داشتن ویژگیهای شخصی به بهتر شدن شما و تفکرات شما با دیگران کمک خواهد کرد و از شما یک مدیر خوب میسازد که افراد برای او ارزش زیادی قائل هستند و از اینکه از او پیروی کنند راضی میباشند.
خودانگیزی در یک مدیر موفق
در صورتی که یک مدیر خوب خودانگیزی نداشته باشد، نمیتواند در دیگران ایجاد انگیزه کند. خودانگیزی یا توانایی انگیزه دادن به خود و به عهده گرفتن مسئولیتها، از خصوصیات شخصی یک مدیر خوب و موفق است.
صداقت در مدیر موفق
کارکنان به مدیر خوب و موفق اعتماد میکنند، زیرا صداقت او را قبول دارند. مدیر موفق میتواند از حق کارکنان خود دفاع نماید، از مقررات امتناع نمیکند، به حرفهای خود پایبند است و صداقت در مسیر او کاملا آشکار است.
قابلیت اعتماد به مدیر خوب
یک مدیر خوب باید قابل اعتماد باشد و مسئولان و کارکنان او بتوانند به او در همه جوانب اعتماد کنند.
خوش بینی
آیا شما با امید، در انتظار آینده هستید؟ تفکر خوشبینانه یک مدیر انگیزه کارکنان او را افزایش میدهد. همچنین الهام بخش آنها میشود و موجب میگردد تا از انجام کارهای خود لذت ببرند.
اعتماد به نفس در مدیر موفق
شما باید قادر باشید تا با اعتماد به نفس تصمیمات خود را بگیرید و درستی آنها را به دیگران نشان دهید. اعتماد به نفس شما به سود افراد شما میباشد و این تفکرات به آنها انتقال داده میشود.
آرامش
یک مدیر موفق در مقابله با سختیها امید خود را از دست نمیدهد و توانایی آرام ماندن در اوضاع بحرانی و انجام کارهای لازم از ویژگیهای اوست.
انعطاف پذیری در یک مدیر موفق
مقدار خاصی از انعطاف پذیری برای تطبیق دادن با زمانهای مختلف، از الزامات یک مدیر خوب است.
ویژگیهای کاری یک مدیر خوب و موفق
برای یک مدیر موفق، برخورداری از هوش موردی بسیار مهم است. شاید لازم نباشد مقدار هوش یک مدیر به میزان هوش یک معاملهگر مجرب باشد، اما دانستن روشها و اصول مهم کاری برای او سودمند است.
دانش صنعت مدیر موفق
شما از صنعتی که در آن فعالیت دارید چقدر اطلاعات دارید؟ برای اینکه بتوانید جوابگوی سوالات باشید و کارهای خود را به نحو احسن انجام دهید باید دانش صنعت را فرا گرفته باشید. شاید کارگران نیازمند این دانش نباشند، اما یک مدیر خوب و موفق، باید مقدار زیادی از این دانش را فرا گرفته باشد.
آشنایی با زمان واگذاری
یک مدیر خوب میداند که میتواند بعضی از مسئولیتهای خود را به دیگران بسپارد. همینطور میداند که چه افرادی توانایی انجام درست آن مسئولیتها را دارند و در این مسیر از آنها کمکهای بسیاری میگیرد.
رویکرد سازمانی
برای اینکه مدیر خوب و موفقی باشید باید عملکرد سازمانی را سرمشق کار خود بگذارید. فرایند توسعه پروژهها، کارکنان و مسئولیتهای آنها را پیگیری کنید تا در اطلاع از کارهایی که باید به آنها پرداخته شوند قرار بگیرند.
مدیریت مقدماتی مالی
با موضوعات مقدماتی مالی آگاهی داشته باشید تا بدانید که به چه صورت مسائل مالی مرتبط با پروژهها را رهبری کنید.
سلسله مراتب کاری
شما باید از سلسله مراتب کاری خود آگاهی داشته باشید و از آن تبعیت کنید. حتما مسئولیتهای خود را به درستی درک کنید و بدانید که گزارش کار خود را باید به چه فردی بدهید. همینطور باید از شیوه تاثیر سازمان بر کارکنان خود شناخت داشته باشید.
مفاهیم حقوقی
نیازی نیست تا متخصص مسائل حقوقی باشید، اما باید مفاهیم حقوقی در زمینههای اذیتهای جنسی، شیوههای صحیح استخدام و اخراج کارکنان، محرمانه بودن و موضوعات دیگر را بلد باشید.
۱۵ توانایی مهم که مدیران باید آنها را کسب کنند
ویژگیهای ارتباطی
یک مدیر خوب و موفق باید بتواند به صورت موثری با دیگران ارتباط برقرار کند. شاید از خصوصیات متفاوتی که به ارتباطات مربوط میشود متعجب شوید. حتما مهارتهای خود را برای ارتباط گرفتن تقویت کنید. اگر میخواهید هم زمان با انجام دادن مسئولیتهای مدیریتی خود، به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید، تلاش کنید خصوصیات زیر را داشته باشید.
ارتباطات نوشتاری
باید بتوانید به صورت ایمیل، یادداشت و پیام تشکر، به صورت تاثیرگذاری با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. شیوه نگارش یک مدیر خوب باید حرفهای و بدون داشتن اشتباهات دستوری باشد.
سخنرانی خوب مدیر موفق
سخنرانی کردن، اعلام خبرهای مهم و بیان با دقتِ ایدهها و تفکرات در مذاکرات با کارگران از خصوصیات یک مدیر خوب است.
بازخورد سازنده
مطرح کردن بازخوردهای سازنده و سودمند از خصوصیات دیگر یک مدیر خوب و موفق است.
گوش دادن فعال
یکی از پر اهمیت ترین مهارتهای ارتباطی، گوش دادن است. حتما به صحبتهای کارمندان، مسئولان و مشتریان خود به صورت فعال گوش فرا دهید.
قاطعیت در مدیر موفق
زمانِ دادن دستورالعملها، در مورد کاری که باید صورت پذیرد و نتیجهای که میخواهید حاصل شود، قاطعیت داشته باشید.
آمادگی برای سخنرانی
از قبل به متن سخنرانی خود فکر کنید و آن را آماده نمایید تا سخنرانی واضح و دقیقی داشته باشید.
خدمات مشتری
خدمات مشتری یک خصوصیت رابطهای است. در صورتی که میخواهید مدیر خوبی باشید، باید بتوانید با مشتریان خود ارتباط خوبی داشته باشید. تلاش کنید آنها را درک کنید و خودتان را به جای آنها قرار دهید.
میانجی
آیا میدانید چگونه باید صلح ایجاد کنید؟ به طور معمول یک مدیر موفق در جایگاههایی قرار میگیرد که به وسیله آنها باید بین کارکنان، یک کارمند و مشتری یا بین یک فرد ارشد شرکت و یک کارمند، تحت عنوان میانجی کار کند. این خصوصیت را در خودتان قوی کنید و روشهای حل اختلاف را فرا بگیرید تا مدیر خوب و موفقی باشید.
عضو تیم
آیا شما عضوی از یک گروه هستید؟ اگر تمایل دارید تا مدیر خوب و موفقی باشید، باید بتوانید تحت عنوان عضوی از یک گروه، بخواهید با دیگران کار کنید و مسئولیتهای خود را انجام دهید.
احترام
در صورتی که میخواهید به عنوان یک مدیر خوب، شما را محترم بدانند، باید با دیگران با احترام برخورد کنید. این کار به شما بستگی دارد که الگوی این رفتار برای افراد دیگر باشید.
همکاری
شما باید بتوانید با گروه خود همفکری برقرار کنید و بدانید که نظرات و شخصیتها را چگونه با هم ترکیب کنید.
ارزش قائل شدن برای دیگران
یک مدیر خوب و موفق کاری میکند که کارکنان او احساس ارزشمند بودن داشته باشند. کارکنان نیاز دارند تا از طرف مدیر، کمکهای آنها تایید شود تا احساس مفید بودن برای سازمان خود داشته باشند.
۱۵ توانایی مهم که مدیران باید آنها را کسب کنند
مدیریت کردن مهارتی آموختنی است.
مدیریت کردن مهارتی آموختنی است. میتوانید هر روز یکی از این ده روش را برای بهبود مهارتهای خود انتخاب کنید و روی آن کار کنید و سپس سراغ روش بعدی بروید. شما با در نظر گرفتن این روشها مدیر بهتری خواهید بود و دیگران هم متوجه مهارت شما خواهند شد.
با آنچه که دارید کار کنید:
به عنوان یک مدیر شما به اندازه افراد تیم خوب هستید. در اکثر موارد شما انتخاب نمیکنید که چه کسی برای شما کار کند. ممکن است افراد تیم مطابق با خواستهها و استانداردهای شما عمل نکنند، اما آنها به دلایلی استخدام شدهاند و آنها معرف شما هستند.
با همهی افراد خود کار کنید تا حوزههایی را که نیاز به پیشرفت دارند شناسایی کنید. هنگامی که سطوحی را که افراد باید روی آن تمرکز کنند مشخص کردید، یک سری اهداف مشخص را ایجاد کنید تا حین کار برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنند.
به تیم خود انگیزه دهید:
یک ویژگی مطلوب برای یک مدیر داشتن انگیزه است. اگر شما با انگیزه باشید، تیم شما شانس بهتری برای انگیزه گرفتن، ایجاد ایدههای بهتر و کارهایی که شما به آنها میدهید، دارد.
برای اعضای تیم اعتقاد داشتن به کاری که انجام میدهند مهم است. برای همراه کردن تیم خود به انجام یک کار باید اعتقاد و موافقت داشتن به انجام آن کار را نیز به خوبی ایجاد کنید. رهبری که انگیزه و اعتقاد به کاری را که انجام میدهد به خوبی به تصویر نمیکشد، نتایج بدی به دست میآورد.
تیم خود را بسازید:
ایجاد انگیزه فردی در اعضای تیم برای رسیدن به موفقیت کافی نیست آنها برای تحقق هدف گروه باید به عنوان یک تیم همکاری کنند. اگر اعضای تیم بتوانند جداگانه کارها را به انجام برسانند، نیازی به مدیریت شما نیست. مهارتهای خود را برای ساختن یک تیم توسعه دهید و سپس هر روز به روزی که به عنوان یک تیم موفق میشوید یا شکست میخورید نزدیکتر شوید.
رهبر باشید:
شما بهترین تیم را با بهترین کارمندان موجود ساختهاید. به آنها برای بهترین عملکردشان در تیم انگیزه دادهاید. چه چیزی را جا انداختهاید؟ ایجاد انگیزه برای تیم بدون مشخص کردن مسیر از جانب شما بیفایده است. شما باید انگیزه ایجاد شده برای کار را به سمت هدف هدایت کنید و تیم را به سمت آن سوق دهید. این توانایی هدایت دیگران است که در واقع مدیر را از تیم جدا میکند.
دارای قدرت انتقال باشید:
توانایی برقراری ارتباط و قدرت انتقال ممکن است مهترین مهارت یک مدیر باشد. اگر نتوانید دیدگاه خود را به خوبی منتقل کنید نمیتوانید یک مدیر خوب باشید. اگر مخاطبان شما نتوانند آنچه را که میخواهید بفهمند، نمیتوانید به آنها انگیزه بدهید. مهارتهای ارتباطی میتوانند از طریق تمرین بهبود پیدا کنند. برای دستیابی به نکات مورد نظر خود، قبل از موعد آنها را آماده کرده و با صدای بلند تمرین کنید.
نظارت بر امور مالی:
بیشتر مدیران پذیرفتهاند که به شرکت کمک کنند تا بصورت مستقیم یا غیر مستقیم کسب درآمد کند. این یعنی پولی که به شرکت وارد میشود باید بیشتر از پولی باشد که از آن خارج میشود. بسته به عملکرد شما در سازمان ممکن است تاثیر این کار در یک سطح بیشتر از سطح دیگر باشد، اما شما باید هر دو را به خوبی درک کنید.
شما میتوانید با درک کردن نحوهی مدیریت پول شرکت، به شرکت، کارمندان و خودتان کمک کنید. این آگاهی میتواند شامل بخشی از بودجه شما یا تحقیق در مورد راههای ذخیره پول در شرکت در بخش شما باشد.
کنترل کردن زمان:
زمان یکی از موارد مهمی است که احتمالا کمتر از پول در هنگام کار خواهید داشت یا بعبارتی وقت طلا است. هر چه در مدیریت زمان بهتر باشید به عنوان یک مدیر تاثیرگذارتر خواهید بود. به طور خلاصه مدیریت زمان برنامهای است که شما و تیم خود میزان زمانی را که برای انجام یک کار در نظر میگیرد طبق آن میسنجید و عمل میکنید. یکبار برنامهریزی کنید و سپس به آن بچسبید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
خودتان را بهبود ببخشید:
آنقدر روی افراد تیم تمرکز نکنید که خودتان را فراموش کنید. سطوحی که باید روی آن کار کنید و بهبود ببخشید را پیدا کنید. جلسات منظم با رئيس خود، برقراری ارتباط با همکاران خود در مورد کارهایی که میتوانید انجام دهید یا تحقیق در مورد تکنیکهای رهبری و کارهای دیگری که دوست دارید انجام بدهید از سری ایدههایی برای شناسایی نقاط ضعف شما هستند.
مدیریت اخلاقی را تمرین کنید:
رسواییهای اخلاقی در نیم قرن اخیر موجب شده است تا اهمیت رفتار اخلاقی در تجارت مطرح شود. سعی کنید با اخلاق باشید و انتظار داشته باشید که اعضای تیم شما هم به اصول اخلاقی پایبند باشند. ممکن است شما مجبور به رعایت رفتار اخلاقی و حرفهای باشید و در بعضی موارد اقدامات غیراخلاقی را گزارش دهید.
زمان بازتاب را بگیرید:
یکی از کلیدهای رهبری موثر و مدیریت کنار گذاشتن زمانی برای تامل است. هنگامیکه شما صدا را کم میکنید و فکر میکنید بهجای اینکه مستقیما عمل کنید، قادر خواهید بود که خودتان را آرام کنید و بهترین گزینهها و کارهایی را ایجاد کنید که با بهترین وجه شرایط شما روبرو شود. زمان بگذارید تا تامل کنید و اقدامات، واکنشها و مراحل بعدی خود را در نظر بگیرید.