انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

در ماه گذشته میلادی، متوسط قیمت محصولات پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری این محصولات، 5/ 2 درصد معادل ۲۰ دلار افزایش یافت. در ماه نوامبر متوسط قیمت هفت محصول اصلی پتروشیمی یعنی بنزن، اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن، پلی پروپیلن، پارازایلین و تولوئن، ۸۰۵ دلار در هر تن بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکننده های لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در ماه گذشته میلادی، متوسط قیمت محصولات پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری این محصولات، 5/ 2 درصد معادل ۲۰ دلار افزایش یافت. در ماه نوامبر متوسط قیمت هفت محصول اصلی پتروشیمی یعنی بنزن، اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن، پلی پروپیلن، پارازایلین و تولوئن، ۸۰۵ دلار در هر تن بود. همچنین قیمت‌ها در پایان ماه نسبت به پایان ماه اکتبر 2/ 2 درصد رشد کرد و این دومین ماهی بود که در آن قیمت‌های پایان ماه نسبت به پایان ماه قبل افزایش یافت.

 

 

 

در ماه گذشته میلادی قیمت اتیلن و بنزن حدود 7 درصد افزایش یافت. در مورد اتیلن، کاهش عرضه سبب رشد قیمت‌ها شد و در مورد بنزن، رشد تقاضا به‌ویژه در اروپا عامل افزایش قیمت‌ها بود. در ماه نوامبر قیمت نفت و نفتا به ترتیب 8 درصد و یک درصد کاهش یافت، اما این کاهش سبب افول قیمت‌ها نشد زیرا بر تقاضا برای محصولات یاد شده افزود. درباره تداوم این روند تردیدهایی وجود دارد.

 

اولفین‌ها

در ماه گذشته میلادی قیمت اولفین‌ها رشد کرد. قیمت اتیلن و پروپیلن به ترتیب با 7 درصد یا 52 دلار و 3 درصد معادل 14 دلار رشد به 819 دلار و 548 دلار در هر تن رسید. قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن که پلاستیک‌های تولید شده از اتیلن و پروپیلن هستند، در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه اکتبر کاهش یافت. قیمت جهانی پلی اتیلن با 5/ 0‌درصد کاهش به 1247 دلار و قیمت پلی پروپیلن با یک درصد کاهش به 1105 دلار در هر تن رسید.

 

محصولات آروماتیک

در ماه نوامبر قیمت محصولات آروماتیک روند یکنواختی را طی نکرد. برای مثال، قیمت بنزن با 7 درصد رشد به 653 دلار در هر تن رسید درحالی‌که قیمت تولوئن با 3/ 1 درصد کاهش معادل 8 دلار، به 613 دلار در هر تن رسید. همچنین قیمت پارازایلین ماه پیش با 3/ 2 درصد کاهش، معادل 18 دلار، در سطح 755 دلار قرار گرفت.

 

در ماه گذشته میلادی قیمت محصولات پتروشیمی مانند شاخص‌های مالی روند یکنواختی را طی نکردند. در ماه گذشته، شاخص متوسط صنعتی داوجونز 3/ 1 درصد افزایش یافت درحالی‌که شاخص بورس لندن تغییری نداشت و شاخص نیکی 225 بورس ژاپن 5/ 3 درصد رشد کرد. در ماه‌های اخیر قیمت محصولات اصلی پتروشیمی در مجموع کاهش یافته‌اند و این کاهش حاصل افول قیمت نفت و نیز ضعف اقتصاد جهان است که از تقاضا برای این محصولات می‌کاهد.

 

بخش تولید کارخانه‌ای در آمریکا و چین رونق قابل ملاحظه‌ای ندارد و همین امر سبب شده مصرف محصولات پتروشیمی کاهش یابد. تحلیلگران معتقدند ضعف اقتصاد جهان در سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد و این عاملی برای پایین باقی ماندن قیمت مواد خام از جمله محصولات پتروشیمی است. همچنین پیش‌بینی‌ها درباره قیمت نفت امیدبخش نیست، زیرا بازار با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است.

 

مازاد عرضه نسبت به تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی بیش از یک میلیون بشکه خواهد بود. اگر اوپک تغییری در سقف تولید خود ندهد و وضعیت اقتصاد جهان به همین شکل کنونی باقی بماند، قیمت نفت در محدوده کنونی نوسان خواهد کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت