انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

ردیابی مزیت های صادراتی ایران

ابوالفضل شریف معتقد است ما از ظرفیت های خدادادی و شرایط جغرافیایی مناسب جهت تاسیس بنگاههای تولیدی بهره مندیم و فضای سیاسی و دیپلماسی کشورمان برای تولید و تجارت امن است

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص مهمترین مزیت های ایران در توسعه صادرات نفتی اظهار کرد: از مهترین مزیت های توسعه کالاهای غیر نفتی وجود بازارهای هدف بزرگی همچون عراق، افغانستان و …. در همسایگی کشورمان است. کشورهایی که در شرایط فعلی از کالاهایی با تکنولوژی های بالا هم استفاده نمی کنند و در همین سطح از تولیدات هم می توانیم نیاز آن ها را تامین کنیم . البته در این میان ما باید به فکر گسترش سطح تولید و پیشرفت صنعت خود هم باشیم و با برنامه ریزی های بلند مدت و میان مدت و با بهره گیری از دانش، تکنولوژی و مدیریت به روز دنیا در مسیر پیشرفت گام برداریم.

 

ابوالفضل شریف می گوید: نیروی نسبتا جوان کشور که در زمینه های مختلف تحصیلات دانشگاهی و تخصصی دارند را می توان از دیگر مزیت های کشور به حساب آورد که این گروه می توانند با بهره گیری از علم و دانش خود به توسعه بخش تولید و صادرات بپردازیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این ما از توان، ظرفیت های خدادادی و شرایط جغرافیایی مناسب جهت تاسیس بنگاههای تولیدی بهره مندیم و فضای سیاسی و دیپلماسی کشورمان برای تولید و تجارت امن است. عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران افزود: اگر به بررسی کشور عراق بپردازیم می بینیم که طی سال های اخیر این کشور تقریبا به تمامی کالاهای نهایی نیازمند است.کشوری که بازارهایش از بزرگترین و مهم ترین بازارها در همسایگی ما به شمار می آید اگر ما به درستی بتوانیم نیاز های این کشور را بازاریابی کرده و بر طبق سلیقه و علایق بازارهای آن کالاهای صادراتی تولید کنیم مطمئنا ارزآوری بسیاری را خوهیم داشت و به این ترتیب می توانیم چرخه اقتصادی را باسرعت بیشتری به حرکت در آوریم.

 

وی در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی حاکم بر این کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشور در شرایط خوبی به سر نمی برد ولی ما نباید از رقیبانی همچون چین و ترکیه غافل بمانیم و بگذاریم سهم ما در این کشور از دست رود. این عضو اتاق در ادامه می گوید : با تحریم های 8 ساله غرب علیه کشورمان سهم زیادی از بزرگترین بازار هدفمان به دست رقیبان افتاد که در شرایط فعلی که حدود 1 سالی است که رفته رفته سایه تحریم ها از بین رفته و نسبت به همسایگان خود در شرایط بهتری به سر می بریم و باید بتوانیم از این موقعیت نهایت بهره را ببریم و در مسیر درست گام برداریم.

 

وی در ادامه با اشاره به کریدور ترکیه اضافه کرد: در این سال های قرادادهایی بین ترکیه و کشور عراق هم بسته شد که این عوامل باعث آن گردید که بازارهای کشور عراق به سمت بازارهای ترکیه شیفت پیدا کند و ترکیه یکی از رقیبان اصلی ماشود.

 

به گفته شریف: البته درگیری های اخیر کشور ترکیه باعث شد مقداری از این فعالیت ها کاسته شود و این جاست که ما باید از تمام توان و ظرفیت های خداستفاده کرده و بتوانیم جبران سال های تحریم را کنیم. وی در ادامه بنادر آزاد کشورمان را ( حوزه خلیج فارس و دریای خزر) را از دیگر مزیت ها بر شمرد و تصریح کرد: کشور ما از لحاظ جغرافیایی به گونه ای قرار گرفته است که با حمل و نقل دریایی می تواند تجارت پر رونقی را داشته باشد و به آسانی به مبادله کالاها با کشورهای مختلف بپردازد.

 

این عضو اتاق در ادامه در باره این موضوع که چرا در صادرات محصولات صنعتی مزیتی نداریم گفت: کالاهای صنعتی ما از استاندارد های جهانی بهره مند نیستد. البته این در حالی است که در این زمینه تلاش هایی را هم داشتیم.  وی افزود: به عقیده من یکی از راههای رسیدن به سطوح جهانی و رقابت با کالاهای پیشرفته عضویت در سازمان های بین المللی همچون WTO است. با عضویت در این سازمان ها ما با متد و روش های به روز دنیا آشنا می شویم و همین امر عاملی است که باعث می شود در مسیر پیشرفت و ترقی گام برداریم.

 

وی در ادامه به جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم مشکلات همچون گشایش های اعتباری، ارتباطات پولی و بانکی، بیمه ای و … را با کشورهای که تمایل سرمایه گذاری در کشورمان را دارند حل کنیم و آ نها را متقاعد کنیم که در کشورمان سرمایه گذاری کنند علاوه بر جذب سرمایه دانش، تکنولوژی، مدیریت و … را به کشورمان انتقال داده و می توانیم همپای کشورهای پیشرفته گام برداریم .

 

وی در آخر به بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی کشورمان از بخش های بسیار مهم و سرنوشت ساز بخش صنعت محسوب می شوند که با تعرف پروژه های قوی و پشیبرد آن ها می توانند کمک زیادی به تولید کلاهای صنعتی کشور داشته باشند. شریف افزود: البته این کار مستلزم همکاری و حمایت دولت است تا بخش خصوصی بتواند پا بگیرد و به سرعت روند پیشرفت کمک کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت