به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن؛ مهندس علیرضا صحافامین نایب رئیس هیئت مدیره و رئیس کمیسیون آموزش و استاندارد انجمن با اشاره به آغاز فعالیت کمیته استاندارد گفت: برای اولین جلسه کمیته استاندارد دستور جلسه آماده شده و مهندس حامد جباری به عنوان دبیر کمیته انتخاب شدهاند. همچنین دستورات مربوط به تقویم آموزشی نیز ارائه خواهد شد.
وی با توجه به سه ماه باقیمانده تا پایان سال، از برنامهریزی برای برگزاری ۳ دوره فنی و ۲ دوره مدیریتی تا پایان سال خبر داد که قرار بر تهیه جدول آموزشی و ارسال در گروه کمیته آموزش و استاندارد گردید . این دوره ها هم بر مفاهیم آزمون های کنترل کیفی ، هم در مورد کیفیت لوله های پلی اتیلنی در مقایسه با سایر گزینه ها و هم در مورد تجهیزات استاندارد و عیب یابی آنها خواهد بود .

مهندس صحاف در ادامه تأکید کرد: چنانچه در استانداردهای ملی نیاز به تجدیدنظر، بازنگری یا تدوین جدید احساس شود، این موارد به بنده و مهندس جباری اعلام شود تا پیگیری لازم انجام گیرد.
وی همچنین به دو موضوع جاری در حوزه استاندارد اشاره کرد و گفت: موضوع نخست مربوط به استاندارد ۶۷۷۵ است که یکی از شرکتهای تولیدکننده نوارهای تیپ درخواست نموده و موضوع دوم در مورد اجرای استاندارد IGS شرکت ملی گاز هست که قرار هست در هر 2 مورد مکاتبه جلساتی برگزار شود .
در ادامه نشست، مهندس میرزاییان با ارائه دو پیشنهاد آموزشی پیشنهاداتی در مورد دوره های مورد نیاز صنعت پلی اتیلن داشتند که با استقبال جمعی مواجهه شد و قرار شد در برنامه سال آتی آموزش قرار گیرد .
در ادامه، مهندس تواره نیز اظهار کرد: امیدواریم خروجی خوبی از این جلسات حاصل شود. بحث آموزش در انجمن، موضوعی کاملاً عمومی است و باید انتقال تجربیات، جلوگیری از خرید تجهیزات و خدمات ناصحیح و تبادل اطلاعات میان واحدها در همین کمیسیون صورت گیرد.
وی افزود: موضوع تقدم و تأخر آموزشها اهمیت زیادی دارد و اگر کمیسیون آموزش همانند دانشگاهها این مسیر را بهدرستی طراحی کند، هم راندمان کلاسها افزایش مییابد و هم اشتیاق برای حضور بیشتر میشود.
او تأکید کرد: آموزشها باید عملی و کاربردی باشد و بازخورد آنها مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود تا چه حد مورد استفاده قرار میگیرند.
مهندس جباری دبیر کمیسیون نیز تأکید کرد: ضروری است اعضا نیازهای آموزشی خود را مطرح کنند تا دورهها بر اساس نیاز واقعی برگزار شود. تخصص نیروهای آزمایشگاهها و مدیران کنترل کیفیت، زمینه سوءاستفاده بسیاری از مشاورنماها را فراهم کرده و بسیاری از شرکتها در این بخش با مشکل مواجهاند.
وی افزود: ما در صنعت تاکنون بهصورت تخصصی به این موضوع ورود نکردهایم و حتی آمار دقیقی از میزان ضایعات کارخانجات نداریم که نیازمند بررسی و استفاده از تجربیات واحدها برای کاهش هدررفت است.
در خصوص استانداردها نیز پیشنهاد شد نظرات کارشناسی در کارگروهها مطرح و از حضور افراد صاحبنظر در تدوین استانداردها استفاده شود که این پیشنهاد با موافقت مهندس صحاف همراه شد.
در پایان، مهندس عیسیزاده اظهار کرد: برگزاری آزمون در دورههای آموزشی میتواند اثربخشی بیشتری ایجاد کند.
وی افزود: از خطاهای ویرایشی و تایپی در استانداردها تا خطاهای فنی باید شناسایی و برای بازنگری مطرح شود. ما نمیتوانیم مسیرها را بهطور کامل تغییر دهیم، اما با مشارکت مؤثر در کمیسیونها و کمیتهها میتوانیم آنها را اصلاح و تعدیل کنیم.
مهندس احمدیان نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت ساماندهی حوزه آبیاری گفت: اجرایی و اجباری شدن استانداردهای آبیاری یکی از اقداماتی است که باید بهصورت جدی در دستور کار قرار گیرد، چرا که در شرایط فعلی هر کسی با هر سطح توان و بدون الزام مشخص اقدام به فعالیت در این حوزه میکند و این موضوع موجب بروز مشکلات فنی و کاهش بهرهوری شده است.
مهندس علیرضا صحاف امین با اشاره به یک اقدام ساختاری در حوزه منابع انسانی صنعت پلاستیک گفت: قراردادی میان فعالان صنعت پلاستیک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور منعقد شده که هدف آن تربیت تکنسین ماهر در استانها است.
وی افزود: در همین راستا، از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درخواست شده تا در تدوین یک دوره سهساله تربیت تکنسین که در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستانها اجرا میشود، مشارکت داشته باشد؛ بهگونهای که از سال ۱۴۰۵ بتوان نیروی تکنسین متخصص صنعت پلاستیک را مستقیماً از هنرستانها جذب کرد.
مهندس صحاف تصریح کرد: سیلابس این دوره تدوین شده و این کار با همکاری دکتر پیرچراغی از دانشگاه صنعتی شریف و مهندس پرهام نوری از مجموعه اندیشه میران و همکاری با سازمان فنی حرفه ای و آموزش پرورش قرار هست به استاندارد آموزشی تبدیل گردد.
در ادامه مباحث مطرحشده، مهندس صحاف تأکیدکرد: یکی از چالشهای جدی صنعت پلاستیک در افق ۴ تا ۵ سال آینده، کمبود نیروی تکنسین ماهرِ پای دستگاه خواهد بود؛ موضوعی که اگر از هماکنون برای آن برنامهریزی نشود، به یک بحران ساختاری در تولید تبدیل میشود.
در همین راستا، اجرای طرح تربیت تکنسین بهعنوان یک زیرساخت مؤثر و راهبردی ارزیابی شد؛ بر اساس این طرح، هنرجویان در طول دوره سهساله آموزش، با تمامی فرآیندهای صنعت پلاستیک آشنا میشوند؛ از جمله مستندسازی صنعتی، ترسیم نمودارها، تحلیل فرآیندها، بهرهگیری از ابزارهای نوین از جمله هوش مصنوعی و سایر مهارتهای کاربردی که آنها را برای حضور مؤثر در واحدهای تولیدی آماده میکند.
در انتهای جلسه نیز اشاره به تشکیل تیم محتوی فنی انجمن گردید و اینکه علاقمندان جهت دریافت و ترجمه مقالات اعلام آمادگی خود را به دبیر کمیته آقای مهندس جباری اعلام نمایند تا محتوی فنی در کانال های مجازی انجمن برای استفاده تمامی اعضای زنجیره ارزش مورد استفاده قرار گیرد.





