انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

عزم شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تجمیع فعالیتهای بازرگانی جزم شد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از عزم جدی خود برای تجمیع فعالیتهای بازرگارنی به منظور کاهش رقابت منفی در صنعت پتروشیمی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری صداو سیما ؛ مرضیه شاهدایی در حاشیه آخرین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت در جمع خبرنگاران با بیان این که هم اکنون میان شرکت های پتروشیمی برای فروش محصولات خود در بازارهای هند، چین و ترکیه رقابت است، گفت: می خواهیم با تجمیع فعالیتهای بازرگانی در صنعت پتروشیمی در منطقه، در حوزه قیمت گذاری و سیاست گذاری حرف نخست را بزنیم.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وظیفه برنامه ریزی کلان و نظارت بر تحقق یافتن طرحهای پتروشیمی را برعهده دارد، هم اکنون از ظرفیت 60 میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 46,3 میلیون تن، تولید می شود که این مقدار تولید نسبت به مدت مشابه پارسال چهار درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال 94 بیش از 14 میلیارد دلار محصول پتروشیمی در ایران تولید شده از این مقدار چهار میلیارد دلار آن صادر شده است.

وی با بیان این که امسال از 55 طرح نیمه کار صنعت پتروشیمی 10 طرح به بهره برداری می رسد، گفت: با بهره برداری از این طرحها هشت میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشمیی ایران افزوده می شود.

شاهدایی با بیان این که سرمایه گذاری اولیه برای 55 طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی ایران 41 میلیارد دلار بوده است، گفت: هم اکنون برای تکمیل این طرحها نیاز به 27 میلیارد دلار سرمایه گذاری است از این رو یکی از برنامه های اصلی ما، جذب سرمایه خارجی در سال 95 است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تعریف 28 طرح جدید در این صنعت خبر داد و گفت: این طرحها به طور معمول طرحهای اوره ،آمونیاک و همچنین جی تی پی است که به 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد.

شاهدایی توسعه زیرساختها و انتقال فناوری روز دنیا را از دیگر برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عنوان کرد و گفت: شروط ما برای سرمایه گذاری خارجی داشتن شریک خارجی و انتقال فناوری است.

و از دیگر اولویتهای صنعت پتروشیمی را تجاری سازی فناوریهای به دست آمده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه کاتالیستها و فرآیندهای تولید همچون آمونیاک، پلی اتیلن سنگین، رفورمینگ خشک و فرآیندهای متنول و پی وی ام دانست و گفت: هم اکنون مجوزهای لازم برای ساخت نخستین واحد تبدیل متانول به پروپیلن در حال نهایی شدن است.

شاهدایی با بیان این که در نمایشگاه بین المللی بیست و یکم صنعت نفت، مذاکرات زیادی با شرکتهای خارجی صورت گرفت، گفت: با اجرایی شدن برجام، تا کنون شرکتهای بزرگ دنیا در حوزه صنعت پتروشیمی با ان.پی.سی داشته اند که از نمونه های این شرکتها می توان به باسف آلمان و توتال اشاره کرد؛ وانگهی ما به عنوان بخش حاکمیتی همه تلاش خود را انجام می دهیم تا مشکلی در زمینه خوراک و زمین برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد نشود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ضمانت سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی گفت: ان پی سی می تواند به اندازه سهامی که در شرکتهای خصوصی پتروشیمی دارد، ضمانت سرمایه گذاری انجام دهد؛ به عبارتی دیگر اگر شرکتهای خارجی با شرکتهایی که ما سهامدار آنها هستیم، مشارکتی داشته باشند می توانند روی ضمانت ما به اندازه سهاممان حساب کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: هم اکنون فعالیتهایی در دولت برای تنظیم کردن فرآیندهایی برای ضمانت لازم به شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در حال انجام است.

شاهدایی با اشاره به علاقه شرکت توتال فرانسه برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی صنعت نفت ایران گفت: هم اکنون تفاهمنامه ای میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و این شرکت امضا شده و مذاکرات برای همکاری ادامه دارد.

وی به علاقمندی شرکتهای هندی برای ایجاد واحدهای اوره و آمونیاک در منطقه چابهار اشاره کرد و گفت: وزارت نفت، قول تامین خوراک به هندیها را داده است اما آنها هنوز شریک ایرانی خود را انتخاب نکرده اند؛ ضمن آن که نرخ خوراکی که ایران به آنها پیشنهاد داده همان نرخی است که به شرکتهای خارجی داده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که با اجرایی شدن برجام، وضع صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: تاکنون صادرات پتروشیمی ایران 26 درصد نسبت به پیش از اجرایی شدن برجام افزایش یافته است.

شاهدایی با تاکید بر این که پیش از اجرای خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی، اجماع خوبی از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی برای فروش محصولات پتروشیمی به خارج از کشور وجود داشت، گفت: با اجرای خصوصی سازی هم اکنون هر شرکتی در صنعت پتروشیمی به صورت جداگانه اقدام به فروش محصول می کند که متاسفانه این موضوع سبب شده است ما شاهد رقابت منفی در برخی بازارها همچون چین، هند و ترکیه باشیم.

وی با تاکید بر این که ان پی سی نقشی در تعیین خوراک مایع و گاز واحدهای پتروشیمی ندارد، گفت: ما مشکلات و مسائل موجود صنعت پتروشیمی در این زمینه را به جلسه های تعیین قیمت خوراک منتقل می کنیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت