انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

آرایش متناقض نیروهای بازار پلیمرها

گزارش تحلیلی دنیای اقتصاد از داد و ستد پلیمرها در دوهفته نخست سال جدید

شروع فصل بهار در دادوستد محصولات پلیمری با ذهنیتی کاهشی همراه با عدم قطعیت‌های مکرر در دورنمای نرخ همراه شده است، به طوری که متقاضیان خرید مواد اولیه پلیمری در هر دو هفته کاری ابتدایی معاملات بورس کالا، چندان قدرتمند ظاهر نشدند و به خریدهای حداقلی اکتفا کردند. این در حالی است که سیگنال قدرتمندی برای تحریک تقاضا در این بازار نیز به چشم نمی‌خورد. گویی معامله گران این بازار در انتظار انتشار اخبار امیدوارکننده‌ای هستند که جنب و جوش انتظاری ابتدای سال را به جریان معاملاتی پتروشیمیایی‌ها بازگرداند. در تالار معاملات محصولات پتروشیمیایی ۲ روز دوشنبه و سه‌شنبه روزهای مهمی تلقی می‌شوند چرا که بیشترین عرضه محصولات پلیمری جذاب طی این دو روز انجام می‌شود.

به نوعی می‌توان گفت تالار فیزیکی بورس کالا مهمان اکثر پلیمرهای جذاب نظیر پلی پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی و پلی وینیل کلراید(PVC) است. هفته جاری که به عنوان دومین هفته معاملاتی سال جدید و بدون تعطیلات در حال سپری شدن است، با اما و اگرهای مربوط به اخبار سیاسی مبنی بر شروع مذاکرات بین‌المللی ایران در زمینه برجام تلاقی یافته است. به نظر می‌رسد که عدم قطعیت‌های مربوط به نتیجه این نشست‌ها و سرنوشت تحریم‌های یک جانبه بر اقتصاد، بسیاری از معامله‌گران را به سکوتی معنی‌دار وا داشته است که امکان پیش‌بینی دورنمای بازارها را با پیچیدگی‌های زیادی همراه کرده است. اما همواره اثرات افت و خیز نرخ در بازارهای مختلف بر یکدیگر موثر است و می‌توان گفت نوسان‌های محدود بازارهای موازی نظیر سکه و ارز بر سایر بازارهای کالایی سایه انداخته است. چرا که با وجود آغاز به کار بسیاری از مشاغل تولیدی، دادوستد محصولات پلیمری پرحاشیه و جذاب بورس کالا در آرامش نسبی به سر می‌برد و تنها رقابت‌های قیمتی که در روز دوشنبه به ثبت رسیدند مربوط به برخی از گریدهای پلی پروپیلن شیمیایی بود که تنها  روی یکی از گریدهای این محصول، ۱۵ درصد رقابت به عنوان بیشترین رقابت قیمتی روز دوشنبه شکل گرفت. این در حالی بود که سایر محصولات بدون رقابت قیمتی و در بهای پایه خود مورد معامله قرار گرفتند.  مجموعه پلیمرهای عرضه شده در تاریخ ۱۶ فروردین  سال جاری شامل پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی، پلی‌پروپیلن فیلم، پلی‌کربنات و پلی‌وینیل کلراید(PVC) بودند که در گریدهای متنوع خود عرضه شدند.  روز دوشنبه در کل ۲۵ هزار و ۷۳۰ تن از انواع محصولات مذکور در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا عرضه شد که در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به میزان ۱۹ هزار و ۷۵۶ تن شکل گرفت. بررسی وضعیت عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که خبری از ورود تقاضای چشمگیر برای خرید مواد اولیه نیست و عموم کالاهایی که در روز دوشنبه عرضه شدند، متقاضیان قدرتمندی برای خرید نداشتند، به طوری که در نهایت ۱۳ هزار و ۳۶۹ تن از انواع گریدهای پلیمری که در این روز عرضه شد، مورد دادوستد قرار گرفت که حکایت از معامله  ۵۲ درصد از عرضه‌ها دارد. به تفکیک می‌توان بیان کرد که از مجموع دادوستد پلیمرهای جذاب در روز دوشنبه ۸۹۰ تن از عرضه‌ها به شکل سلف، ۱۱ هزار و ۷۵۴ تن به شکل نقدی و ۷۲۵ تن به شکل مچینگ مورد معامله قرار گرفتند.  روز سه شنبه نیز شاهد عرضه سایر پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالا بودیم. در بین محصولات عرضه شده انواع گریدهای پلی‌اتیلن سبک و سنگین، استایرن بوتادین و پلی اتیلن ترفتالات‌ها حضور داشتند که با قیمت پایه اعلامی ۱۵ فروردین ماه روی تابلو رفتند. بازار به نسبت آرام بود ولی التهاب عجیبی در بازار پلی‌اتیلن ترفتالات‌ها به ثبت رسید که نیاز به بررسی مجدد دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت