انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

اوج گیری قیمت برخی پلیمرها در بازارهای آسیا

در هفته سوم آگوست بازارهای آسیایی بار دیگر تحت تاثیر افزایش شدید قیمت نفت رونق بیشتری را تجربه کرده و در بسیاری از کالاها افزایش نرخ به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی در سایت انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نوشت: در این بین بیشترین افزایش مربوط به  PVC و پلی پروپیلن های نساجی بود که هر کدام با 15 دلار افزایش نسبت به هفته پیش مواجه شدند.

در بین تنها در دو گروه سنگین بادی و فیلم کاهش نرخ مشاهده شد و این کاهش رقم قابل توجه 20 و 25 دلار به ازای هر تن بود. کالاهای پلی اتیلن سنگین تزریقی، سبک خطی و پلی استایرن های معمولی تنها گروه هایی بودند که بدون تغییر بودند.

 

خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا

 

 

نکته: قیمت کالا ها به صورت  CFR(تحویل در بندر مقصد) است.

 

اتیلن و پروپیلن

همانطور که ذکر شد قیمت اتیلن در هفته گذشته قیمت این محصول تحت تاثیر افزایش نسبتا زیاد قیمت نفت با 10 دلار افزایش مواجه شده و به قیمت 1060 دلار رسید و این افزایش ادامه پیدا کرد و در هفته جاری قیمت این کالا با 10 دلار دیگر افزایش به 1070 دلار رسید. اورهال شرکت هایی مثل سینوپک با ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون تن از اوایل آگوست دلیل این افزایش ذکر شده است.

 

نمودار روند 3 ماهه گذشته قیمت اتیلن در بازار های جنوب آسیا:

 

 

همانطور که در نمودار مشخص است قیمت این محصول در ماه ژوئن در هفته ابتدایی 20 دلار کاهش یافته و در دو هفته گذشته دارای روندی ثابت بوده و قیمت آن در محدوده 1040 دلار بوده است. در اواخر ژوئن بار دیگر قیمت این محصول صعودی شده و به مرز 1100 دلار رسید، در اوایل ماه ژوئیه قیمت این محصول ثابت بوده ولی در هفته سوم ژوئیه قیمت این محصول با 25 دلار کاهش مواجه شده است. در هفته چهارم ژوئیه نیز کاهش 35 دلاری نرخ ثبت شده است.

 

در گذشته ذکر شد به نظر می رسد از 1 آگوست (11 مرداد 1395) با اورهال شدن واحدهای بزگ تولیدکننده این محصول که تا 10 آبان 1395 هم ادامه خواهد داشت بازار با کاهش شدید حجم عرضه ها مواجه شده و قیمت این محصول بار دیگر تقویت شود و افزایش یابد البته به شرط عدم کاهش شدید نرخ نفت.

 

در هفته دوم آگوست قیمت این محصول تحت تاثیر کاهش عرضه ها با 15 دلار افزایش مواجه شده است. همچنین در هفته سوم آگوست نیز قیمت این محصول باز هم افزایش یافته و به قیمت 1060 دلار به ازای هر تن رسیده است.

 

در هفته چهارم آگوست قیمت این محصول 10 دلار دیگر افزایش یافته و به قیمت 1070 دلار به ازای هر تن رسیده است.

 

پروپیلن در هفته گذشته هم با با 15 دلار افزایش به قیمت 705 دلار رسید، در هفته جاری این محصول با افزایش شدید و بالای 40 دلاری به ازای هر تن مواجه شده تا بار دیگر قیمت این محصول وارد سطوح قیمتی بالای 750 دلاری شود. در گذشته ذکر شد که  پیش بینی می شود در صورت ادامه دار بودن این افزایش نرخ های این محصول در آینده و به شرط حفظ تقاضا در سطوح فعلی قیمت پلی پروپیلن نیز با افزایش مواجه شود. این افزایش قیمت پلی پروپیلن ها و تحقق این پیش بینی در هفته جاری رخ داد و قیمت پلی پروپیلن های نساجی با 15 دلار افزایش مواجه شد.

 

قیمت این محصول روند صعودی خود را از اواخر ماه مه میلادی شروع کرده بود ولی در ماه ژوئن قیمت این محصول تقریبا با ثبات بود، در هفته سوم ژوئیه قیمت این محصول افت سنگین 56 دلاری را تجربه کرده بود و در هفته چهارم ژوئیه هم 10 دلار افزایش دیگر به ثبت رسید.

 

در هفته دوم آگوست قیمت این محصول با افزایش 15 دلاری بار دیگر به سطوح بالای 700 دلاری وارد شد، به نظر می رسد بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت نفت این افزایش رخ داده است.

 

در هفته چهارم آگوست و تحت تاثیر افزایش شدید قیمت نفت قیمت این محصول نیز با افزایش بالای 40 دلاری مواجه شده و وارد سطوح 750 دلاری شد و پیش بینی می شود که قیمت محصول پلی پروپیلن هم در هفته های آتی با افزایش بیشتری هم مواجه شود.  

 

پلی اتیلن سبک فیلم

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با 10 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته مواجه بوده و با نرخ­ 1180 دلار به ازای هر تن معامله شد. در این هفته اوضاع تقاضا بهبود یافته بود و عرضه ها مناسب  بود به این دلیل تغییر زیادی ایجاد نشد.  

 

.

پلی اتیلن سبک خطی

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده  و با  نرخ­ 1165 دلار به ازای هر تن معامله شد. البته با توجه به افزایش عرضه ناشی از فعالیت واحدهایی که از خوراک زغال سنگ و متانول استفاده می­ کنند و هم چنین ضعف شدید تقاضا که ناشی از کاهش تقاضای سنتی در این فصل به سبب بارش باران های موسمی کشور  هند و احتمال می رود این ثبات نرخ در هفته گذشته موقت بوده و پیش بینی می­شود در ماه آگوست رکود بر بازار این کالا حاکم باشد. البته باید ذکر کرد که نقش کودتای نافرجام ترکیه را هم نباید نادیده گرفت زیرا کره جنوبی تامین کننده عمده این محصول در بازار ترکیه است.

 

پلی اتیلن سنگین

 گریدهای بادی و فیلم کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته­ای که گذشت به ترتیب با 20 و 25 دلار کاهش نرخ مواجه بودند و هر کدام به ترتیب با قیمت های 1160، 1140 دلار معامله شدند. همچنین گرید سنگین تزریقی در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده و با قیمت 1140 دلار به ازای هر تن معامله شد.

 

پلی پروپیلن

در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن در بازارهای جنوب آسیا با 15 دلار افزایش نسبت به هفته پیش و با قیمت 1010 دلار به ازای هر تن معامله شد. لازم به ذکر است که قیمت این محصول در بازار داخلی چین به شدت سقوط کرده است همچنین قیمت این این محصول در بورس آتی دالیان چین هم با افزایش قابل توجه مواجه شد.

 

قیمت این کالا بعد از هفته ها کاهش بار دیگر و بعد از صعودی شدن نرخ نفت و پروپیلن و همچنین کاهش حجم عرضه ها صعودی شد.

 

در گذشته مطرح شد که قیمت این محصول مدت ها بود در سطوح بالای 1000 دلاری قرار داشت و در این هفته بار دیگر وارد سطوح قیمتی زیر 1000 دلار گردید البته پیش بینی می شود بعد از این افزایش قیمت نفت بار دیگر و در آینده قیمت این محصول صعودی شود.

 

 نمودار 6 ماه پلی پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا

 

 

پلی استایرن

قیمت کالای پلی استایرن معمولی طی هفته ای که گذشت بدون تغییر بوده  با  قیمت 1180 دلار معامله شد. کالای پلی استایرن مقاوم نیز با  10 دلار افزایش نسبت به هفته پیش و با قیمت 1210 دلار معامله شد.  روند استایرن مونومر به عنوان مواد اولیه اصلی تولید این دو محصول با افزایش مواجه بود.

 

PVC 

در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC  با 15 دلار افزایش نسبت به هفته پیش مواجه بوده و با نرخ­ 925 دلار به ازای هر تن معامله شد، تولیدکنندگان بزرگ و در راس آن ها فورموسای تایوان قیمت های پیشنهادی خود را در هفته جاری 10 دلار افزایش دادند. تحلیل گران بازار انتظار دارند که از ماه آگوست به بعد بازار پی وی سی باز هم صعودی شود، زیرا بسیاری از واحدهای تولیدکننده این محصول خطوط تولید خود را برای تعمیرات و نگهداری سالانه متوقف خواهند کرد و بازار با کاهش حجم عرضه مواجه خواهد شد.

 

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری

قیمت کالای PET گرید بطری  در هفته ای که گذشت با 10 دلار افزایش به ازای هر تن مواجه شده و به قیمت 885 دلار رسید.

 

نرخ دلار : در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای طبق اعلام بانک مرکزی  برابر با 31169 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 35.300 ریال است، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 40 ریال کاهش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 35330 ریال باشد، که به نسبت به مبنای محاسبه قبل تغییری 10 ریالی را نشان می دهد که در شرایط فعلی تغییر با اهمیتی تلقی نشده و باید دید در هفته های آتی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، البته تا اعلام نرخ های بعد مدت زمان زیادی باقی مانده است و ممکن است نوسانات زیادی رخ دهد در نتیجه برای پیش بینی نرخ جدید نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت