انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

آب و فاضلاب برای اصلاح و بازسازی سالیانه 10 هزار میلیارد ریال نیاز دارد

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اصلاح و بازسازی شبکه های آب و فاضلاب نیازمند سالانه 10 هزار میلیارد ریال اعتبار است و در این زمینه از توان شرکت های معتبر خارجی نیز استفاده خواهد شد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اصلاح و بازسازی شبکه های آب و فاضلاب نیازمند سالانه 10 هزار میلیارد ریال اعتبار است و در این زمینه از توان شرکت های معتبر خارجی نیز استفاده خواهد شد.

حمیدرضا تشیعی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: شرکت های اروپایی از حضور در پروژه های آب و فاضلاب کشور استقبال کرده اند و اکنون با طرف های مربوطه مذاکره در حال انجام است.

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی شرکت آبفای کشور، اصلاح و بازسازی شبکه ها و کاهش هدر رفت آب است که در این زمینه از شرکت های اروپایی و ژاپنی دعوت به همکاری شده است.

تشیعی، نیاز سالیانه آبفای کشور برای اصلاح و بازسازی را 10 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: چنانچه 50 درصد منابع مورد نیاز از محل سرمایه گذاری های بخش خصوصی تامین شود، موفقیت بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: اینک فضای کاری خوبی پس از توافق هسته ای حاصل شده و یک شرکت فرانسوی در زمینه پروژه های بهره وری و کاهش هدر رفت آب در منطقه یک تهران مشغول فعالیت است.

این مقام مسئول درباره متوسط هدر رفت آب شبکه های کشور، تصریح کرد: شاخص کاهش آب بدون درآمد این شرکت 26 درصد است که 14 درصد آن شامل هدر رفت فیزیکی می شود.

وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب تلاش می کند تا با بهره گیری از منابع انسانی کارآمد، توسعه تحقیقات کاربردی، فناوری پیشرفته، دارا بودن ساختار اداری و مدیریتی اثربخش و مشارکت موثر بخش تعاونی، خصوصی و عمومی، به عنوان کارآمدترین نهاد ذیربط به گونه ای عمل نماید تا آحاد جامعه در حد استانداردهای ملی و بین المللی به آب شرب کافی و سالم دستیابند و ایران به عنوان کشور پیشرو معرفی شود.

همچنین امکانات جمع آوری، انتقال و تصفیه بهداشتی فاضلاب و در حوزه های حفاظت منابع آب، کمک به حفظ محیط زیست، تامین بهداشت عمومی مردم و صدور خدمات فنی و مهندسی در منطقه از برنامه های اجرایی بخش آب و فاضلاب است.

به گفته معاون آبفای کشور، یکی از رویکردهای اصلی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توسعه استفاده از انرژی های نو است و استفاده از انرژی باد برای تامین برق مورد نیاز مخازن آب پراکنده روستایی و تامین انرژی پمپ های خورشیدی از حدود پنج سال پیش در دستور کار و اجرا قرار گرفت.

** جذب 40 میلیارد ریال از ابتدای سال تاکنون

تشیعی با اشاره به جذب 20 درصدی اعتبارات توسط این شرکت، افزود: تاکنون 40 میلیارد ریال از مجموع اعتبارات مصوب شرکت آبفای کشور در سال 1394 جذب شده، در حالی که قرار بود مطابق برنامه پنجم توسعه کشور برای بازسازی شبکه ها 6 هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یابد.

** تنش آبی 457 شهر کشور

به گفته این مقام مسئول، سال گذشته 457 شهر کشور با تنش آبی مواجه شدند، اما برای بیان این آمار در سال 1394 زود است و باید بارندگی های 6 ماه نخست سال آبی مورد ارزیابی قرار بگیرد که تاکنون نزدیک به چهار ماه آن سپری شده است.

تشیعی افزود: بروز تنش آبی در سال آینده با وجود بیلان آبی منفی دشت ها و برخی شهرها اجتناب ناپذیر است و اقدامات مدیریت مصرف آب باید تداوم یابد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: ایران از نظر جغرافیایی به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک جهان محسوب می شود و پیش بینی های هواشناسی حاکی از بارش های در حد نرمال برای فصل زمستان است، اما نمی توان به بارندگی ها برای خروج از شرایط تنش امیدوار شد.

تشیعی تصریح کرد: تابستان گذشته به میزان 50 متر مکعب در ثانیه کمبود آب در سطح شهرهای کشور وجود داشت؛ اما با مدیریت لازم، قطعی آب و نوبت بندی آن اجرایی نشد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت شبکه 740 آزمایشگاه آب و فاضلاب کشور در تابستان سال گذشته، مانع بروز بیماری وبا از طریق آب شد.

حمید چیت چیان وزیر نیرو به تازگی گفته بود، وزارت نیرو خواستار افزایش چشمگیر اعتبارات این وزارتخانه در بودجه سال 1395 است.

وی اضافه کرد: شرایط امروز کشور و بویژه محدودیت های ایجاد شده در درآمدهای نفتی، اعتبارات عمرانی این وزارتخانه برای سال آینده مطابق چارچوب مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حد اعتبارات مصوب امسال یعنی 70 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

چیت چیان اضافه کرد: وزارت نیرو علاوه بر منابع دولتی، از محل سرمایه گذاری های بخش خصوصی و درآمدهایی که از محل فروش آب، برق و خدمات فاضلاب،کسب می شود، نسبت به افزایش سرمایه گذاریها اقدام خواهد کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت