انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

جایگاه ایران در بازار پتروشیمی ترکیه

ترکیه این روزها با بحران سیاسی پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و بحران سیاسی این کشور ممکن است بر بازار پتروشیمی نیز تأثیر بگذارد. اما ترکیه چه جایگاهی در بازارهای پتروشیمی دنیا دارد؟

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از نکونیوز، ترکیه 80 درصد از نیاز خود به محصولات پتروشیمی را از طریق واردات تأمین می‌کند. پایگاه اینترنتی پلاتس، در گزارشی وضعیت بازار پتروشیمی ترکیه را مورد بررسی قرار داده است. بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات پتروشیمی به ترکیه، عربستان سعودی است.

عربستان در سال 2015 بیش از 1.18 میلیون تن محصول پتروشیمی به ترکیه صادر کرده است که حجم قابل توجهی محسوب می‌شود.

 

کره جنوبی و ایران در جایگاه دوم و سوم صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه قرار دارند. از این بین ایران در سال 2015، بیش از 652 هزار تن محصول پتروشیمی به ترکیه صادر کرده است. ایران از حیث صادرات پلی اتیلن به ترکیه در جایگاه دوم قرار دارد. در سال 2015، پتروشیمی‌های ایرانی بالغ بر 203 هزار تن پلی اتیلن به ترکیه صادر کرده‌اند.

ترکیه بخش قابل توجهی از پلی پروپیلن صادراتی ایران را نیز جذب می‌کند. ایران در سال گذشته میلادی، بیش از 180 هزار تن پلی پروپیلن به ترکیه صادر کرده و از این حیث بعد از عربستان سعودی بیشترین تأثیر را در تأمین تقاضای ترک‌ها داشته است.

کودتای ناکام در ترکیه در گام اول ارزش پول این کشور را کاهش داد. این کاهش ارزش، هزینه واردات محصولات پتروشیمی توسط ترکیه را افزایش خواهد داد. از این طریق، مجتمع‌های شیمیایی ترکیه ممکن است به دلیل بالا رفتن هزینه‌های خود، حجم کمتری از محصولات را وارد کنند.

اما شرایط سیاسی در ترکیه هنوز آرام نشده است. کشورهای غربی نسبت به اقدامات اردوغان در «سرکوب بیش از حد» عاملان کودتا در این کشور هشدار داده‌اند. آن‌ها حتی اردوغان را تهدید کرده‌اند که در صورت اعدام عوامل کودتا، ترکیه را از ناتو اخراج خواهند کرده‌اند.

از طرف دیگر، ترکیه نیز از آمریکا خواسته است تا فتح‌الله گولن را به این کشور تحویل دهد. ترکیه مدعی است که فتح‌الله گولن عامل پشت پرده کودتا در ترکیه بوده است.

بحران سیاسی در ترکیه ممکن است تهدیدی برای پتروشیمی‌هایی باشد که محصولات خود را به این کشور صادر می‌کرده‌اند. تداوم تنش سیاسی در ترکیه ممکن است عدم ثبات اقتصادی در این کشور را نیز در پی داشته باشد و این امر شرکت‌های پتروشیمی را در کشورهایی نظیر ایران، عربستان سعودی و کره جنوبی متضرر سازد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت