انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

فراز و فرود الفین‌سازها در فروردین

محصولات در گروه پتروشیمی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که الفین یکی از مهم‌ترین دسته‌ها به‌حساب می‌آید. این گروه عمدتا شامل سوخت‌های گازی مثل اتان و پروپان است. شاید بتوان اتیلن را مهم‌ترین عضو خانواده اُلفین‌ها دانست. در این گزارش به بررسی عملکرد فروردین‌ماه دو شرکت بزرگ تولید‌کننده این دسته از محصولات می‌پردازیم.

مارون

درآمد شرکت پتروشیمی‌مارون که بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده اتیلن در بازار سرمایه است،‌ در فروردین ماه سال‌جاری مبلغ ۲ هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان ثبت شده است. درآمد شرکت در مقایسه با اسفندماه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرد. در بین تولیدات،‌ اتیلن بیشترین درآمد شرکت را با ۳۲ درصد به خود اختصاص داده است. پتروشیمی مارون در کل فروردین ماه ۳۹۶ هزار و ۳۳۶ تن محصول تولید کرده که از این میزان موفق به فروش ۱۶۳ هزار و ۷۰۳ تن شده است. میانگین فروش داخلی محصولات در فروردین‌ماه به ازای هر تن ۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ثبت شده است. این عدد برای فروش صادراتی ۲۳ میلیون تومان برای هر تن بود. بیشترین نرخ فروش محصول در فروش داخلی برای پلی‌اتیلن سنگین و برای فروش صادراتی،‌ محصول پلی‌پروپیلن حساب شده است. نرخ فروش شرکت در فروردین ماه نسبت به اسفند افت ۶ درصدی داشته اما نسبت به متوسط سال گذشته، با رشد ۵۵‌درصدی همراه بوده است. میزان فروش «مارون» در مقایسه با اسفند‌ ۲۹ هزار تن که معادل ۳۲ درصد است، افزایش داشت. مقایسه فروش شرکت در فروردین ماه ۱۴۰۰ با ماه مشابه در سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۲۶۰‌درصد افزایش یافته است. ۷۰‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی و ۳۰‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی حاصل شده است. این شرکت در پایان سال مالی گذشته ۲۰ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان درآمد ثبت کرد که نسبت به سال مالی ۹۸ رشدی ۷۰درصدی محسوب می‌شود.

جم

پتروشیمی جم که یکی دیگر از تولید‌کنندگان بزرگ اتیلن به‌حساب می‌آید در ماه گذشته درآمدی معادل ۳ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان ثبت کرد. درآمد شرکت در مقایسه با آخرین ماه سال ۹۹ افت یک درصدی داشته است. اتیلن و پروپیلن ۶۰ درصد از درآمد فروش داخلی شرکت را در فروردین ماه به خود اختصاص دادند. در مجموع شرکت در فروردین ماه ۲۴۴ هزار و ۵۵۱ تن محصول تولید کرده که از این میزان موفق به فروش ۱۶۶ هزار و ۳۵ تن محصول شده است. میانگین نرخ فروش داخلی محصولات در فروردین‌ماه ۱۷میلیون و۶۰۰ هزار تومان به ازای هر تن ثبت شد. مقایسه فروش شرکت در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با فروردین‌ سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۲۱۴‌درصد افزایش یافته است. مقدار ۳۵‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۶۵‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. باید به این نکته اشاره کرد که شرکت در مجموع سال گذشته ۲۶‌هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان درآمد ثبت کرد که نسبت به فروش شرکت در سال‌۹۸ رشدی ۹۵‌درصدی محسوب می‌شود.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت