انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

پایان اورهال پتروشیمی شازند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند خبر از پایان اورهال این پتروشیمی داد و تاکید کرد تا ۸ سال آینده نیازی به اورهال نیست.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: با توجه به شرایط تحریمی موجود، اقدامات لازم در اورهال امسال این شرکت نیازمند یک خوداتکایی بود و با توجه به اینکه این ظرفیت در پرسنل و نیروهای شرکت وجود داشت، این مهم انجام شد و دستاوردهای بی بدیلی در این مسیر حاصل شد.

ابراهیم ولدخانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اورهال در سطح گسترده در ۲۳ واحد(۱۷ واحد تولیدی و ۵ واحد خدماتی) این مجموعه و در عمق بسیار گسترده‌ای توسط متخصصان داخلی صورت گرفت که این مهم یک رکورد در داخل کشور است و این دانش فنی می‌تواند به واحدهای دیگر پتروشیمی در سراسر کشور منتقل شود. این اورهال در زمانی صورت گرفت که تحریم‌های شدید علیه کشور وضع شده است و امکان فراهم کردن تجهیزات و قطعات مورد نیاز وجود نداشت، بر این اساس با اقدام جهادی که در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی در این شرکت صورت گرفت، دستاوردهای موفقی کسب شد.

وی بیان کرد: حرکت جهادی در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی این بار در ارتباط با توربین و کمپرسورهای شرکت پتروشیمی شازند توسط متخصصان این واحد به منصه ظهور رسید.

وی اظهار کرد: دانش ساخت این قطعات در اختیار زیمنس بود که به هیچ عنوان در اختیار شرکت قرار نمی‌گرفت. شرکت‌های آلمانی حتی اجازه مشاهده اسناد و مدارک را هم به ما نمی‌دادند و سالیان سال انجام اورهال توسط کارشناسان آن شرکت انجام می‌شد. هدف آنها عدم انتقال دانش فنی بود اما برای اولین بار در کشور، توربین‌ و کمپرسورهای های واحد الفین توسط متخصصان داخلی و تامین بخشی از قطعات و دانش فنی این دستگاه‌ها در داخل کشور و بدون حضور هیچ کارشناس خارجی و بدون استفاده از قطعات خارجی میسر شد.

مدیرعامل پتروشیمی شازند تصریح کرد: این توانمندی در داخل مجموعه وجود داشت اما شناسایی نشده بود و  اعتماد به نفسی که به دست آمد سبب طراحی و ساخت داخل بخشی از قطعات شد تا در نهایت این وسعت اورهال که در عمر شازند بی سابقه بوده، انجام شود.

ولدخانی بیان کرد: در صورتی که تحریم‌ها هنوز هم ادامه داشته باشد ما از آنها استقبال خواهیم کرد، تحریم‌ها بر صادرات و تامین قطعات تاثیری نداشته فقط منجر به داخلی سازی بخشی از قطعات شده که این مهم به خودکفایی کمک شایانی کرده است.

وی ادامه داد: در این اورهال ۲۷۵۰ نفر نیروی بومی(۹۵ درصد بومی) به مدت یک ماه جذب و رقمی حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه برای این پرسنل در استان صرف شد. با توجه به افزایش نرخ ارز، با استفاده از توان داخلی حداقل ۷۰ درصد صرفه‌جویی ارزی در این رابطه شکل گرفت. استفاده از نیروهای بومی و تامین مایحتاج آنها در استان تولید ثروت برای استان نیز به همراه داشته است چراکه حمل و نقل، تامین غذا و سایر مایحتاج نیروهای شرکت از استان انجام شده است‌.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد: با توجه به اورهال صورت گرفته به ظرفیت کامل که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول در سال است خواهیم رسید و همچنین با توجه به بازارهایی که در اقصی نقاط جهان از جمله آسیای میانه، اروپا و آمریکای لاتین در نظر گرفته شده مشکل صادرات نیز نخواهیم داشت و هر مقدار بازار داخلی اجازه دهد، صادرات خواهیم داشت.

ولدخانی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید و حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است. همچنین در ۴ ماهه ابتدای سال 2400 میلیارد تومان فروش صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه قبل ۹۶ درصد افزایش داشته است. ۴۰ درصد این فروش صادراتی و ۶۰ درصد فروش داخلی بوده است.

وی در خصوص دستاوردها و نوآوری های بی سابقه شرکت پتروشیمی شازند در اورهال مرداد ۹۸ گفت: توربین این شرکت به مدت ۱۲ سال و برخی قطعات از ابتدای فعالیت این شرکت تعمیر و تجهیز نشده بودند که انجام اقدامات لازم در اورهال امسال نیازمند یک خوداتکایی بود و با توجه به اینکه این ظرفیت در پرسنل و نیروهای شرکت وجود داشت، این مهم انجام شد.

مدیرعامل پتروشیمی شازند اضافه کرد: تیپ فلر در داخل مجموعه در ارتفاع ۱۰۵ متر به وزن ۲۴ تن توسط نیروهای داخلی در شرکت ساخته و نصب شده که وظیفه سوزاندن گازهای اضافی واحدهای مختلف را انجام می‌دهد. همچنین تعویض مبدل‌های ۴۰۰ و ۴۰۱ بعد از ۹ سال از دیگر اقدامات انجام شده در این اورهال بوده است.

ولدخانی با اشاره به سایر دستاوردها افزود: واحدهای پایین دستی چند روز دیرتر از واحدهای دیگر به سرویس رفتند و حتی برخی واحدها در زمان اورهال نیز با استفاده از هیدروژن تامین شده، تولید داشتند، البته خطی از پالایشگاه شازند دریافت شده که هیدروژن آن خریداری می‌شود و اگر روزی الفین دچار مشکل شود با این هیدروژن می‌توان واحدهای پایین دستی را در سرویس نگهداری کرد که این اقدام در عمر پتروشیمی شازند بی سابقه بوده است.

وی افزود: تعویض و جوشکاری رینگ آب کولینگ یکی از راکتورها در واحد HD برای نخستین بار بعد از ۲۵سال، طراحی نازل مخصوص در واحد PP ، تمیزکاری راکتور اصلی ۲۰۰، نوسازی کانل در قسمت فیشینگ واحد PBR برای اولین بار، تعویض کویل در واحد2 EH بعد از ۲۴ سال از دیگر نوآوری‌های این شرکت در اورهال مرداد ۹۸ بوده است.

وی با بیان اینکه با انجام این اورهال تا ۸ سال دیگر نیازی به اورهال نیست، تصریح کرد: نقشه برداری از حدود ۹۰۰ قطعه که در گدشته نقشه آنها وجود نداشت، انجام شده و از این پس نیاز به تهیه و خرید آنها از خارج وجود نخواهد داشت. نقشه برداری این قطعات تنها در زمان اورهال امکان‌پذیر است.

منبع : ایسنا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت