انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تغییر فاز قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی

پس از مدت‌ها رشد نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا، روز گذشته بسیاری از گروه‌های کالایی با افت قیمت‌های پایه روبه‌رو شدند که نشانه مهمی از پتانسیل تغییر فاز در این بازار است.

این روند کلی نشان می‌دهد که هفته پایانی سال‌جاری زمانی برای تغییر فاز فنی و روانی بازارها بوده و بسیاری از ذهنیت‌ها را تغییر خواهد داد که یک شرایط جدید را به ارمغان می‌آورد.

اینکه بعد از مدت‌ها رشد قیمت‌های پایه؛ وارد فاز نزولی شده‌ایم به این معنی است که اهالی بازار خود را برای یک فاز جدید آماده خواهند کرد که یکی از خروجی‌های آن احتمالا عقبگرد محسوس تقاضا باشد که برای هفته پایانی سال و روزهای ابتدایی سال آینده این وضعیت را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر هفته پایانی اسفند ماه و حتی ۳ هفته آغازین فروردین‌ماه زمانی برای توقف یا کاهش محسوس فعالیت‌ها بود که بدون احتساب اثر نوسان قیمت‌های پایه نیز یک وضعیت کاهشی در حجم معاملات توجیه‌پذیر بوده است. در هر حال اوضاع باز‌هم پیچیده شده ولی ذات کاهش قیمت‌ها یک سیگنال مثبت برای تولیدکننده است که می‌تواند اندکی از ریسک رشد مستمر بهای مواد‌اولیه فاصله بگیرد.

در قیمت‌های پایه اعلامی روز گذشته نرخ مورد محاسبه ارز نیمایی با ۳۳/ ۲ درصد افت همراه شده که مهم‌ترین اهرم کاهشی در نرخ‌های اعلامی بوده است‌ اما قیمت‌های اعلامی پلیمرها نشان می‌دهد که افت قیمت‌ها کمتر از کاهش بهای ارز بوده و به معنی آن است که جریان عمومی قیمت‌ها در بازارهای جهانی هنوز افزایشی است ولی شتاب چندانی ندارد. اینکه بعد از رشد قیمت‌های شدید، شاهد کاهش شدید شتاب رشد نرخ هستیم به این معنی است که گویی بازارهای جهانی هم تمایل به رشد نرخ‌های قبلی را از دست داده و تمایل به تعدیل و شاید تثبیت نرخ پیدا کرده‌اند.

به عبارت ساده‌تر شاید بهتر باشد بازارهای جهانی با یک فاز تعدیل همراه شود تا نرخ‌های فعلی تثبیت‌شده و مورد توجه عامه قرار بگیرد تا بعد از عادت‌کردن بازارها به نرخ‌های موجود، فضا برای یک گام افزایشی جدید فراهم شود. البته این روند به معنی آن است که فضا برای استمرار کاهش قیمت‌ها فراهم شود ولی به کاهش مستمر بهای نیمایی ارز هم نیاز خواهد داشت.

البته بهای نیمایی ارز همچنان روند نزولی دارد و همین داده را باید بسیار مهم ارزیابی کرد که امکان استمرار روند نزولی بهای هفتگی ارز نیمایی را دربر خواهد داشت.

در آخرین نرخ‌های اعلامی در سامانه نیما متوسط ماهانه بهای ارز بیشتر از قیمت‌های هفتگی است و نرخ‌های هفتگی هم بالاتر از قیمت‌های روزانه است، بنابراین همین سیگنال به معنی احتمال استمرار افت بهای نیمایی ارز در نرخ‌های پایه مورد محاسبه در بازار محصولات پتروشیمی خواهد بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت