انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

سیگنال‌ های متناقض در بازار پتروشیمی

روز گذشته در تالار محصولات پتروشیمی و پالایشی انواع پلی‌اتیلن، انواع قیر، وکیوم باتوم، لوپ کات سنگین، آمونیاک و سود کاستیک عرضه شد؛ در این میان پلی اتیلن سنگین لوله CPR100N که همیشه در تالار بورس کالا طرفداران زیادی داشت دیروز مورد استقبال قرار نگرفت و نهایتا در زمان مچینگ معامله شد.

روز گذشته در تالار محصولات پتروشیمی و پالایشی انواع پلی‌اتیلن، انواع قیر، وکیوم باتوم، لوپ کات سنگین، آمونیاک و سود کاستیک عرضه شد. با توجه به اعلامیه عرضه در این روز بیشترین حجم عرضه در گروه پالایش را همانند روزهای قبل وکیوم باتوم به خود اختصاص داد و نسبت به دیگر کالاهای عرضه شده جذابیت بیشتری برای خریداران داشت. در این میان انواع قیر هم در بازارها عرضه شد و در مجموع رقمی در حدود 35 هزار تن عرضه را به خود اختصاص داد. در گروه پتروشیمی‌ها هم عرضه انواع پلیمرها را شاهد بودیم که البته در این گروه کالایی هم معاملات چشمگیری صورت نگرفت. نکته قابل توجه بازار دیروز این بود که پلی اتیلن سنگین لوله CPR100N که همیشه در تالار بورس کالا طرفداران زیادی داشت دیروز مورد استقبال قرار نگرفت و نهایتا در زمان مچینگ معامله شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از دنیای اقتصاد، با اینکه روز گذشته هم تنوع قابل ملاحظه‌ای را در بازار داشتیم، اما این موضوع هم باعث جذابیت برای خریداران نشد و شاهد معاملات چشمگیری نبودیم. بررسی‌های ما حکایت از آن دارد که عرضه‌های محدودی هم که در این روز صورت گرفت با خریداران زیادی همراه نشد و شرایطی رقم خورد که حتی معاملات وارد مچینگ شدند و در آنجا هم استقبالی را شاهد نبودیم. البته به‌صورت سنتی و همانطور که هفته‌های قبل شاهد بودیم عرضه محصولات پلیمری و شیمیایی معمولا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته به‌صورت منظم صورت می‌گیرد و در روزهای ابتدایی هفته غالب عرضه‌های غیربهین‌یابی را شاهد هستیم.روز گذشته وکیوم باتوم در مجموع حدودا 96 هزار تن تقاضا در مقابل عرضه 30 هزار تنی را داشته که در بازار پر‌التهاب‌تری معاملات را رقم زده است. در این عرضه پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندر‌عباس سهم مساوی را داشتند و هر کدام 15 هزار تن از این کالا را عرضه کردند که البته قیمت عرضه این دو پالایشگاه برای این کالا متفاوت بود. پالایش نفت اصفهان کالای خود را با رقم 4592 ریال در هر کیلو عرضه کرد که به دلیل تقاضای بالا با قیمت 4822 ریال عرضه شد. این امر برای پالایش نفت بندر عباس هم صدق می‌کند. این پالایشگاه هم با اختلاف 701 ریال در هر کیلو نسبت به قیمتی که در بورس کالا اعلام کرده بود محصول خود را با 5304 ریال در هر کیلو فروخت.به‌رغم شرایط موجود در تالار بورس کالا، قیمت‌های بازار داخل جهت‌گیری مثبت قیمت‌ها را نشان می‌دهد، چراکه سیگنال حضور خریداران و افزایش تقاضا به بازار ارسال شده است و انتظار داریم در روزهای سه‌شنبه و چهارشبه روزهای پر‌تلاطمی را تجربه کنیم.با توجه به بهای نفت در بازارهای جهانی و دیگر مولفه‌ها پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های محصولات پتروشیمی ثباتی شکننده را تجربه کنند یا نوسانات محدودی را به ثبت برسانند؛ هر چند که نوسان قیمت مواد اولیه صنایع پتروشیمی در اقصی نقاط جهان به تبعیت از کاهش محدود قیمت نفت حالتی نزولی به خود گرفته است.

 

سیگنال‌های جهانی پتروشیمی

ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی نفت سیگنالی مهم به بازار محصولات پتروشیمی ارائه کرده است؛ هر چند که واقعیت‌های این بازار با برخی اختلافات فاحش، دوگانه‌ای مبهم را هویدا ساخته است. قیمت نفت در پایان هفته گذشته در بازارهای جهانی هرچند با کمی کاهش روبه‌رو شد اما هنوز هم در سطوح بالایی قرار دارد. در آخرین معاملات روز گذشته در بازار جهانی نفت خام هر بشکه نفت خام برنت به 48 دلار و 84 سنت رسید؛ نفت آمریکا نیز دیروز در قیمت 47 دلار و 19 سنت معامله شد. هر چند که این سطوح قیمتی سیگنالی مهم به حساب می‌آید که از قیمت‌های نسبتا مطلوب بازار حکایت دارند، اما گویی جهت‌گیری نزولی این نرخ‌ها بیش از سطح قیمتی نسبتا جذاب آن برای فعالان بازار مهم بوده است.

 

نگاهی به روند نوسان قیمت محصولات پالایشی همچون خوراک مایع صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که این بازارهای مهم وارد یک فاز کاهشی شده‌اند. نکته دیگر آنکه با توجه به واقعیت‌های فنی بازار محصولات پالایشی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره و نفتا و البته در کنار افزایش تقاضا برای سوخت خودروها همچون بنزین و گازوئیل شاهد افزایش عرضه خوراک مایع صنایع پتروشیمی هستیم که شاهدی بر ادامه روند کاهش قیمت این قبیل مواد اولیه خواهد بود. به عبارت ساده‌تر از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت که روند عمومی تولید در صنایع پتروشیمی با خوراک مایع به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت خواهد کرد این موارد تاکنون باعث شده است که جهت‌گیری بخش بزرگی از بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی به سمت کاهش نرخ حرکت کند. این رخدادی است که در روند حرکت قیمت‌های پایه در بورس کالا موثر بود؛ به‌طوری‌که شاهد افت این نرخ در بورس کالای ایران در روز یکشنبه بودیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت