انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

توسعه آبیاری نوین، راهکار پایداری کشاورزی درگناوه

آب به عنوان منشا حیات و زیربنای رشد توسعه به رغم ارزش و اهمیتی که دارد، نباید بیهوده مصرف شود و باید از این نعمت الهی از جمله در کشاورزی که مصرف بالایی دارد، استفاده صحیح شود.

فرهنگ سازی مصرف بهینه آب یکی از ارکان اصلی جلوگیری از هدر رفت این نعمت الهی در بخش کشاورزی است که در تحقق آن گرایش به روش‌های آبیاری نوین منجر به کاهش مصرف و افزایش راندمان آب می‌شود، طوریکه به گفته کارشناسان در شیوه‌های سنتی راندمان آبیاری ۳۰ درصد خواهد بود اما در روش‌های نوین به ۹۵ درصد افزایش می‌یابد.

باتوجه به خشکسالی‌های چندسال اخیر در مناطقی نظیر استان کم آب بوشهر و برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی بویژه  در بخش کشاورزی که منجر به کاهش ذخایر آبی و ایجاد مشکلات جدی از جمله کاهش آبدهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها و شور شدن آب‌های زیرزمینی در بخش‌های زیادی شده‌است، در شرایط کنونی بهترین راهکار ممکن برای ادامه روند کشاورزی استفاده از سیستم آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار در مقابل گرما و خشکسالی است.

به همین دلیل در هشت سال اخیر دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به توسعه روش‌های آبیاری نوین در سطح کشور داشته‌است، طوریکه در این ارتباط کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با کارمزد پایین در اختیار کشاورزان قرار داده‌است.

شهرستان گناوه از نقاط گرمسیری و کم آب کشور که در ۲ دهه اخیر تحت تاثیر خشکسالی‌های متوالی و طولانی مدت به شدت با کم آبی و فرسایش و نابودی زمین‌های حاصلخیز روبرو شد و مسئولان مربوطه برای نجات کشاورزی این منطقه، تغییر شیوه کشت و استفاده از آبیاری نوین را در دستور کار قرار دادند که در این ارتباط از سال ۹۲ تاکنون با اعطای وام‌های بلاعوض انگیزه کشاورزان برای مشارکت در این زمینه دوچندان شده‌است.

طوریکه اجرای آبیاری نوین با کمک‌های بلاعوض دولت در شهرستان گناوه با ۷۵ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی رونق مضاعفی گرفته است زیرا ۸۵ درصد هزینه اجرای شبکه‌های آبیاری نوین بصورت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان اعطا می‌شود.

کارشناس آب و خاک جهادکشاورزی گناوه گفت: تنها راه گذر از بحران کم آبی در این منطقه، گسترش سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع است که دولت در این ارتباط با اعطای وام های بلاعوض از کشاورزان بخوبی حمایت و پشتیبانی کرده‌است.

علی رنجبر افزود: با اختصاص کمک‌های بلاعوض دولت در هشت سال اخیر علاوه بر اینکه گام‌های مثبتی در راستای صرفه جویی مصرف و افزایش راندمان آب و تولید محصولات کشاورزی این شهرستان  برداشته شده‌است، انگیزه کشاورزان را دوچندان کرده‌است.

وی اظهارداشت: آبیاری‌های نوین به شکل تحت فشار به ۲ روش آبیاری قطره‌ای (موضعی) و بارانی انجام می‌شود که در این شهرستان به خاطر وضعیت کم آبی بیشتر از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.

این کارشناس گفت: افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب، کاهش علف‌های هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره‌وری و امکان همزمان آبیاری و کود دهی از مزایای آبیاری قطره‌ای است.

وی ادامه داد: در آبیاری تحت فشار قطره‌ای نیازی به تسطیح زمین نیست و  ۹۵ درصد آب از زمانی که از منابع ذخیره وارد شبکه می‌شود بدون هدررفتی به پای بوته گیاه می‌رسد اما در روش آبیاری سنتی، آب از منبع تغذیه به نهرهای خاکی وارد و روی سطح زمین پخش می‌شود تا به‌تدریج به ریشه گیاه برسد که به علت نبود کنترل و مدیریت مصرف آب بخش زیادی از آن هدر می‌رود.

مدیر جهادکشاورزی گناوه  یکی از راه‌های کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی استفاده از روش آبیاری تحت فشار و پرهیز از آبیاری سنتی دانست و گفت:عمده کشاورزان این منطقه پیش از اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، به صورت سنتی و سطحی اقدام به آبیاری اراضی کشاورزی می‌کردند که راندمان آب  ۳۰ درصد بود اما با روش نوین این میزان ۹۵ درصد برآورد می‌شود.

عباس تخم افشان اظهارداشت: افزایش تولید، صرفه جویی در نهاده های کشاورزی، آبیاری یکنواخت در سراسر طول ردیف‌های کشت حتی در زمین‌های غیر همسطح و  کاهش علف‌های هرز  از مهم ترین مزیت‌های آبیاری قطره‌ای است.
وی اظهارداشت: با حمایت و پشتیبانی دولت از طریق کمک بلاعوض ازسال ۱۳۹۲ تاکنون، گرایش کشاورزان منطقه به کشت آبیاری تحت فشار روند فزاینده‌ای یافته است، طوریکه در این مدت ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض به کشاورزان گناوه برای اجرای روش آبیاری قطره‌ای پرداخت کرده است که در سطح ۱۴۹ هکتار مساحت اجرایی شده‌است.

مدیرجهادکشاورزی گناوه افزود: در زمان حاضر کمک بلاعوض دولتی به ازای هرهکتار اجرای آبیاری تحت فشار قطره ای معادل ۲۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال درنظر گرفته شده‌است.

وی اظهارکرد: استفاده کشاورزان این منطقه از روش آبیاری قطره‌ای باعث افزایش ۱۰۰ درصدی محصولات تولیدی در این منطقه شده‌است.

 

منبع : ایرنا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت