انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

برگزاری نخستین جلسه سال ۱۴۰۳ کمیسیون استاندارد انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن؛ نخستین جلسه سال ۱۴۰۳ کمیسیون استاندارد انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن صبح امروز به صورت آنلاین برگزار گردید.

در این نشست مقرر شد جلسات کمیسیون استاندارد بطور ماهیانه در روز«یکشنبه»رأس ساعت ۱۰ الی ۱۲ تشکیل گردد و سرکار خانم مهندس قاسمی نیز نسبت به تهیه و تنظیم برنامه برگزاری جلسات سال ۱۴۰۳ اقدام نمایند.
مهندس احسان عیسی زاده دبیر کمیسیون استاندارد انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در حاشیه این نشست ابراز داشت: در این جلسه در خصوص انتخاب دبیر کمیسیون نیز صحبت شد و از اعضای گروه کمیسیون استاندارد که علاقه‌مند به قبول این مسئولیت هستند دعوت گردید تا در جلسه بعدی که در ماه آینده برگزار می‌گردد آمادگی خود را برای پذیرش دبیری کمیسیون استاندارد اعلام نمایند.
وی افزود: پیشنهاد جدیدی در خصوص تدوین استاندارد ویژگی ها برای مستربچ‌ دوده مورد استفاده در صنایع پتروشیمی تولید کننده مواد اولیه PE100 مشکی و صنایع لوله سازی که تولید لوله‌های PE80 دارند مطرح گردید که در صورت توافق ذی‌نفعنان و ذیربطان مشخصات و ویژگی‌هایی برای مستربچ های دوده نوع پلاستیک تعیین و مشخص گردد.
عیس زاده اضافه کرد:‌همچنین پیشنهادی برای تهیه و تدوین جدول اوزان و ابعاد لوله های پلى اتیلنى آبرسانی مطابق استاندارد ۲-۱۴۴۲۷ و چگالی مواد مصرفی داخلی برای لوله های PE100 و لوله های PE80 توسط کمیسیون استاندارد انجمن و تایید و تصویب آن توسط هیات مدیره انجمن بعنوان جدول اوزان و ابعاد مرجع برای استفاده تولید کنندگان و مصرف کنندگان مطرح گردید.
وی در ادامه با بیان این مطلب تاکید داشت: قابل ذکر است جدولی که اکنون در دسترس داریم بر اساس جدول اوزان استاندارد DIN 8074 تجدید نظر آگوست ۱۹۹۹ است که همچنان در کشور متداول و رایج است.
دبیر کمیسیون استاندارد این انجمن خاطرنشان کرد: موضوع بعدی چندگانگی رفتار اجرای استاندارد بعضی استان ها در برخورد با لوله های پلی اتیلنی بی نام و نشان است و کسی پیگیری نمی‌کند؛ کارشناس استاندارد یکی از استان‌ها این مشکل را مطرح کرده بود و عنوان کردیم همه لوله‌های پلی اتیلنی آبرسانی، آبیاری، لوله های فاضلابی بدون فشار(ثقلی )و…دارای استاندارد هستند و باید آن لوله ها حداقل های نشانه گذاری روی لوله هارت را رعایت کنند تا کاربر یا شخص ثالث بتواند با مراجعه به استاندارد مربوطه آن لوله را تعیین تکلیف کند که متاسفانه این اشکال همچنان در برخی از استان‌ها به قوت خود باقی است.
وی ابراز کرد: موضوع دیگری که در جلسه امروز مطرح شد بحث تعابیر عجیب‌ و غریبی است که برخی از تولید کنندگان و با فروشندگان از لوله های دارای نوارهای شناساگر آبی رنگ می‌کنند که این نوارها دافع موش ها هستند، باعث تقویت لوله می شوند و نشانگر لوله با کیفیت و درجه یک است و لوله فاقد نوارهای آبی رنگ کیفیت پایین تری است، اساساً مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۲-۱۴۴۲۷ تولید لوله با نوارهای شناساگر آبی رنگ برای مصارف داخلی تخلف محسوب شده و استاندارد استان می تواند ورود نموده و برخورد نماید.
او اضافه کرد: دلیل اینکه کمیسیون فنی تدوین استاندارد ۱۴۴۲۷ نوارهای شناساگر را حذف کرد این بود که آمیزه آبی رنگی که مطابق استاندارد مربوطه باشد و توسط پتروشیمی تولید شده باشد در کشور موجود نمی باشد و طبق استاندارد ۱۴۴۲۷ لوله ی آبرسانی یا می بایستی به شکل آبی‌رنگ تولید شود و یا به‌صورت مشکی با نوار شناساگر آبی‌رنگ که آمیزه آبی‌رنگ بایستی واجد افزودنی‌های لازم برای حین تولید و پس‌ از تولید باشد و البته آمیزه ی آبی رنگ باید تست‌های اضافه‌تری را هم پاس نماید.
مهندس عیسی زاده در پایان یادآور شد:‌ در این نشست موضوع افزایش تقاضا و سفارش های صادراتی مطرح شد که عمده لوله های صادراتی بایستی واجد نوارهای شناساگر آبی‌رنگ باشند و این مسئله اختلال و اشکالاتی را در صادرات و همچنین در نمونه برداری ها توسط استاندارد ایجاد می نماید، بعبارتی تولید کننده کالای صادراتی ملزم است کد ۱۰ رقمی را روی لوله اعمال نماید و اگر این کد روی لوله نباشد به مشکل بر می خورد و از طرفی با درج کد الزامات استاندارد رعایت نکرده و این تضاد و ‌پارادوکسی است که لازم است بر طرف شود.
این نشست با حضور آقایان عیسی زاده، مینویی و طلعتی نیا و خانم ها قاسمی، کهنسال، سلیمانی، حیات غیبی، مشرقی و مهسا ضابطی برگزار گردید.

گفتگو کنید

2 نظر

  1. سلام وقتتون بخیر .
    ببخشید جلسات به صورت رایگان برگزار میشوند و آیا شامل همه استان ها میشود؟

    1. سلام بله/ رایگان و شامل تمامی استان ها و اعضای انجمن

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت