به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ،به بهانه تشکیل کیته بازرگانی انجمن با مهندس مسعودمهدوی مسئول این کمیته گفتگویی در خصوص برنامه هایکمیته بازرگانی انجمن داشته ایم که در ادامه از نظر می گذرانید.
لطفا هدف از تشکیل کمیته بازرگانی انجمن را بیان بفرمایید
باتوجه به سیاستهای بنیادین هیأت مدیره انجمن مبنی بر استفاده از پتانسیل اعضای محترم انجمن ، نسبت به راه اندازی کمیته های تخصصی از جمله کمیته استاندارد ، کمیته فنی ، کمیته آموزش که سابقه خوبی در انجمن دارد و همچنین کمیته شهرستانها به منظور تسریع در پیگیری مطالبات اعضا از طریق نماینده انجمن راه اندازی گردید و جناب آقای مهندس کشتکاران مسئولیت این کمیته را برعهده دارند و در همین راستا مقرر گردید تا کمیته های بازرگانی و حقوقی انجمن نیز تشکیل گردد که کمیته حقوقی هنوز تشکیل نشده است ولیکن تا کنون دوجلسه توسط کمیته بازرگانی برگزار و تصمیمات خوبی در جلسات اتخاذ شده است .
لازم به ذکر می دانم که بگویم ، کمیته بازرگانی تشکیل شده است از اشخاص تصمیم گیرنده در واحدها از قبیل مدیرعامل ، مالک یا رییس هیأت مدیره چرا که تمایل داریم از تجربیات و نقط نظرات همکاران در حوزه مدیریتی ، بهره ببریم.
لطفا برنامه های کمیته بازرگانی انجمن را توضیح دهید؟
همانطور که مستحضرید در صنعت ما تولیدکنندگان بسیاری حضور دارند و از طرفی رقابت ها متاسفانه به شکل ناسالمی دارد پیش می رود و از طرف دیگر تصمیمات یک جانبه دولت در قراردادهای غیر منصفانه ، صدمات زیادی را به چرخه این بخش از صنعت وارد آورده و این نشأت گرفته از همین رقابت های ناسالم است به این معنا که هرچه شرایط از سوی ارگان های دولتی سخت تر می شود ، ما هیچ گونه همبستگی از سوی همکارانمان مشاهده نمی کنیم و بعضا می بینیم که همکاران این شرایط را می پذیرند و حتی شرایط دشوارتری را خودشان اعمال می کنند و به جای اینکه لوله را پس از تولید در محل پروژه تحویل بدهیم ، کار به جایی رسیده که در قراردادها ، چیدمان ، نگهداری ، مراقبت از لوله ها طی یکسال و …به تولیدکننده تحمیل شده است .
از سوی دیگر از موضوع پتروشیمی ها و رصد عرضه های آن ها نباید غافل شد ، در مجموع 12 پتروشیمی در کشور مشغول به فعالیت می باشند و آنچنان با یکدیگر در خصوص عرضه ها هماهنگ هستند و شرایطی را ایجاد کرده اند که در سال گذشته سونامی بزرگی در صنعت لوله های پلی اتیلن اتفاق افتادکه قابل توصیف نیست ، شما میبینید که در برهه هایی عرضه پلی اتیلن سنگین گرید لوله بصورت قطره چکانی انجام شد تا جایی که نسبت به هزار تن مجموع عرضه هفتگی این محصول 40 هزارتن تقاضا در بورس کالا رقم می خورد و خب به تبع آن وقتی که عرضه کم صورت می گیرد با به هم ریختگی تعادل بازار، تولیدکنندگانی که تولید نمی کردند ، پروانه بهره برداری خود را در اختیار بازاری ها قرار میدهند و سهمیه خودرا به نوعی میفروشند و خب شاید بتوان گفت تعداد تولیدکنندگان واقعی در چنین شرایطی از 20 واحد تجاوز نکند و این راهم باید در نظر داشت که اختلاف قیمت بورس کالا و بازار در 20 تن وقتی 200 میلیون تومان باشد برای تولیدکننده ای که از کار دست کشیده ، رقم وسوسه انگیزی است.
ما در سال گذشته شاهد بودیم که پس از بالارفتن سرسام آور قیمت ها ، از انجمن به واحدهای عضو اطلاع رسانی شد که در خرید مواد اولیه دست نگه دارید تا بلکه شرایط به موجود به تعادل نزدیک شود و رقابت نیز از این طریق کاهش یابد ، طبیعتا در این خصوص ما باید با مدیران تصمیم گیرنده می بایست که تعامل داشته باشیم و باید گفت که هدف ما از تشکیل کمیته بازرگانی فرهنگسازی است چراکه ابزار قدرت اجرایی با واحدها در حال حاضر وجود ندارد.
در هفته گذشته شاهد بودیم که دو شرکت برای مواد اولیه شازند که 94019 ریال بود 14000تومان قیمت زدند که خدارا شکر با درایت مدیران بورس کالا آن دونفررا از لیست مشتریان خارج کردند، به هرحال هدف ما رصد کردن این اتفاقات و عرضه هاست که پتروشیمی ها متعهد شدند که هفته 6 الی 7000 تن عرضه کنند و در صورت رعایت نشدن کف عرضه ها از طریق رییس محترم هیأت مدیره انجمن که عضو شورای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی هستند ، می توان که این موضوع را پیگیری کرد و به طور کلی تحلیل های گوناگون در این کارگروه مطرح می گردد و پس از آن توسط اعضای کمیته اعضای محترم کمیته بازرگانی یک تحلیل کلی ارایه و به هیأت مدیره انجمن گزارش داده می شود.
در خصوص رصد کردن مناقصات حوزه لوله و اتصالات پلی اتیلن و قیمت های پیشنهادی نامتعارف در این مناقصات توضیح بفرمایید.
همانطور که مستحضرید مناقصات متعددی در حال برگزاری است و در خلال این مناقصات می بینیم که برخی از همکاران با یک اختلاف قیمت باورنکردنی در حد 2 میلیارد تومان نسبت به قیمت پیشنهادی نفر دوم ، مناقصه را برنده می شود! این در حالی است که بطور مثال آن شخص مواد را با قیمت 10300تومان تهیه می کند و قیمت نهایی خود را 11100 تومان اعلام کرده است و این در شرایطی است که شما مواد را باید نقدی بخرید و پول کرایه حمل آن را نیز بپردازید و بعد از 10 روز که به کارخانه رسید باید تولید شود و بعد بازرسی های لازم انجام شود و بعد از آن محصول را بفرستید برای محل پروژه ، حالا شما توجه داشته باشید که خواب سرمایه شما را اگر یک طرف در نظر بگیریم از طرف دیگری هزینه تولید و نیروی انسانی را نیز در نظربگیرید و هزینه حمل محصول را هم که حدود 600 – 700تومان هست را به سایر هزینه ها اضافه کنید ، این در حالی است که اختلاف قیمت مواد با قیمت اعلامی در مناقصه 700 تومان بوده و این به معنی آن است که هزینه تولید را باید از جیب بپردازید !؟ آن وقت با چه منطقی شما این قیمت را در مناقصه اعلام کردید؟!
یکی از اهداف ما این است که توسط افراد کمیته همانطورکه گفتم همگی از مدیران تصمیم گیرنده واحدها هستند و خود در مناقصات شرکت می کنند ، این قیمت های مشکوک در مناقصات به صورت نامحسوس رصد شود و در کمیته بازرگانی مطرح گردد و آن شخصی که این قیمت نامتعارف را در مناقصات اعلام می کند به کمیته بازرگانی فراخوانده شود و علت آن را خواستار شویم.
اعلام قیمت تمام شده لوله های پلی اتیلن توسط کمیته بازرگانی را تا چه حد موثر می دانید و چالش های پیش روی این موضوع چیست؟
ما سال گذشته این تجربه را داشتیم که قیمت لوله را توسط رسانه های رسمی انجمن اعلام می کردیم ، امسال نیز هرکسی از ما استعلام کند ما به صورت کتبی اعلام می کنیم ولیکن در کمیته بازرگانی و هیأت مدیره انجمن به این نتیجه رسیدیم که قیمت ها را رسما اعلام نکنیم چرا که اینکار یکسری محاسن و معایب دارد ، محاسن آن این است که یک فرهنگسازی در خصوص قیمت ها اتفاق می افتد که حداقل زیر یک قیمت رسمی ، دوستان به مشتریان قیمت اعلام نکنند و در همین راستا یک عددی را نیز بعنوان کارمزد کشف کردیم و آن بهایی است که برای تولیدکننده ای است که قرار است مواد اولیه را نیز تأمین کند و 200 تومان هم هزینه حمل مواد اولیه است به اضافه قیمت مواد اولیه بورس کالا وقتیکه مواداولیه بصورت کامل در بورس کالا عرضه می گردد کمیته بازرگانی با در نظر گرفتن 2500 تومان هزینه تولید و میانگین قیمت بازار و بورس کالا قیمت لوله را اعلام می کند و در مواقعی که در بورس کالا عرضه قطره چکانی صورت می گیرد مجبوریم به قیمت بازار استناد کنیم اما معایب اینکار هم باید گفته شود و آن این است که در خیلی مواقع همکاران که در استان ها مناقصاتی را برنده شدند و قیمت را به دلیل نوسان بازار بالاتر اعلام کرده اند و حالا که شرایط به وضعیت سابق برگشته قیمت ها نیز طبیعتا کاهش پیدا می کنند و وقتی که قیمت پایین تر از سوی انجمن اطلاع رسانی شود امکان دارد که مناقصه را باطل کنند و همکاران از این رو متحمل خسارت شوند از این رو ترجیح میدهیم که در بصورت مطالبه هریک از واحدهای تولیدی ، بصورت کتبی قیمت را برای واحد متقاضی اعلام کنیم.
در خصوص یکسان سازی قراردادهای دولتی چه اقداماتی انجام شده و برای بهبود آن چه برنامه هایی در پیش رو دارید؟
در خصوص یکسان سازی قراردادها باید بگویم که در سال گذشته قراردادهای زیادی را مورد بررسی قراردادیم و نقاط ضعف این قراردادها را مشخص کردیم و دوتا از دوستان عضو کمیته که کارشناسی حقوق دارند ، زحمت کشیده اند و در حال تدوین شاخص ها در قراردادهای دولتی هستند و قرار است که در جلسات آتی کمیته به نتیجه برسیم و متعاقبا توسط هیأت مدیره انجمن به ارگان های مختلف دولتی در این خصوص به تعامل برسند و این ارگان ها را اقناع کنند که خیلی از موضوعات مندرج در این قراردادها از توان تولیدکنندگان خارج است و از این طریق امیدواریم که تا حد ممکن این موارد از قراردادهای دولتی حذف شوند و امیدواریم از این طریق بتوانیم خدمت شایانی به همکاران عزیز ، ارائه بنماییم.
با توجه به سهم و جایگاه لوله های پلی اتیلن در پروژه های زیرساختی کشور چه عواملی را بعنوان تهدید این جایگاه می دانید؟
به نظر بنده یکی از مهم ترین عواملی که صنعت ما را تهدید می کند ، علیرغم تمام مواردی که در بالا ذکر شد ازقبیل کاستی های عرضه پتروشیمی ها ، یکطرفه بودن قراردادهای دولتی و افزایش سهمگین قیمت مواد اولیه ، باعث شده که همکاران ضرر های زیادی بکنند و برخی از همکاران متأسفانه از کیفیت دارند عبور می کنند و عدم رعایت کیفینت منجر به بالا رفتن میزان آسیب دیدگی لوله های پلی اتیلن می شود و این باعث می شود که دوستان در پروژه های دولتی به فکر جایگزین برای لوله های پلی اتیلن بیافتند و بنده بیش از این نمی خواهم در این خصوص توضیح دهم ولی متأسفانه مصرف ضایعات در کشور به شدت در حال افزایش است و بازهم باید بگویم این به دلیل این است که در قراردادها منافع تولیدکننده لحاظ نمی شود و وقتی که طرف با یک قیمت قرارداد می بندد و قیمت مواد از سوی دولت ناگهان دوبرابر می شود خیلی از واحدها از عهده برنمی آیند و خدای ناکرده مجبور به استفاده از مواد غیرمتعارف می شوند و این موجب پایین آمدن عمر لوله های پلی اتیلن می شود و این موضوع به جایگاه کلی صنعت لوله های پلی اتیلن صدمه وارد می کند.
پایان خبر