انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

افت قیمت برای اغلب محصولات پلیمری

قیمت‌های پایه روز گذشته توسط دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسما اعلام شد که شاید مهم‌ترین‌ ویژگی این اعلام نرخ، افت قیمت پیشنهادی برای اغلب گریدهای پلیمری و ترکیبات شیمیایی در بورس کالا بوده است.

قیمت‌های پایه روز گذشته توسط دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسما اعلام شد که شاید مهم‌ترین‌ ویژگی این اعلام نرخ، افت قیمت پیشنهادی برای اغلب گریدهای پلیمری و ترکیبات شیمیایی در بورس کالا بوده است. این داده البته از مسیر افت محسوس قیمت دلار نیمایی رقم خورده آن هم در شرایطی که بهای دلار در این نرخ‌های مورد محاسبه ۸ هزار و ۲۶۰ تومان در نظر گرفته شده که به معنی کاهش ۵ درصدی این نرخ به شمار می‌رود. همین داده موجب شده تا بازار محصولات پتروشیمیایی برای آغاز به کار خود با یک داده کاهشی جدی همراه شود آن هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی هم نتوانست در برابر این حجم از افت قیمت دلار مقاومت کند و در نهایت لیستی کاهشی از قیمت‌های پایه در روز گذشته به ثبت رسید. این شرایط در نگاه اول گویی فرش قرمز افت قیمت‌ها خواهد بود ولی این همه ماجرا نیست.

کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا گویی از روزهای قبل هم توسط برخی از اهالی بازار حدس زده شده و روند کاهشی قیمت‌های پیشنهادی خود به معنی انتظار بازار از افت نرخ بود به‌ویژه در شرایطی که روز گذشته با اعلام کاهشی نرخ‌های برخی از گریدهافرش قرمز افت نرخ در بورس کالا را تدارک دیده بود. این در حالی است که به‌صورت کلی تقاضا در بازار آزاد بهتر از روزها و هفته‌های قبل است و همین داده در کنار افت قیمت‌ها در بورس و بازار مهم‌ترین‌ محرک‌ها برای هدایت صنایع تکمیلی به رشدحجم معاملات و تقویت حجم تولید به شمار خواهد رفت. از سوی دیگر حجم معاملات در دو هفته اخیر در بورس کالا بسیار بالا بود؛ یعنی می‌توان گفت که در نگاه اول موجودی انبارها از مواد اولیه پلیمری بالاست و می‌توان هر ماده اولیه مورد نیاز را به هر میزان تهیه کرد. البته کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی از این ذهنیت حمایت می‌کند.

 البته اگر گزارش‌های پیشین را تعقیب کرده باشید؛ اشاره شد که در هفته گذشته حجم عرضه‌گریدهای جذاب گویی اندکی کاهش یافته و از جذابیت خرید کاسته شده بنابراین بازار اگرچه از سوی گریدهای رایج با اشباع عرضه روبه‌رو است ولی زیر پوست بازار بیم و امید از توقف عرضه بسیاری از گریدهای جذاب وجود دارد که در فضای روانی فعلی با ذهنیت کاهش قیمت‌ها گم می‌شود. البته با توجه به کاهش عرضه هفته گذشته بسیاری از گریدها این احتمال وجود دارد که این هفته حجم عرضه‌ها باز هم افزایشی شود که سیگنالی مهم برای حمایت از بازار خواهد بود.البته این ذهنیت را می‌توان در حجم عرضه‌های امروز و فردا در بورس کالا جست‌وجو کرد آن‌هم در شرایطی که احتمال تداوم ثبت تقاضایی جذاب در بازار وجود دارد و البته اگر این هفته هم حجم معاملات بالاتر از ۶۰ هزار تن یا نزدیک به آن باشد به معنی خروج جدی بازار از فاز رکود عمیق پیشین خواهد بود. البته پتانسیل بالابودن تقاضا در دو هفته پیش‌رو وجود دارد.

 منبع : دنیای اقتصاد

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت