلکه به دلیل عدم رعایت مسئولیت های شهروندی هر یک از ماست. کیسه های پلاستیک را تولیدکنندگان در طبیعت رها نمی کنند، این مصرف کنندگان هستند که تصمیم می گیرند زباله های خود را به سطل های زباله بیاندازند یا آن را به ساده ترین شکل و با رها کردن در خیابان و طبیعت، از خودشان دور کنند.


ما هم به عنوان تولیدکننده محصولات پلاستیکی، خانواده و فرزند داریم و قائلیم که باید با همه وجودمان و در حد توان، طبیعت را به بهترین شکل ممکن به نسل بعد خودمان تحویل بدهیم. پلاستیک طبیعت را تهدید نمی کند اگر ما به اندازه و درست از محصولات پلاستیکی استفاده کنیم و فرقی ندارد این پلاستیک، کیسه باشد یا ظروف آشپزخانه و

جایگاه صنعت پلاستیک ایران در صادرات و اشتغال چیست؟
همان طور که می دانید ایران جزء نادر کشورهایی است که هم منابع گازی و هم منابع نفتی قابل توجهی دارد، کشورهای عربی منابع گازی زیادی ندارند و بخشی از خوراک پتروشیمی ها هم، گاز است. وجود بیش از 50 پتروشیمی در ایران، کشورمان را دارای مزیت رقابتی قابل ملاحظه ای کرده و سالانه بیش از 5 میلیون تن، مواد اولیه پلیمری در کشورمان تولید می شود اما آنچنان که باید و شاید تولید محصولات پلاستیکی، حمایت نشده و بیشتر، تأکید بر صادرات مواد اولیه خام است. در حالی که صنایع پایین دستی پتروشیمی به عنوان صنایع تکمیلی و مولد محصولات، چندان حمایت نمی شوند و دوره خوبی را سپری نمی کنند. میزان اشتغال مستقیم  وغیر مستقیم صنعت پلاستیک حدود 1 میلیون نفر است که در بخش های مختلف مثل ظروف یکبارمصرف، نایلون و نایلکس، لوازم خانگی، خودرویی، نساجی و … مشغول به کارند. پس همان طور که می بینید میزان اشتغال بالایی در این صنعت وجود دارد که همان طور که عرض کردم، حمایت چندانی نمی شود.

از طرح شما چه کسانی حمایت کردند؟
سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، حامیان معنوی طرح هستند. ما قرار بود در ابتدا این طرح را با تیراژ 100 هزار برگ، خودمان انجام بدهیم ولی بعد از طرح موضوع با همکارانی که محصولات یکبارمصرف تولید می کنند، چند تولیدکننده هم، پای کار آمدند و تیراژ کار به 250 هزار عدد رسید.

آیا محصولات شما تجزیه پذیر هستند؟
سوال خوبی کردید، ما حدود 75 هزار برگ از این کیسه ها را تولید کرده بودیم که کمپین را رسانه ای کردیم، تعداد زیادی از کاربران در توییتر نوشته بودند کاش کیسه ها پلاستیکی نبود یا تجزیه پذیر بود. با استقبال از این ایده، هر چند هزینه تولیدمان افزایش پیدا کرد اما از تیراژ 75 هزار به بعد را با مواد اولیه زیست تخریب پذیر که در بین مردم به تجزیه پذیر شناخته می شوند، تولید کردیم.

این کمپین را چطور معرفی کرده اید در جامعه؟
ما شرکت بزرگی نیستیم اما از مشورت های خوب روابط عمومی دوستان استفاده می کنیم. صفحه اینستگرام، کانال تلگرام، استفاده از هشتگ #طبیعت_پاک ظرفیت تشکل های صنفی و همین ارتباطات رسانه ای را به عنوان وسیله ای برای ارتباط با شهروندان در پیش گرفته ایم. از ظرفیت رسانه های حامیان مان استفاده می کنیم و خودمان هم نهایت تلاشمان را می کنیم از حداقل ارتباطات مان، حداکثر استفاده را ببریم و از شما هم که برای رسانه ای شدن این کمپین به ما کمک می کنید بی نهایت سپاسگزاریم.

برای توزیع چه برنامه ای دارید؟
از توان واحدهای تولیدی و تشکل های مردم نهاد استفاده خواهیم برد. بعد از طرح کمپین در شبکه های اجتماعی، با پیام هایی مواجه شدیم که برای توزیع و همکاری اعلام آمادگی کرده اند، امیدواریم از این ظرفیت کمال استفاده را ببریم و قائلیم چون در این طرح، اقتصادی وجود ندارد، با مخاطب هم به صورت صادقانه ارتباط برقرار خواهد کرد.

 

و سخن آخر؟
برای شکل گیری این کمپین دوستانی با دادن ایده، دوستانی با کمک مالی و برخی هم با حمایت های معنوی، باعث برپایی آن شدند که صمیمانه از آنها تقدیر و تشکر می کنم.

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت