انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

لزوم تعیین قیمت خوراک مایع پتروشیمی

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: با اجرای طرح های جدید، ایران به بزرگترین تولیدکننده اوره و متانول در جهان تبدیل خواهد شد و بر این اساس باید مرجع تعیین قیمت این محصولات باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از ایرنا، احمد مهدوی ابهری با بیان این که یکسان سازی نرخ ارز موجب ورشکستگی پتروشیمی های مصرف کننده خوراک مایع خواهد شد، گفت: در دوران سخت تحریم، پتروشیمی ها با صادرات خود برای کشور ارز آوری داشتند.

وی به تلاش برای یکپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در نظر داریم قیمت واحد برای محصولات صادراتی تعیین کنیم.

مهدوی ابهری گفت: ایران توانایی تبدیل شدن به مرکز تعیین کننده قیمت محصولات پتروشیمی را در منطقه دارد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با تاکید بر لزوم اجرا رگولاتوری ( تنظیم مقررات) در صنعت پتروشیمی، گفت: در صورت اجرای رگولاتوری، شاهد حوادث مربوط به ضعف ایمنی در این صنعت نخواهیم بود.

مهدوی به برنامه های در دست اجرا برای سامان دهی وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در نظر داریم محصولات مختلف مانند اوره را با قیمت واحد به بازارهای صادراتی ارسال کنیم تا نقش کشور در بازار جهانی این محصولات افزایش یابد.

وی افزود: در صورت صادرات حدود 10 میلیارد دلار محصول به صورت واحد، امکان اخذ فاینانس برای توسعه محصولات پتروشیمی فراهم می شود، اما هم اکنون به دلیل پراکنده بودن صادرات، چنین امکانی در دسترس نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با انتقاد از تعیین تکلیف نشدن نرخ اتان و خوراک مایع مجتمع های پتروشیمی ، افزود: فرمول نرخ خوراک متان مورد نیاز پالایشگاه ها تعیین شده، اما تکلیف نرخ اتان و خوراک مایع هنوز نامعلوم است.

وی اضافه کرد: زمانی که نفت خام بشکه ای 110 دلار فروخته می شد، نرخ اتان 240 دلار در هر تن بود که پس از سقوط قیمت نفت به بشکه ای 40 دلار، نرخ اتان، همان 240 دلار در هر تن باقی مانده است.

مهدوی با بیان اینکه 60 تا 70 درصد هزینه تولید محصولات پتروشیمی مربوط به خوراک است، ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی برای حضور در کشور باید بدانند که نرخ خوراک چگونه محاسبه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون نرخ خوراک گاز (متان) به صورت ماهانه تعیین و اعلام می شود، بر این اساس، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، قیمت هرمترمکعب گاز طبیعی سبک و شیرین خوراک مجتمع های پتروشیمی را در تیرماه گذشته دور هزار و ٧٩٠ ریال اعلام کرد.

همچنین قیمت استاندارد هر مترمکعب گاز طبیعی در فروردین ماه امسال 2 هزار و ٣١٣ ریال، اردیبهشت امسال 2 هزار و 464 ریال و خرداد امسال ٢ هزار و ٧٠٢ ریال تعیین شده بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت