انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تشکیل کارگروه یکپارچه‌سازی صادرات محصولات پتروشیمی

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با تشریح برنامه ایران برای رفع قوانین ضد‌دامپینگ ترکیه و هند علیه محصولات پتروشیمی کشور، از تشکیل کارگروهی برای یکپارچه‌سازی صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد.

به گزارشروابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از اینپیا «مهدی شریفی نیک نفس» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، درباره رقابت شرکت پتروشیمی در بازارهای خارجی و اتخاذ قوانین ضد دامپینگ علیه صادرات ایران، گفت: این اتفاق برای محصولات پلیمری ما در ترکیه رخ داده است و سایر محصولات صادراتی به هند نیز با این معضل مواجه شده اند.

وی افزود: قوانین ضد دامپینگ سبب شده است سایر رقبا از جمله شرکت های عربستانی جای ایران را در بازارهای صادراتی اشغال کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی اضافه کرد: میزان صادرات ایران در ماه گذشته به ترکیه بسیار کاهش یافته است به طوری که با تعرفه های جدید، توان رقابت با شرکت های عربستانی و قطر را نداریم.

وی درباره پیگیری برای رفع مشکلات صدور محصولات پتروشیمی به ترکیه و هند گفت: از طریق دفاتر نمایندگی و وکلای خود این موضوع را پیگیری می کنیم.

شریفی نیک نفس یادآورشد: البته این کشورها برای رفع قوانین ضد دامپینگ، رویه های طولانی دارند؛ آنها گروه هایی را برای مذاکره با ما تعیین می کنند و سپس فرایندی باید طی شود تا این مشکل رفع شود.

وی به فراوانی و پراکندگی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی کشور اشاره کرد و افزود: اکنون در صنعت پتروشیمی حدود 55 مجتمع پتروشیمی داریم که در حدود 12 هلدینگ متمرکز شده اند و نیاز دارند که ساماندهی شوند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه اکنون صادرکننده های متعدد در بازار شامل مجتمع های پتروشیمی، هلدینگ ها و دلالان و واسطه ها فعالیت دارند، اضافه کرد: واسطه ها و دلالان، مستقیم به مجتمع های پتروشیمی مراجعه می کنند و با اقدامات خود، سبب ایجاد رقابت منفی و تخریبی در بازارهای جهانی شده اند.

وی درباره چگونگی اجرای طرح یکپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمیی و ایجاد برند واحد، افزود: طرح یکپارچگی صادرات این واحدها دنبال شده و تاکنون جلساتی نیز با مدیران هلدینگ ها برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: همچنین کارگروهی با حضور ذینفعان تولید و صدور محصولات پتروشیمی تشکیل شده که قرار شده است در یک ماه، نظرات خود را جمع بندی کرده و به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارایه دهند.

به گزارش ایرنا، پارسال ۴۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید شد که حدود ١٩ میلیون تن از این محصولات به بازارهای هدف صادر شده است.

تا پیش از خصوصی طرح های پتروشیمی، همه صادرات محصولات پتروشیمی کشور تحت یک برند، انجام می شد و بر این اساس، ایران قادر به تاثیرگزاری بر قیمت های منطقه ای و بین المللی این محصولات بود؛ اما با خصوصی سازی، انسجام این صنعت از بین رفت و رقابت مخرب بین شرکت های پتروشیمی کشور رخ داد.

بر اساس گزارش ها، برخی شرکت های پتروشیمی کشور، برای فروش محصولات خود و از صحنه خارج کردن سایر شرکت های ایرانی، قیمت ها را در بازارهای منطقه به شدت کاهش داده اند که این موضوع علاوه بر کاهش درآمدهای ارزی کشور، سبب وضع قوانین ضد دامپینگ توسط سایر دولت ها شده است.

بر این اساس، وزارت نفت طرحی را برای یکپارچه سازی فرایند تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ارایه کرده که برخی هلدینگ ها و شرکت های خصوصی سازی شده در مقابل آن مقاومت می کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت