انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

صادرات 90 درصد تولیدات پتروشیمی مهاباد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه امسال 90 درصد محصولات تولیدی این پتروشیمی صادر شده است، گفت: ایجاد صنایع پائین دستی ارزش صادرات پتروشیمی را 10 برابر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از ایرنا، محسن مجیدی اظهار کرد: بر این اساس توسعه صادرات باید از خام فروشی به طرف تولید در صنایع پائین دستی و افزایش ارزش افزوده پیش رود تا ارزش صادرات کشور چندین برابر شده و در رونق اقتصادی و صنعتی کشور نقش بیشتری را ایفا کند. 

 

وی با اشاره به تولید 80 هزار تن پلی اتیلن و سه هزار و 500 تن ‘بوتن یک’ در پتروشیمی مهاباد، بیان کرد: 71 هزار و 500 تن از این تولیدات صادر شده و افزون بر 11 هزار تن به مصرف داخلی از جمله در صنایع پلاستیکی ایران رسیده است که با این وجود با ایجاد صنایع پائین دستی می توان با حفظ منابع و ثروت طبیعی کشور صاحب سود صادراتی بیشتری شد. 

 

مجیدی با اشاره به اینکه در پتروشیمی مهاباد 2 محصول پلی اتیلن سبک و سنگین تولید می شود و قابلیت تنوع تا 300 گرید در پلی اتیلن خطی سبک و سنگین وجود دارد، گفت: امسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی مهاباد چین بوده که در واقع نقش واسط را داشته اما در چند ماه گذشته و پس از توافق برجام با کشورهایی مثل آلمان نیز مبادلات صادراتی داشته ایم و کشورهایی همچون ایتالیا نیز ابراز تمایل به برقراری مبادلات تجاری و صادراتی با پتروشیمی مهاباد از خود نشان داده اند. 

 

وی همچنین ارزش صادرات پتروشیمی مهاباد را امسال حدود 85 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این تولیدات بیشتر به کشور چین صادر شده و در مواردی به کشورهای آلمان، ترکیه، ازبکستان و هندوستان هم صادرات انجام شده است. 

 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد همچنین با تاکید بر اینکه صنایع پائین دستی کاربردهای فراوانی در صنایع پزشکی، کشاورزی، لوازم خانگی و صنایع پلاستیکی دارد، گفت: با کاهش صادرات مواد خام و افزایش تولید و صادرات و توسعه صنایع پائین دستی علاوه بر قطع وابستگی در بخش های مختلف و رفع نیازهای داخلی، تولیدات و صادرات کشور بیشتر بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری منطبق خواهد شد.

 

مجیدی با بیان اینکه ایجاد صنایع پایین دستی می تواند سه تا چهار هزار شغل در منطقه ایجاد کند، اظهار کرد: اهمیت دادن به تولید داخلی و بسترسازی برای تحقق این موضوع با بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای امکان تحقق این هدف را ممکن می کند. 

 

مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یک هزار و ‎ 600کیلومتر ساخته شده است.

 

اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می دهد، از عسلویه به این مجتمع منتقل و تزریق می شود.

 

در مسیر این خط انتقال 6 واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندواب و سنندج ساخته شده و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای پتروشیمی است.

 

این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 88 آغاز شده، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه ساخته شده است. 

 

مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

 

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از کاویان عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.

 

این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود برای یکهزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.

 

شهرستان مهاباد با بیش از 215 هزار نفر جمعیت در 125 کیلومتری جنوب ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت